پایگاه خبری هامپوئیل
0

عوارض طرح ترافیک در سال ۱۴۰۳ چقدر است؟

عوارض طرح ترافیک در سال ۱۴۰۳ چقدر است؟
بازدید 14

نرخ عوارض ورود به طرح های ترافیکی پایتخت در سال ۱۴۰۳ به تصویب رسید.

در جلسه علنی امروز شورای اسلامی شهر، نرخ عوارض ورود به طرح‌های ترافیکی پایتخت برای سال ۱۴۰۳ مورد بحث و تصویب قرار گرفت. یکی از اعضای شورا اعلام کرد که شهرداری تهران تلاش می‌کند در این زمینه به دنبال درآمدزایی نباشد و به همین دلیل، جدول ضرایب مربوط به آلایندگی وسایل نقلیه تصویب شده است، و ضریب مربوط به خودروهای هیبریدی و برقی به صورت صفر تعیین شده است.

محمد آخوندی افزود: نظر کمیسیون مشترک این بود که هزینه پایه ورود وسایل نقلیه به محدوده های طرح ترافیک در هر روز ۱۰۰ هزار تومان باشد.

وی افزود: وسایل نقلیه دارای معاینه فنی برتر تهران ضریب ۰.۸، وسایل دارای معاینه فنی برتر از مراکز معاینه فنی تهران بر اساس دسترسی لازم به سامانه سیمفا، وسایل نقلیه دارای معاینه فنی معتبر یک و وسایل نقلیه با عمر بیش از ۲۰ سال نیز ۱.۲ است.

آخوندی اعلام کرد که پیشنهاد شهرداری تهران برای عوارض ۷۳ هزار تومان بوده است.

این عضو شورای شهر تأکید کرد که هزینه‌های رفت و برگشت افراد با تاکسی در طرح ترافیک کمتر از ۲۰۰ هزار تومان نخواهد بود. او افزود: وقتی رقم عوارض کمتر از این برای طرح در نظر گرفته شود، افراد تشویق می‌شوند که با خودروهای شخصی در طرح تردد کنند و این موضوع ممکن است برای کسانی که از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند، به دلیل ایجاد ترافیک ناشی از تردد خودروهای شخصی سخت تر شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا تصریح کرد: این لایحه پیام می‌دهد که اگر قرار است ترافیک و آلودگی هوای یک منطقه کنترل شود، هدف اصلی ما از کسب درآمد نیست.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران هم اشاره کرد که برخی خودروها در سایر شهرها به راحتی معاینه فنی می‌گیرند و در تهران ترد

د می‌کنند. او یادآور شد که در تهران فرآیند معاینه فنی سخت‌گیرانه‌تر و طولانی‌تر است؛ برخی پلیس خودروهای دودزا را متوقف می‌کند، اما باید ضوابط مشخصی وجود داشته باشد که تنها خودروهایی که از تهران معاینه فنی دریافت کرده‌اند، در پایتخت تردد کنند.

مهدی چمران اظهار کرد: تردد خودروهای با عمر ۲۰ سال باید در طرح ترافیک ضریب ۱.۵ داشته باشند. او افزود: باید از عمر ۱۰ سال به بعد با ضریب ۱.۱ آغاز کرد و تا ۲۰ سال به ضریب ۱.۵ برسید.

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت که بسیاری از لایحه‌ها و تجدیدنظرخواهی‌ها که در قوه قضاییه انجام می‌شود، هزینه‌های قابل توجه و سنگینی دارد و ممکن است برای شهرداری چالش‌برانگیز باشد. او اظهار کرد: درحال تدبیر هستیم تا به جای پرداخت پول در حساب مشترک با قوه قضاییه، ارقام تهاتر شود.

مهدی عباسی هم افزود: یکی از ظرفیت‌های کمک‌کننده در این زمینه، طرح ترافیک و هزینه‌های ناشی از آن است. بسیاری از مجتمع‌های قضایی نیز در طرح ترافیک قرار دارند و می‌توان این پیشنهاد را لحاظ کرد.

مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا نیز اظهار کرد که خودروهای آژانس باید ۶۰ درصد هزینه طرح را پرداخت کنند و پیشنهاد او این است که تخفیف برای این خودروها از ۴۰ به ۶۰ درصد برسد. او یادآور شد که تخفیف به ساکنان محدوده طرح ترافیک ۵۰ درصد است و پیشنهاد می‌شود که به ۷۵ درصد برسد.

علیرضا نادعلی سخنگوی شورا نیز اظهار کرد که وقتی شرایط اضطرار داریم مدارس و در نهایت ادارات تعطیل می‌شوند، باید از زمان شروع شرایط اضطرار، ممنوعیت تردد خودروها را بلافاصله اعمال کنیم. او ادامه داد: شهرداری وظیفه خود را در توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی جهت کاهش آلودگی هوا انجام داده و این ممنوعیت تردد می‌تواند پیوست خوبی باشد.

علی اصغر قائمی عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا هم اظهار کرد که در بودجه سنواتی برای پلیس راهور اعتبار در نظر گرفته می‌شود. او گفت: با توجه به اینکه گفته شد فروش طرح ترافیک برای بازدارندگی است و برای کسب درآمد نیست، نباید پلیس را به سمت این موضوع سوق دهیم و پیشنهاد ما این است که رقم بودجه برای پلیس از محل فروش طرح ترافیک حذف شود.

محسن بیات رئیس اداره املاک و حقوقی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهردرای تهران نیز اظهار کرد که باید بر اساس نرخ تورم عمل کرد و اگر بر این اساس نباشد، مصوبه ما در هیئت تطبیق تأیید نخواهد شد. وی ادامه داد: مصوبه ما مبنی بر ۳۵ درصد افزایش بود اما

در کمیسیون مباحثی مطرح و ۱۰۰ هزار تومان به عنوان رقم پیشنهاد شد که اگر این رقم اعمال شود، بازدارندگی خواهد داشت.

بیات افزود: رقم نهایی با اعمال ضرایب در نهایت ۱۸۵ هزار تومان خواهد بود و اگر بر اساس افزایش ۴۵ درصدی نرخ تورم باشد، این عدد کمتر از نرخ تورم خواهد بود.

بیات همچنین تصریح کرد: وجود وزارت خانه‌ها و ارگان‌های مهم و دانشگاه‌ها در محدوده طرح ترافیک، باعث شده که دستگاه‌های اجرایی تقاضاهای زیادی درخصوص طرح ترافیک داشته باشند و اگر قرار باشد برای دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه، تخفیف طرح ترافیک را در نظر بگیریم، دیگر دستگاه‌ها نیز مجدداً تقاضای این تخفیف را خواهند داشت و اعمال آن شاید عادلانه نباشد.

وی همچنین تصریح کرد: ارقام درصورتی به پلیس اختصاص داده می‌شود که عملکرد داشته باشد و این عملکرد در معاونت حمل و نقل و ترافیک تأیید شود، رقم درآمدی آن به پلیس اختصاص خواهد یافت.

بیات با این که پلیس هیچ گونه جریمه‌ای را برای خودروهایی که طرح ترافیک ندارند، اعمال نمی‌کند، گفت: عدم فروش طرح ترافیک باعث نمی‌شود که خودروها در محدوده‌های طرح تردد نکنند.

در نهایت اعضای شورای شهر با نرخ پایه ۱۰۰ هزار تومان موافقت کردند که البته این نرخ در صورت تایید فرمانداری تهران برای سال آینده قابل الاجراست.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر