مسئله کاهش مداوم نرخ زاد و ولد در دهه گذشته، چالشهایی را برای کره جنوبی به وجود آورده است و این کشور برای تشویق جمعیت به افزایش تعداد فرزندان، اقدامات متعددی را اجرا کرده است. به ازای هر بچه 70 هزار یورو دریافت کنید.
گزارشی از خبرنگار اجتماعی هامپوئیل، اخیراً اعلام شده که یک شرکت ساختمانی در کره جنوبی، به هر کارگری که بچه دار شود، مبلغی حدود ۷۰ هزار یورو پرداخت میکند. این اقدام به منظور کمک به حل مشکل نرخ پایین زاد و ولد در این کشور انجام میشود.
این شرکت تا کنون مبلغ کل ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار یورو را به کارمندانی که از سال ۲۰۲۱ بچه به دنیا آوردهاند، پرداخت کرده است. این اعتبار شامل حتی دو خانواده با دو فرزند نیز میشود که هر یک از آنها در جلسه سال نو کارکنان این مجموعه مبلغ حدود ۱۳۸ هزار یورو را دریافت کردند.
هان دونگ هون، وزیر دادگستری کره جنوبی، در دسامبر گذشته اعلام کرده بود که این کشور به دلیل بحران جمعیتی در خطر انقراض جمعیت قرار دارد. جونگ کیون لی، بنیانگذار گروه ساختمانی بویونگ، نیز در جلسه کارکنان توضیح داد: اگر نرخ پایین زاد و ولد ادامه یابد، ممکن است با بحران وجودی ملی مواجه شویم، از جمله کاهش نیروی کار و نقصان نیروی انسانی در زمینه دفاعی که ضرورت امنیت ملی را افزایش میدهد.
کاهش نرخ تولد در کره جنوبی نگرانی مقامات این کشور را به همراه داشته و سیاستهای دولت تاکنون نتوانسته است منحنی زاد و ولد را معکوس کند. نرخ باروری در این کشور، با کمترین میزان در جهان، بهطور متوسط ۰.۷۸ فرزند برای هر زن است. با این وجود، دولت تدابیری نظیر کمک هزینه عائلهمندی، افزایش تعداد مهدکودکها و افزایش مدت مرخصی والدین برای تشویق به به دنیا آمدن نوزادان اتخاذ کرده است.
کارشناسان پیشبینی میکنند که شرکتهای بیشتری در کره جنوبی این طرحهای تشویقی را اجرایی کنند. به عنوان مثال، گروه الجی مرخصی والدین را بیشتر کرده است که ممکن است تا دو سال طول بکشد و سه روز مرخصی استحقاقی به کارمندانی که تحت درمان ناباروری هستند، اعطا میکند.
«اینسیل یی»، رئیس موسسه «جمعیت شبه جزیره کره برای آینده» که در زمینه تلاش برای افزایش جمعیت در این کشور فعالیت میکند، به یورونیوز گفت: یکی از بزرگترین نیازهای شرکتها نیروی کار است و جمعیت پایین باعث میشود آنها برای استخدام نیرو با مشکل روبهرو شوند. اما مسئله دیگر این است که این شرکتها به مشتری و مصرفکننده هم نیاز دارند که در کره جنوبی به طور ناگهانی کاهش یافته است.
«سمی هونگ»، مدیر منابع انسانی شرکت بویونگ که این مبالغ را به کارمندانش داده است، به یورونیوز گفت: ما پس از دریافت این مبلغ به بچه دومی فکر میکنیم که تا به حال برای آن برنامه ریزی نکردهایم. من خوشبین هستم که این مشوقها به همکارانمان در شرکت انگیزه بیشتری دهد. این سیاست تشویقی غیرمتعارفی است و در نتیجه فکر میکنم بسیاری از کارمندان همچون ما به فکر تجدید نظر در برنامهریزیهای خود هستند و شاید آنها هم مانند ما به فرزند دوم بیندیشند.
اختصاص مبالغ به اندازهای که بویونگ به کارمندانش پرداخت کرده است، در کره بیسابقه است، اما گزارشها نشان میدهد که چندین شرکت این کشور اخیراً طرحهای جدیدی را برای تشویق به زایمان و تأمین رفاه کارکنان معرفی کردهاند.
آنها معتقدند همکاری دولت برای حمایت بیشتر از کارمندانشان ضروری است. با این حال، پاداش یکباره نمیتواند همه مشکلات را حل کند. کارشناسان معتقدند فرهنگ کار و تقسیم عادلانه وظایف والدینی بین زنان و مردان نیز بسیار مهم است.
«یی» در این خصوص به یورونیوز میگوید: تربیت کودک کاری نیست که فقط در یک روز بتوان آن را انجام داد و شما باید تا زمانی که کودک حداقل ۲۰ ساله شود روی این کار تمرکز کنید. از جوانان پرسیدهام که آیا مایل به بچه دار شدن هستند یا خیر و آنها پاسخ دادهاند مطمئنا اگر از آنها حمایت مالی شود این کار را خواهند کرد.
در عین حال همه چنین نظری ندارند و برخی حتی با وجود پول هم حاضر به بچهدار شدن نیستند و موضوعات دیگری که میتواند در این روند موثر باشد و تغییراتی که حضور کودک میتواند زندگی والدین را تحت تأثیر قرار دهد، ممکن است به مانعی جدیتر برای عملی کردن این تصمیم مهم تبدیل شود.
اقتصاد کره رو به کوچک شدن خواهد رفت. کارشناسان پیشبینی میکنند که جمعیت این کشور در دهههای آین
ده بیش از ۱۰ میلیون نفر کاهش پیدا کند. در پی انتشار آماری از کاهش نرخ زاد و ولد در کره جنوبی، بانک مرکزی این کشور هشدار داده است که اگر در این مورد تصمیمی بهموقع گرفته نشود تا نیمه قرن جاری، اقتصاد کره رو به کوچک شدن خواهد رفت.
همچنین بر اساس اعلامیه این بانک، کاهش آمار فرزندآوری به معنای کمتر شدن تعداد نیروی کار در آینده است که به نوعی بازوی اقتصاد این کشور را شکل میدهند.
کارشناسان در سالهای اخیر نسبت به پیامدهای کاهش جمعیت در این کشور هشدار دادهاند. «یون سوک یول»، رئیس جمهوری کره جنوبی نیز خواستار «عزم راسخ» برای مقابله با کاهش نرخ زاد و ولد در این کشور شده است. او با توجه به اینکه کره جنوبی دارای پایینترین نرخ زاد و ولد در جهان است، خواستار «راه حلهای مؤثر» برای معضل کاهش نرخ زاد و ولد شد و از مقامات خواست تا با دیدگاهی متفاوت به این موضوع بنگرند.
«یون» گفت: موضوع کاهش زاد و ولد ما را ملزم میکند که شرایط را جدیتر بگیریم و علل و راهحلها را از ابعادی متفاوت نسبت به گذشته بررسی کنیم. کره جنوبی به رغم صرف حدود ۲۰۰ میلیارد دلار در ۱۶ سال گذشته برای ارتقای رشد جمعیت، شاهد کاهش مستمر تولدهای جدید بوده است.
تشویق افراد به فرزندآوری
بعضی از دولتها در سراسر جهان برای تشویق افراد به فرزندآوری اقداماتی انجام دادهاند که در ادامه به برخی از آنها اشاره میشود.
این اقدامات عبارتند از:
- ارائه خدمات مقرون به صرفه برای مراقبت از کودکان
پاداشها و کمکهای مالی به والدین میتواند به عنوان یکی از ابزارهای ترغیبی برای افزایش فرزندآوری مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین، کاهش هزینهها و شهریههای مهدهای کودک و مراکز نگهداری از کودکان نیز میتواند به این هدف کمک کند. به علاوه، در راستای این اهداف، مقامات کره جنوبی برای تشویق کارمندانی که فرزند میآورند، مرخصیهای تشویقی ارائه میدهند تا آنان بیشتر در خانه حضور داشته و از فرزندانشان مراقبت نمایند.
- تسهیل دورکاری مادران
در برخی کشورها از جمله کره جنوبی، چین و ژاپن، به ویژه برای زنان کارمند، فشار کاری به صورت افراطی وجود دارد، در حالی که در بیشتر کشورهای توسعه یافته، فرهنگ کار و زندگی خانوادگی به نظر میرسد در تضاد با یکدیگر باشد.
یکی از گزینههای مورد نظر دولتها این است که سعی کنند دورکاری و کار پارهوقت را بیشتر مورد استفاده قرار دهند. در کشورهایی که تعداد زیادی مشاغل پارهوقت و دورکاری وجود دارد، تمایل به فرزندآوری بیشتر است.
- ایجاد انعطاف بیشتر از سوی کارفرمایان در شرایط کاری پدران
کارشناسان در یک مطالعه، خانوادههایی که فقط یک فرزند دارند را مورد بررسی قرار دادند و متوجه شدند که کاهش استرسهای مرتبط با کار و تعهدات کاری پدران، به همراه حضور فعالتر آنها در زندگی خانوادگی و مشارکت بیشتر در وظایف خانگی، با داشتن فرزند دوم در این خانوادهها ارتباط دارد.
نظرات کاربران