پایگاه خبری هامپوئیل
0

هشدار به چای‌خورها: توت و خرما را با چای نخورید!

هشدار به چای‌خورها: توت و خرما را با چای نخورید!
بازدید 7

مصرف توت و خرما در کنار چای ممکن است باعث افزایش سطح قند در بدن شود و در نتیجه باعث ایجاد دیابت گردد. بنابراین، بهتر است همیشه چای را با توت و خرما همراه نخورید.

به گزارش خبرنگار سلامت هامپوئیل، برخی کارشناسان توصیه می‌کنند که خرما و توت را همراه با چای مصرف نکنید. آن‌ها بر این باورند که قند موجود در این مواد، زمانی که با آب جوش یا چای داغ در تماس است، به آب جذب می‌شود اما انرژی آن به بدن منتقل نمی‌شود و به همین دلیل مزایای این مواد از بین می‌روند.

استفاده از توت و خرما در کنار چای ممکن است منجر به افزایش سطح قند در بدن شود و در نتیجه باعث ایجاد دیابت گردد. بنابراین، بهتر است همیشه چای را با توت و خرما همراه نخورید.

مضرات خوردن چای با توت و خرما

متاسفانه برخی افراد اعتقاد دارند که جایگزین قند، مصرف توت یا خرما می‌تواند از افزایش قند خون جلوگیری کند. بهتر است در مصرف خرما یا توت با چایی زیاد روی نشود.

چای و قهوه از نوشیدنی‌های محبوب در سراسر جهان هستند که بسیاری از افراد آنها را با طعمی شیرین می‌پسندند. ما ایرانی‌ها نیز اکثراً عادت داریم که چای را با شیرینی مصرف کنیم. اما همانطور که می‌دانیم، قند و شکر مفید نیستند و می‌توانند منجر به آلزایمر، پوسیدگی دندان، دیابت و بیماری‌های دیگر شوند.

بعضی از افراد خرما و توت را به جای قند و شکر مصرف می‌کنند. خرما و توت و انجیر دارای مقدار زیادی قند از نوع فروکتوز هستند که مصرف آنها برای افراد دیابتی ضرری ندارد. اما باید توجه داشت که این مواد همچنان دارای کالری هستند و مصرف بیش از اندازه آنها، مانند قند و شکر، می‌تواند عوارضی داشته باشد.

هر حبه قند تقریباً ۳ گرم وزن دارد. اگر فرض کنیم که هر یک گرم قند ۴ کیلوکالری انرژی فراهم می‌کند، انرژی دریافتی بدن با خوردن ۳ حبه قند برابر ۱۲ کیلوکالری است. در حالی که برخی افراد ترجیح می‌دهند چای خود را با خرما، توت و انجیر و … میل کنند، میزان کالری دریافتی آنها برابر با ۵۰ الی ۶۰ کیلوکالری است.

چای با توت خشک

بعضی کارشناسان معتقدند که بهتر است خرما و توت را همراه چای مصرف نکنید. آن‌ها معتقدند که قند موجود در این مواد، زمانی که با آب جوش یا چای داغ در تماس است، جذب آب می‌شود اما انرژی آن به بدن منتقل نمی‌شود و به همین دلیل مزایای آنها از بین می‌روند.

باید توجه داشت که این نظریه نیازمند بررسی و کارشناسی دقیق تر است و هنوز از نظر علمی ثابت نشده است. زیرا قند موجود در خرما، توت و انجیر بیشتر از نوع فروکتوز است که قندی طبیعی محسوب می‌شود و در صورت جذب بدن، خطری برای آن ندارد.

هرچند، در مصرف این مواد خوراکی باید اعتدال را رعایت کرد زیرا مصرف بیش از اندازه آنها می‌تواند به افزایش وزن و چاقی منجر شود.

همچنین، اگر قند موجود در خرما با آب جوش و چای جذب بدن شود، ممکن است این سوال پیش بیاید که چگونه کالری این مواد بدون جذب انرژی شکل می‌گیرد؟ این فرضیه را می‌توان به سادگی انکار کرد. برای تهیه شیره‌ی خرما، شیره‌ی انجیر، شیره‌ی توت و شیره‌ی انگور، از روش جوشاندن و تصفیه میوه‌ها استفاده می‌شود. جوشاندن باعث خروج مواد مغذی از میوه‌ها به آب می‌شود که با تغلیظ این آب، تبدیل به شیره‌ی مقوی می‌شود.

هرچنین، کارشناسان معتقدند بهترین نوع شیره، آن است که در دمای ۶۰ تا ۷۰ درجه تهیه شود و به نقطه جوش نرسد، زیرا مواد مغذی آن در این صورت از بین می‌روند. به همین دلیل، شیره‌ی خرمای صنعتی که در دمای ۶۵ درجه تهیه می‌شود، توصیه می‌شود.

چای با خرما

سوال دیگری که مطرح می‌شود این است که آیا افرادی که چای خود را با خرما می‌نوشند، ترجیح می‌دهند که چای خنک داشته باشند یا چای بسیار داغ؟

طبیعی است که افراد بزرگسال، چای خود را در دمای بالاتری که حدوداً ۶۰ تا ۷۰ درجه است می‌نوشند، اما این دما معمولاً کافی نیست تا مواد مغذی مهم خرما از بین برود. البته، این موضوع نیازمند بررسی و تحقیق بیشتری است.

به طور معمول، افراد بالغ چای خود را در دمای حدود ۶۰ تا ۷۰ درجه سانتی‌گراد می‌نوشند، که این دما معمولاً کافی نیست تا مواد مغذی خرما در زمان مصرف چای با آن از بین برود.

به عنوان جایگزین به قند، مصرف میوه‌های خشک مفیدتر است، زیرا انرژی لازم را برای بدن فراهم می‌کنند و به سلامتی بدن آسیب نمی‌رسانند.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *