پایگاه خبری هامپوئیل
0

آغاز عرضه خودروهای برقی در بازار

آغاز عرضه خودروهای برقی در بازار
بازدید 8

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، با اشاره به ورود خودروهای برقی به بازار در سال آینده گفت: سه محصول داخلی و پنج محصول تولید مشترک در سال آینده به بازار خودرو کشور، وارد می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی هامپوئیل، منوچهر منطقی صبح امروز در یک برنامه تلویزیونی به سوال مجری برنامه درباره تولید خودروهای برقی پاسخ داد. او گفت: “برقی‌سازی یکی از مهم‌ترین راهبردهای وزارت صمت و یکی از پروژه‌های کلان در سطح ملی در صنعت خودروسازی کشور است.”

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت با اشاره به حرکت به سمت استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی اظهار کرد: “نزدیک به ۱۰ سال است که در حال کار کردن بر روی مسئله برقی‌سازی و فناوری‌های مرتبط با این موضوع هستیم و اگر بخواهیم از دستاوردهای ملی در این خصوص صحبت کنیم، باید گفت در حال حاضر ۳ نوع اتوبوس برقی تولید داخل داریم و یکی از آن‌ها اتوبوس ایران‌خودرو دیزل است که اخیراً رونمایی شد و به زودی ۴۰ دستگاه از این اتوبوس به ناوگان حمل و نقل شهرداری کرج الحاق می‌شود.”

او افزود: “همچنین در خصوص موتور سیکلت‌های برقی، یک محصول توسط چهار شرکت دانش‌بنیان طراحی شده که مخصوص پیک‌های موتوری است.”

ورود خودروهای برقی بومی به بازار از سال آینده

منطقی در ادامه با اشاره به ورود خودروهای برقی به خط تولید خودروسازی اظهار کرد: “در رابطه با خودروی برقی دو حرکت اتفاق افتاده است. یکی این‌که سه محصول کاملا بومی و ساخت داخل، توسط شرکت‌های خودروسازی طراحی شده که در سال آینده در بازار کشور عرضه خواهد شد. علاوه بر این، پنج محصول دیگر با همکاری شرکت‌های داخلی و خارجی به صورت مشترک تولید شده که در سال آینده نیز در بازار خودرو کشور عرضه خواهد شد.”

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت در رابطه با ورود شرکت‌ها و خودروهای برقی چینی در صنعت و بازار خودرو کشور گفت: “بحث خودروهای چینی دو بعد مختلف دارد، یکی بحث مالکیت این شرکت‌ها و برندهای آن‌ها است که در چین ثبت شده و در مالکیت شرکت‌های چینی است و بحث دیگر سطح کیفی خودروهای چینی است که با توجه به مشارکت شرکت‌های چینی در بازارهای جهانی و همچنین برخورداری از فناوری بالای تولید خودروهای برقی در چین، این کشور بزرگ‌ترین صادر کننده خودرو برقی به بازار اروپا است و این مسئله نشان دهنده سطح کیفی بالای صنایع خودروسازی در چین است.”

استانداردهای لازم برای ورود خودروهای برقی چینی

منطقی با اشاره به استفاده از استانداردهای بالای داخلی برای تولید خودرو مشترک با چین اظهار کرد: “همان خودرویی که به بازار آمریکا و اروپا صادر می‌شود، نیز به بازار ایران وارد خواهد شد.”

وی در ادامه افزود: “سطح کیفیت در خط تولید یکسان است اما با توجه به نیازهای مشتری و شرایط بازار، استفاده از برخی از تجهیزات در خودروها در کشورهای مختلف و خطوط تولید آن‌ها متفاوت خواهد بود.”

 توانایی توسعه زیرساختی و ناوگان ریلی برقی

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت درباره فرسودگی ناوگان حمل و نقل ریلی کشور اظهار کرد: “در شبکه ریلی کشور، از توانایی احداث و ساخت مجموعه‌های مدرن بهره‌مند هستیم و در شرایط فعلی، انواع واگن‌های باری که قادر به حمل محموله‌های نفتی و صنعتی هستند، در کشور تولید می‌شود. همچنین، کاملاً از توانایی ساخت واگن‌های مسافری بهره‌مندیم.”

وزارت صمت تنها یکی از متولیان توسعه شبکه ریلی پرسرعت است!

منطقی در رابطه با بسترها و زمینه‌های ورود قطارهای برقی مسافربری به شبکه حمل و نقل اظهار کرد: “در بخش حمل و نقل ریلی، اهمیت بیشتری به کشنده‌های ریلی داده می‌شود و خوشبختانه سه نوع کشنده ریلی طراحی و ساخته شده است که یکی از آن‌ها به زودی به شبکه حمل و نقل ریلی کشور اضافه خواهد شد.”

وی افزود: “زمانی که تولید کشنده‌های ریلی را آغاز کردیم، با تکنولوژی روز دنیا فاصله داشتیم. اما امروز این فاصله را کاهش داده و هر چه بیشتر پیشرفت می‌کنیم، می‌توانیم ادعا کنیم که به تکنولوژی روز دست یافته‌ایم.”

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت درباره بهره‌برداری از قطار برقی تهران-مشهد اظهار کرد: “قطار برقی از سه بخش مجزا برخوردار است که هر بخش مسئولیت خود را دارد. مهم‌ترین بخش آن قطارهای پرسرعت است که باید زیرساخت‌های مورد نیاز برای بهره‌برداری از آنها را ایجاد کرد. به عنوان مثال، وزارت راه و شهرسازی مسئول احداث و ساخت زیرساخت‌های لازم برای استفاده و بهره‌برداری از قطارهای برقی برون شهری است.”

آغاز طراحی کشنده‌های برقی پرسرعت توسط متخصصان داخلی

در ادامه، بخش دیگر مربوط به تولید کشنده‌های برقی است که مسئولیت این بخش بر عهده وزارت صمت است و طی یکی از پروژه‌ها، طراحی اولیه کشنده‌های برقی بر روی قطارهای پرسرعت توسط متخصصان داخلی آغاز می‌شود.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت با اشاره به لزوم برخورداری از سیستم و شبکه نظارتی بر روی ناوگان ریلی پرسرعت کشور گفت: “بخش سوم و موضوعی که بیشتر اهمیت دارد، این است که شبکه قطار برقی به صورت کلی و دائم باید لحظه به لحظه تحت کنترل باشد و بر اساس یک سیستم نظارتی و امنیتی که مبتنی بر فناوری اطلاعات است، مدیریت و کنترل شود.”

منطقی ادامه داد: “با تلفیق این سه بخش در همکاری وزارت صمت، وزارت راه و شهرسازی، وزارت ارتباطات و همچنین شرکت‌های دانش بنیان، می‌توان از قطارهای پرسرعت برون شهری بهره برد.”

مزیت‌های شبکه ریلی پرسرعت در قیاس با حمل و نقل هوایی

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت با اشاره به مزایا و صرفه‌جویی اقتصادی قطارهای پرسرعت در مقایسه با حمل و نقل هوایی اظهار کرد: “در اکثر کشورهای جهان، مسافت‌های کمتر از ۱۰۰۰ کیلومتر به سمت شبکه ریلی پرسرعت هدایت می‌شوند و حمل و نقل هوایی در این مسافت‌ها کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. یکی از مزایای این سیاست حمل و نقلی این است که از طریق شبکه ریلی پرسرعت می‌توان به دفعات و با هزینه کمتر، تعداد بسیار بالاتری از مسافران را جابه‌جا کرد.”

خودرو ارزان نمی‌شود

منوچهر منطقی در پایان به سوالی مبنی بر احتمال کاهش قیمت خودروها در آینده پاسخ داد و اظهار کرد: “این احتمال را منفی می‌دانم و معتقدم که در آینده، قیمت خودروها روند کاهشی نخواهد داشت.”منوچهر منطقی در پایان به سوالی مبنی بر احتمال کاهش قیمت خودروها در آینده پاسخ داد و اظهار کرد: “این احتمال را منفی می‌دانم و معتقدم که در آینده، قیمت خودروها روند کاهشی نخواهد داشت.”

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *