پایگاه خبری هامپوئیل
0

خیار برای چه کسانی ممنوع است؟

خیار برای چه کسانی ممنوع است؟
بازدید 19

محتوای زیاد ویتامین K در خیار این میوه را منبعی عالی برای سلامت استخوان‌ها می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که سطح پایین این ویتامین در بدن با میزان زیاد شکستگی استخوان ارتباط دارد.

به گزارش خبرنگار سلامت هامپوئیل، با این‌که بیشتر مردم خیار را در خانواده سبزیجات و صیفی‌جات جای می‌دهند، این ماده غذایی به‌شمار می‌رود. این میوه منبع خوبی برای تامین آب بدن است و از آنجا که کالری، چربی، کلسترول و سدیم کمی دارد، برای بدن بسیار مفید است.

فواید خیار چیست؟

به گزارش وری‌ول هلث، مزایای این میوه شامل آب‌رسانی، کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها و همچنین حفظ سلامت پوست می‌شود.

آب‌رسانی

خیار، با دارا بودن ۹۶ درصد آب، به عنوان یک منبع عالی آب‌رسانی به بدن شناخته می‌شود، به طوری که با کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها و حفظ سلامت پوست مواجه می‌شویم.

دریافت آب کافی برای حفظ سلامتی شما بسیار حیاتی است. آب:

  •  به تنظیم دمای بدن کمک می‌کند.
  •  مفاصل را نرم نگه می‌دارد.
  •  از عفونت جلوگیری می‌کند.
  •  مواد مغذی را به سلول‌ها منتقل می‌کند.
  •  به حفظ عملکرد صحیح اندام‌ها کمک می‌کند.
  •  به خواب بهتر کمک می‌کند.
  •  حافظه و خلق‌وخو را بهبود می‌بخشد.

سلامت استخوان

محتوای زیاد ویتامین K در خیار این میوه را منبعی عالی برای سلامت استخوان‌ها می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که سطح پایین این ویتامین در بدن با میزان زیاد شکستگی استخوان ارتباط دارد.

کاهش خطر سرطان

خیار حاوی ترکیباتی به نام “لیگنان” است که از جنس پلی‌فنول‌ها می‌باشد. این ترکیبات گیاهی به‌عنوان آنتی‌اکسیدان‌ها عمل می‌کنند و برای سلامتی بدن مزایای فراوانی دارند، از جمله کاهش خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان‌ها.

تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف لیگنان در افراد یائسه مبتلا به سرطان پستان، میزان مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری را به‌طور چشمگیری کاهش می‌دهد.

همچنین، بر اساس برخی مطالعات، مصرف لیگنان با کاهش خطر ابتلا به سرطان‌های دیگری از جمله سرطان مری، سرطان معده و سرطان روده بزرگ مرتبط است.

سلامت قلبی-عروقی

خیار حاوی فلاونوئیدها یا ترکیبات گیاهی است که برای سلامت قلب مفیدند. متخصصان معتقدند که فلاونوئیدها به دلیل داشتن خواص زیر، می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهند:

  •  آنتی‌آتروژنیک: جلوگیری از تشکیل پلاک در عروق
  •  ضد ترومبوز: جلوگیری از لخته شدن خون
  •  آنتی‌اکسیدان: جلوگیری از آسیب سلولی ناشی از رادیکال‌های آزاد

کنترل قند خون

بر اساس یافته‌های پزشکی، خیار دارای خاصیت آنتی‌هایپرگلیسمی است، به این معنی که می‌تواند میزان گلوکز در خون را کاهش دهد. افراد مبتلا به دیابت مشکلاتی در تنظیم انسولین و عملکرد قند خون دارند. خیار به عنوان یکی از مکمل‌های رژیم غذایی افراد مبتلا به دیابت شناخته می‌شود که به تنظیم قند خون کمک می‌کند.

ضد التهاب

به دلیل خاصیت ضدالتهابی که دارند، خیار و پوست آن معمولا به صورت موضعی بر روی پوست استفاده می‌شوند.

از برش‌های خیار برای کاهش پف چشم و تسکین آفتاب‌سوختگی نیز استفاده می‌شود. این میوه تحریک ناشی از آفتاب‌سوختگی را آرام و پوست را خنک می‌کند و موجب کاهش تورم می‌شود.

ارزش غذایی خیار

به گزارش ایندیپندنت، خیار عمدتا از آب تشکیل شده است، اما مواد مغذی زیادی نیز دارد و البته کالری آن بسیار کم است.

هر خیار حاوی ۴۵ کیلوکالری، ۲ گرم پروتئین، ۱۱ گرم کربوهیدرات، ۱.۵ گرم فیبر، ۴۸ میلی‌گرم کلسیم، ۳۹ میلی‌گرم منیزیم، ۷۲ میلی‌گرم فسفر، ۴۴۲ میلی‌گرم پتاسیم، ۸ میلی‌گرم ویتامین ث، ۴۹ میکروگرم ویتامین K و ۵ گرم قند است.

چه کسانی باید از خوردن خیار پرهیز کنند؟

مصرف خیار به دلیل فواید بسیاری که دارد، مورد توصیه قرار می‌گیرد، اما برخی افراد به دلایل مختلف ممکن است نتوانند آن را مصرف کنند:

  •  مشکلات گوارشی:
    برخی افراد ممکن است با حالت گازدار شدن معده یا سوءهاضمه روبرو شوند اگر خیار مصرف کنند. افرادی که دارای سندرم روده تحریک‌پذیر یا بیماری‌های گوارشی دیگر هستند، باید در مصرف خیار محدتی وارد کنند.
  •  اختلال لخته شدن خون:
    افرادی که اختلالات انعقاد خون دارند یا از داروهای رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنند، باید از مصرف زیاد خیار پرهیز کنند. زیرا غذاهایی که حاوی ویتامین K هستند ممکن است با داروهای رقیق‌کننده خون تداخل داشته باشند.
  •  آلرژی:
    افرادی که به تب یونجه یا رینیت آلرژیک رنج می‌برند، ممکن است به سندرم آلرژی دهانی در پاسخ به مصرف خیار حساس باشند. این سندرم نوعی حساسیت غذایی است که با واکنش به خوردن برخی مواد غذایی ایجاد می‌شود.

با این حال، خواص آبی فراوان خیار نباید نادیده گرفته شود. مصرف روزانه خیار می‌تواند به بدن آب‌رسانی کند و همچنین برخی از ویتامین‌های مورد نیاز را فراهم کند. اما در صورت احتمال بروز مشکلات گوارشی یا آلرژی و حساسیت غذایی، بهتر است در مصرف خیار احتیاط نمایید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *