سازمان نوسازی مدارس، یکی از سازمانهای اصلی در حوزه عمران و آموزش و پرورش کشور است. امروزه، این سازمان به عنوان یکی از پیشگامان در زمینه توسعه و بهسازی مدارس در کشور شناخته میشود. این سازمان به همراه مجموعههای مرتبط با راه و شهرسازی و مدیریت بحران، در راستای بهبود و ارتقاء زیرساختهای آموزشی و تربیتی کشور، گامهای مهمی برمیدارد.
به گزارش رسانهی رسمی اداره کل حوزهی ریاست و روابط عمومی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، آقای رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش در مراسم تجلیل از مهندسان برتر سازمان نوسازی مدارس کشور و معرفی نخستین دریافتکنندگان جایزه ملی نصیر، اظهار کردند: فضای آموزشی اساساً در نظامهای تعلیم و تربیت، اهمیت دارند و علم اصلی و ریشهای آن، از میراثهای فرهنگی مسلمان و شرقی به دست میآید؛ لذا این موضوع باید به عنوان یکی از مباحث مهم در فرهنگسازی دانشآموزان مطرح گردد.
آقای صحرایی با بیان اینکه سازمان نوسازی مدارس کشور همچون یک ستاره در سمت آسمان حکمرانی کشور درخشش میکند، اظهار کردند: این سازمان به عنوان یکی از عوامل اصلی در زمینهی توسعه و عمرانی دستگاه تعلیم و تربیت کشور محسوب میشود و با مجموعههایی همچون راه و شهرسازی و مدیریت بحران در کشور، به عنوان یک بازوی قدرتمند در جهت تحقق اهداف کشوری پیش میرود.
وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم با اشاره به اینکه چیدمان کلاس باید انعطافپذیر باشد، اظهار کردند: ترتیب مبلمان کلاس به عهدهی معلم است و باید صندلیها به گونهای طراحی شوند که امکان تغییر و تنظیم آنها وجود داشته باشد.
او ادامه داد: تقریباً ۶۹۰۰ مدرسه در سراسر کشور در دولت سیزدهم ساخته یا تجهیز و تکمیل شدند، که به واقعیت تبدیل کرد که کشور در این دوره به یک کارگاه مدرسهسازی تبدیل شده است.
وزیر آموزش و پرورش، با تشکر از رؤسا و مدیران سازمان بخاطر خدمات گسترده در زمینه نوسازی مدارس، اعلام کرد: سازمان نوسازی یک مجموعه کاملاً تخصصی است و اقدامات و خدمات بسیاری را برای ارتقای نظام آموزشی و پرورشی کشور انجام داده است.
صحرایی ادامه داد: فضای آموزشی در نظامهای آموزش و پرورش بسیار حائز اهمیت است و هندسه، چیدمان، رنگ و دیگر عوامل فضایی اهمیت بسزایی دارند.
با اشاره به برنامه هفتم توسعه، صحرایی اظهار کرد: این برنامه یک نقطه عطف در نوسازی مدارس است زیرا موارد متعددی در آن به این موضوع اهمیت داده شده است.
او با اشاره به سند تحول بنیادین، گفت: در ساخت مدارس، باید به مطالعات جمعیتشناسی و دیگر عوامل تأثیرگذار توجه شود و ویژگیهای دانشآموزان بهطور خاص در نظر گرفته شود.
گفتنی است که دبیر جشنواره ملی مهندسان و اهدای جایزه نصیر بیان کرد: این آیین، که نهمین دوره جشنواره ملی مهندسان برتر سازمان نوسازی است، به تازگی برگزار شده است. در این جشنواره، تصمیم گرفتیم تا به جای تمرکز بر مستندات اداری، روش کار جدید و ایدههای خلاقانه و نوآوریهای مهندسان را مورد توجه قرار دهیم.
معاون سازمان نوسازی مدارس اظهار کرد: کمیته داوری ۵۸ پرونده از ۲۵ استان را بررسی کرده و از ۶ نفر از مهندسان به عنوان برگزیده برای اولین بار با دریافت نشان برتر جایزه ملی نصیر تقدیر خواهند شد.
مجید عبدالهی افزود: روز ۵ اسفند همچنین به عنوان روز مهندس با روز دانشمند بزرگ خواجه نصیرالدین طوسی همپوشانی دارد و جایزه ملی نصیر به نام این اندیشمند بزرگ که خدمات ارزندهای در زمینه مهندسی ارائه کرده است، اهدا میشود. این دانشمند بزرگ و افتخار ایرانی ۱۹۲ رساله، گفتار و نوشتار در زمینههای مختلف از جمله ریاضیات، فلسفه، و مهندسی دارد و باید این ارزشها را به عنوان الگوهای خود قرار دهیم.
نظرات کاربران