رئیسجمهور در اظهارات اخیر خود اشاره کرده است که در صورتی که منابع ارزی برای واردات بنزین وجود نداشته باشد، افزایش قیمت بنزین اجتنابناپذیر خواهد بود. این اظهارات باعث شد تا سوالات زیادی درباره برنامه دولت برای اصلاح قیمت بنزین مطرح شود.
دولت چهاردهم بارها اعلام کرده که قصد افزایش قیمت بنزین را ندارد، اما به نظر میرسد مقدمات این تغییرات در حال آمادهسازی است. اخیراً واردات بنزین سوپر توسط بخش خصوصی آزاد شده و سقف سوختگیری در تهران کاهش یافته است، که این اقدامات نشاندهنده تغییرات احتمالی در قیمت حاملهای انرژی است.
موضوع قیمت بنزین این روزها یکی از داغترین بحثها در رسانههای اقتصادی کشور است و بسیاری از رسانهها به آن پرداختهاند. مسعود پزشکیان، رئیس دولت چهاردهم، در مصاحبهای صریح به این موضوع واکنش نشان داد و گفت: «ما با ناترازیهای بسیاری در بخشهای مختلف مواجهیم؛ ناترازی گاز، برق، آب، پول و محیطزیست. هرکدام از اینها میتواند بحرانزا باشد.»
پزشکیان همچنین در پاسخ به اظهارات مجری تلویزیون که گفته بود مجلس در سال آینده اجازه افزایش قیمت بنزین را نخواهد داد و ارزی به واردات بنزین اختصاص نخواهد یافت، اظهار کرد: «اگر ارزی برای واردات نباشد، بنزین به طور طبیعی گران میشود.»
اگرچه هنوز سیاست مشخصی برای اصلاح وضعیت بنزین در نظر گرفته نشده است، اما کارشناسان بر این باورند که دولت برای اصلاح این وضعیت یا باید شیوه سهمیهبندی را تغییر دهد، یا اینکه سهمیهبندی فعلی ادامه یابد، با این تفاوت که نرخ جدید بنزین وارداتی به نرخهای فعلی افزوده شود.
محمدصادق مهرجو، کارشناس انرژی، در خصوص وضعیت فعلی گفت: «کشور دیگر از حالت ناترازی انرژی خارج نشده و ما به بحران انرژی دچار شدهایم.»
این کارشناس ارشد انرژی افزود: «در سال ۱۴۰۳ با رشد ۷ میلیون لیتری بنزین روبهرو بودیم و به همان اندازه مصرف گازوئیل نیز افزایش پیدا کرده است.»
وی همچنین اشاره کرد: «از سوی دیگر، ما همچنان نتوانستهایم بنزین یورو ۴ و ۵ را به میزان نیاز تأمین کنیم و اکثر پالایشگاهها در حال تولید بنزین یورو ۲ و ۳ هستند. این وضعیت باعث شده که به دلیل کمبود، بنزین با کیفیت خوب را با بنزین با کیفیت پایینتر مخلوط کنیم.»
به گفته مهرجو، به نظر میرسد دولت قصد دارد نرخ ۱۵۰۰ تومانی بنزین را حذف کرده و بنزین سهمیهای را با قیمت سه هزار تومان در اختیار مصرفکنندگان قرار دهد، در حالی که بنزین آزاد با قیمت وارداتی عرضه خواهد شد، همانطور که برای بنزین سوپر این اتفاق افتاد.
وی افزود: «کل بودجه عمرانی وزارت راه شاید بالغ بر ۴ همت باشد که با دلار نیمایی به چند صد میلیون دلار میرسد، در حالی که کسری بودجه ممکن است ۲ میلیارد دلار باشد. اختصاص ۴ میلیارد دلار برای واردات بنزین و توزیع آن به صورت یارانهای منطقی به نظر نمیرسد.»
مهرجو ادامه داد: «اگر بنزین وارداتی به قیمت وارداتی به مصرفکننده عرضه شود، مثبت خواهد بود، به شرطی که بنزین با کیفیت و استاندارد یورو ۴ و ۵ باشد و درجه اکتان آن بالای ۹۵ باشد.»
وی همچنین اشاره کرد: «برای اصلاح ناترازی، باید سبد سوخت کشور را متنوع کنیم و در کنار آن اقداماتی مانند خروج خودروهای فرسوده و واردات خودروهای هیبریدی را در نظر بگیریم.»
در پایان، مهرجو تأکید کرد: «افزایش چندین برابری قیمت بنزین تنها برای مدت کوتاهی بر رفتار مصرفکننده تأثیرگذار خواهد بود و این مشکل تنها با افزایش قیمت بنزین حل نخواهد شد.»
نظرات کاربران