به گزارش پایگاه خبری هامپوئیل، نشست فیلم با موضوع «ادبیات و سینما» با حضور علاقمندان سینما و ادبیات در انجمن سینمای جوان مراغه برگزار گردید. دکتر عیسی سلیمانی منتقد سینما، مترجم و استاد دانشگاه ایرانشهر در این نشست به عنوان سخنران حضور داشت. سیر ادبیات مدرن جهان موضوع اول صحبتهای عیسی سلیمانی بود.
عیسی سلیمانی در کارنامهٔ ادبی خود ترجمهٔ کتابهای بوطیقای داستایوفسکی، دنیای داستانی میلان کوندرا، نیچه در قرن بیستم و چند کتاب مهم دیگر را دارد. او در سیر تاریخی ادبیات مدرن، ابتدا به داستان دنکیشوت و در ادامه به داستان رنجهای ورتر جوان، مادام بوواری و داستانهای کافکا پرداخت.
این مترجم ادامه داد: تمام شخصیتهای این داستانها اشخاصی آواره و معضلدار هستند که با مشکلات زندگی دست و پنجه نرم میکند. وقتی دن کیشوت رمانهای پهلوانی را میخواند و با کلمات آشنا میشود ولی در دنیای واقعی آن کلمات و مفاهیم را پیدا نمیکند و دچار سرگردانی دنکیشوت میشود. دقیقا همین مشکل بر سر مادام بوراری میآید، و البته از هم اینها مهمتر سرگردانی کافکا است.
عیسی سلیمانی اضافه کرد: بر خلاف کافکا، وقتی دنکیشوت از خانه بیرون آمد تمام جهان برای او بود. اما وقتی به اما بوراری میرسیم میبینیم او حتی یک اتاق هم برای خودش ندارد. و کافکا کسی که اتاق که سهل است، برای او حتی اسمی هم نمانده است. تاثیر نگرش کافکا به جهان معاصر ما آنقدر زیاد است که در قرن بیستم انسانی وجود ندارد که از کافکا متاثر نباشد.
این استاد دانشگاه در ادامه به تفاوت سینماهای آمریکا، اروپا و ایران پرداخت. او معتقد است که فیلمسازی در آمریکا به شدت اقتصادمحور است و درآمد این هنر در آمریکا موجب تبدیل این هنر یک صنعت بزرگ شده است. اما در ایران و اروپا فیلمسازی اقتصادمحور نیست.
او اضافه میکند که در ایران سینما بیشتر به معضلات اجتماعی و اقتصادی میپردازد که این نوع نگرش به سینما در ایران میانهٔ سینمای اروپاست. سینمای اروپا هم بیانگر اقتصاد است و هم بیانگر سیاست، فلسفه و معضلات اجتماعی. ولی تنها کشوری که به معضلات تاریخی هیچ اشارهای ندارد سینمای آمریکاست که آنجا هدف سینما فقط پول است و میخواهد از فیلم درآمد داشته باشد.
عیسی سلیمانی افزود: چون فیلمساز ایرانی روش درآمدزایی از فیلمسازی را نمیشناسد، تمام عوامل فیلم از دستمزد مناسب محروم میمانند اما فیلمساز آمریکایی اینگونه نیست. تکتک عوامل ساخت فیلمهای آمریکایی از دستمزدهای عالی بهره میبرند. در خود اروپا هم هنوز فیلمسازی آنطور که باید و شاید تبدیل به صنعت نشده است.
این منتقد ادبی ادامه داد: سینما اروپا بر زیباییشناسی، فلسفه، تاریخ، مفاهیم انسان مدرن تاکید دارد. ولی سینمای آمریکا این بر این موارد تاکید ندارد.

طراحی پوستر: موسسه فرهنگی و هنری ریرا
این نشست در محل انجمن سینمای جوانان ایران (دفتر مراغه) با همکاری فیلمسازان، عکاسان و ادبیات دوستان و همچنین موسسهٔ فرهنگی و هنری ریرا برگزار گردید. انجمن سینمای جوانان مراغه در سال ۱۳۷۶ خورشیدی، با شماره ثبت ۱۲۱۹، به عنوان یکی از دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران، در شهر مراغه، استان آذربایجان شرقی، تاسیس شد. این انجمن، با هدف آموزش و تولید فیلم کوتاه، فعالیت میکند و تاکنون آثار متعددی از اعضای آن، در جشنوارههای مختلف سینمایی، موفق به کسب جوایز شدهاند.
انجمن سینمای جوانان مراغه، تاکنون جوایز متعددی در جشنوارههای مختلف سینمایی، در سطح ملی و بینالمللی، کسب کرده است. برخی از مهمترین این جوایز عبارتند از:
- جایزه ویژه صدا و سیما: برای فیلم مستند «یولغون» به کارگردانی آنیل محمودزاده، در پانزدهمین جشنواره فیلم تبریز (۱۳۹۹)
- جایزه بهترین فیلم تجربی: برای فیلم «اپیلوگ» به کارگردانی مهدی آذری و امین اکتسابی، در پانزدهمین جشنواره فیلم تبریز (۱۳۹۹)
- جایزه بهترین طراحی صحنه: برای فیلم «اپیلوگ» به کارگردانی مهدی آذری و امین اکتسابی، در پانزدهمین جشنواره فیلم تبریز (۱۳۹۹)
- جایزه بهترین فیلمبردار: برای فیلم «اجرای یک سکوت» به کارگردانی فریبا قاسمزادهبهنامی، در پانزدهمین جشنواره فیلم تبریز (۱۳۹۹)
- برنده دومین جایزه جشنواره لیون ترکیه: برای فیلم «اجرای یک سکوت» به کارگردانی فریبا قاسمزادهبهنامی
علاوه بر این، آثار متعددی از اعضای انجمن سینمای جوانان مراغه، در جشنوارههای دیگر سینمایی، مانند جشنواره فیلم کوتاه کیش، جشنواره فیلم کوتاه یاس، جشنواره فیلم کوتاه دانشجویی ایران، جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران، و جشنواره فیلم کوتاه فجر، حضور داشتهاند و مورد توجه قرار گرفتهاند.
نظرات کاربران