پایگاه خبری هامپوئیل
0

ظرفیت ریلی مراغه؛ فرصتی برای صادرات نفت به اقلیم کردستان عراق

ظرفیت ریلی مراغه؛ فرصتی برای صادرات نفت به اقلیم کردستان عراق
بازدید 39

به گزارش پایگاه خبری هامپوئیل به نقل از ایرنا مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: شهرستان مراغه به دلیل برخورداری از ایستگاه راه‌آهن قدیمی و مجهز، ظرفیت تبدیل‌شدن به مسیر اصلی ترانزیت ریلی فرآورده‌های نفتی ایران به اقلیم کردستان عراق را دارد.

جبارعلی ذاکری روز پنجشنبه در دیدار با امام جمعه مراغه با تأکید بر استفاده حداکثری از زیرساخت‌های ریلی کشور برای توسعه مناطق مختلف اظهار کرد: برای تحقق این موضوع تاکنون مذاکراتی با چند شرکت داخلی و نیز اقلیم کردستان انجام شده اما به دلایل مختلف به نتیجه نرسیده است. به گفته وی، صادرات فرآورده‌های نفتی از طریق ریل علاوه بر فعال‌سازی ظرفیت‌های ایستگاه مراغه، می‌تواند منبع درآمد قابل توجهی برای کشور باشد.

وی مخالفت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز را مهم‌ترین مانع اجرای این طرح عنوان کرد و افزود: این ستاد قاچاق سوخت را چالش اصلی ترانزیت نفت از مراغه به اقلیم کردستان عراق می‌داند؛ با این حال راه‌آهن جمهوری اسلامی پیگیر رفع این موانع و دغدغه‌هاست.

ذاکری هشدار داد: تعلل در بهره‌گیری از این فرصت اقتصادی موجب شده است که مسئولان اقلیم کردستان به دنبال مسیرهای جایگزین باشند و رایزنی‌هایی را با برخی کشورهای منطقه از جمله ترکیه آغاز کنند.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اهمیت ترانزیت ریلی گفت: استفاده از ظرفیت حمل‌ونقل کالا از طریق ریل می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در افزایش درآمد نواحی مختلف راه‌آهن کشور ایفا کند، به‌ویژه در شرایطی که بسیاری از این نواحی نه تنها سودده نیستند بلکه زیان‌ده نیز شده‌اند.

جبارعلی ذاکری افزود: تبدیل ایستگاه راه‌آهن مراغه به ناحیه مستقل موضوعی فنی و اقتصادی است که تحقق آن منوط به ارتقا و افزایش درآمدهاست. وی تأکید کرد: در حال حاضر حتی راه‌آهن ناحیه آذربایجان نیز با زیان‌دهی مواجه است و این مسأله یکی از موانع جدی بر سر راه تغییر ساختار ایستگاه‌های راه‌آهن در کشور به شمار می‌رود.

وی مجموع نواحی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران را ۲۱ ناحیه اعلام کرد و گفت: از این تعداد تنها ۶ ناحیه دارای درآمد کافی هستند و سایر نواحی زیان‌ده‌اند؛ به همین دلیل نیاز است تحولات جدی برای افزایش درآمد در سطح کشور انجام شود.

ذاکری با انتقاد از ساختار فعلی اداره راه‌آهن، ایجاد نواحی متعدد را یکی از ایرادات اساسی دانست و خاطرنشان کرد: مدیریت در این حوزه باید مبتنی بر صرفه اقتصادی باشد، چرا که ایجاد هر ناحیه ریلی بدون بازده مالی معنای چندانی ندارد.

به گفته وی، در صورت افزایش حجم بار در ایستگاه مراغه، امکان ارتقا و تبدیل ساختاری آن به ناحیه مستقل وجود خواهد داشت.

گسترش قطارهای پنج‌ستاره در کشور؛ احتمال راه‌اندازی در محور مراغه

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، ارتقای کیفیت خدمات ریلی را راهبرد اصلی این مجموعه دانست و گفت: توسعه قطارهای پنج‌ستاره در نقاط مختلف کشور در همین راستا انجام می‌شود؛ به‌طوری‌که سال گذشته شش شهر به این شبکه افزوده شدند و امسال نیز سه شهر دیگر میزبان این نوع قطارها خواهند بود.

جبارعلی ذاکری افزود: در صورتی که شهروندان جنوب آذربایجان شرقی از طریق ایستگاه مراغه استقبال مطلوبی از سفرهای ریلی داشته باشند، زمینه بهره‌مندی این محور از قطارهای پنج‌ستاره نیز فراهم خواهد شد. به گفته وی، این قطارها از نظر کیفیت خدمات و امکانات رفاهی در سطح بالایی قرار دارند.

وی همچنین یادآور شد: هم‌اکنون از طریق ایستگاه ارومیه نیز امکان استفاده مردم مراغه از قطارهای پنج‌ستاره وجود دارد و در صورت نیاز، حتی می‌توان نسبت به راه‌اندازی موردی و اجرای تورهای گردشگری با این قطارها در شهرستان اقدام کرد.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از الحاق قریب‌الوقوع ۱۰ واگن پنج‌ستاره توسط بخش خصوصی به ناوگان ریلی کشور خبر داد و افزود: این اقدام، گامی دیگر در مسیر ارتقای کیفیت خدمات حمل‌ونقل ریلی خواهد بود.

یک رام قطار مراغه–تهران پاسخگوی نیاز مردم نیست

امام جمعه مراغه با تأکید بر توسعه زیرساخت‌های ریلی این شهرستان گفت: اختصاص تنها یک رام قطار از مراغه به تهران پاسخگوی مطالبات مردم منطقه نیست و باید برای افزایش خدمات ریلی اقدام فوری صورت گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین جواد حاجی‌زاده روز پنجشنبه در دیدار با مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: قطار یکی از ایمن‌ترین و مناسب‌ترین وسایل نقلیه برای جابه‌جایی مسافر و بار است و توسعه خطوط ریلی در مراغه از مطالبات جدی مردم به شمار می‌رود.

وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی این شهرستان افزود: مراغه به عنوان محور جنوب آذربایجان شرقی و همجوار با چند استان، ظرفیت بالایی برای افزایش حجم تردد مسافری و باری دارد و توسعه راه‌آهن می‌تواند گام مهمی در این مسیر باشد.

راه‌آهن آذربایجان به عنوان یکی از ۲۱ ناحیه راه‌آهن کشور در محورهای تبریز–میانه، تبریز–جلفا، تبریز–رازی، مراغه–ارومیه و میانه–بستان‌آباد فعال است و طول خطوط آن به حدود یک‌هزار و ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد. این ناحیه به استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل خدمات‌رسانی می‌کند.

مراغه دومین شهرستان پرجمعیت آذربایجان شرقی با ۲۸۰ هزار نفر جمعیت است که در دامنه جنوبی سهند و در کنار رودخانه صوفی‌چای، در فاصله ۱۳۵ کیلومتری جنوب تبریز واقع شده است.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر