پایگاه خبری هامپوئیل
0

رکود بهاری در خودروسازی؛ کاهش ۱۳.۷ درصدی تولید

رکود بهاری در خودروسازی؛ کاهش ۱۳.۷ درصدی تولید
بازدید 46

بررسی آمار تولید خودرو در سه‌ماهه نخست امسال نشان می‌دهد صنعت خودروسازی کشور با کاهش ۱۳.۷ درصدی معادل ۲۸ هزار و ۴۹۹ دستگاه نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه شده است.

به گزارش پایگاه خبری هامپوئیل به نقل از خبرنگار مهر، طبق داده‌های منتشرشده در سامانه کدال، سه شرکت اصلی خودروساز—ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو—در مجموع ۱۷۹ هزار و ۹۳۰ دستگاه خودروی سواری طی بهار ۱۴۰۴ تولید کرده‌اند. این در حالی است که در سه‌ماهه

ابتدایی سال گذشته، میزان تولید این شرکت‌ها ۲۰۸ هزار و ۴۲۹ دستگاه بوده است.

این افت تولید در شرایطی رخ داده که به گفته کارشناسان، عواملی مانند بلاتکلیفی در فرآیند واگذاری شرکت‌ها، قطعی‌های مکرر برق و همچنین انتظار خودروسازان برای دریافت مجوز افزایش قیمت، نقش قابل توجهی در کاهش تیراژ تولید ایفا کرده‌اند.

نوسان در خطوط تولید ایران‌خودرو در بهار ۱۴۰۴

ایران‌خودرو با تولید ۱۱۷ هزار و ۹۵۴ دستگاه خودرو در سه‌ماهه نخست امسال، همچنان بیشترین سهم را در میان خودروسازان کشور به خود اختصاص داده است. این رقم در مقایسه با تولید ۱۱۸ هزار و ۱۲۸ دستگاهی در مدت مشابه سال گذشته، تنها ۱۷۴ دستگاه کاهش داشته و

نشان‌دهنده افت ناچیز ۰.۱ درصدی است. به این ترتیب می‌توان گفت تیراژ کلی این خودروساز در مقایسه با سال قبل تقریباً بدون تغییر باقی مانده است.

با این حال، ترکیب محصولات تولیدی ایران‌خودرو در این مدت با تغییراتی همراه بوده است. بیشترین تیراژ همچنان به خانواده پژو اختصاص دارد؛ هرچند در حال حاضر تنها مدل فعال این گروه، پژو ۲۰۷ است. تولید این خودرو در فصل بهار به ۳۶ هزار و ۸۸۰ دستگاه رسیده که در مقایسه با ۵۲

هزار و ۹۸۹ دستگاه تولیدی سال گذشته، کاهش چشمگیر ۳۰ درصدی را نشان می‌دهد.

در نقطه مقابل، تولید خانواده سورن رشد قابل توجهی را تجربه کرده است. ایران‌خودرو طی سه‌ماهه ابتدایی امسال ۳۳ هزار و ۴۶ دستگاه سورن تولید کرده که در مقایسه با ۱۹ هزار و ۷۳ دستگاه مدت مشابه سال گذشته، افزایش ۷۳.۲ درصدی را رقم زده است.

نوسانات در تولید مدل‌های مختلف ایران‌خودرو در بهار ۱۴۰۴

تولید خودروی دنا در بهار امسال با کاهش جزئی مواجه شده و از ۱۸ هزار و ۹۴۸ دستگاه در سال گذشته به ۱۸ هزار و ۵۶۲ دستگاه رسیده است. این کاهش معادل ۲ درصد بوده و نشان می‌دهد تولید این مدل در مجموع تقریباً ثابت باقی مانده است.

در مقابل، رانا با افت چشمگیری روبه‌رو شده است؛ به‌طوری که تیراژ آن از ۴ هزار و ۴۹۰ دستگاه در بهار سال گذشته به یک‌هزار و ۸۷۰ دستگاه در امسال رسیده و کاهشی معادل ۵۸.۳ درصد را تجربه کرده است.

در بخش خودروهای مونتاژی، هایما با رشد ۳۶.۸ درصدی توانسته تولید خود را از ۳ هزار و ۳۶۵ دستگاه به ۴ هزار و ۶۰۳ دستگاه افزایش دهد. همچنین خودروی تارا با رشد ۲۶.۶ درصدی، از ۱۴ هزار و ۶۳۲ دستگاه در بهار سال گذشته به ۱۸ هزار و ۵۲۶ دستگاه در سال جاری رسیده است.رکود بهاری در خودروسازی؛ کاهش ۱۳.۷ درصدی تولید

براساس اطلاعات سامانه کدال، در سه‌ماهه نخست امسال، ۵۷۸ دستگاه از خودروهای تولیدشده به‌صورت ناقص بوده‌اند که تحت عنوان «خودروهای تولیدی تجاری‌نشده سایت‌ها» ثبت شده‌اند. همچنین در بخش «سایر محصولات»، ایران‌خودرو موفق به تولید چهار هزار و ۴۶۷ دستگاه خودرو شده است..

کاهش ۳۳ درصدی تولید سواری در سایپا طی بهار ۱۴۰۴

گزارش‌های آماری نشان می‌دهد شرکت سایپا، دومین خودروساز بزرگ کشور، در سه‌ماهه نخست سال ۱۴۰۴ با افت قابل‌توجهی در تولید خودروهای سواری روبه‌رو شده است. این شرکت در بهار امسال ۴۴ هزار و ۱۱۳ دستگاه خودروی سواری تولید کرده، در حالی‌که تیراژ تولید آن در

مدت مشابه سال گذشته ۶۵ هزار و ۵۹۸ دستگاه بوده است. به این ترتیب، سایپا کاهش ۳۳ درصدی معادل ۲۱ هزار و ۴۸۵ دستگاه را تجربه کرده است.

بیشترین حجم تولید سایپا به خانواده X200 شامل تیبا، ساینا و کوییک اختصاص داشته که مجموع تولید آن‌ها در بهار امسال به ۳۵ هزار و ۲۳۲ دستگاه رسیده است. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته ۵۱ هزار و ۴۲۷ دستگاه از این گروه به تولید رسیده بود. بنابراین، این

خانواده با کاهش ۳۱.۵ درصدی نسبت به سال گذشته مواجه شده است.رکود بهاری در خودروسازی؛ کاهش ۱۳.۷ درصدی تولید

خانواده شاهین نیز کاهش چشمگیری داشته و تولید آن بیش از ۳۷ درصد کاهش یافته است. تیراژ این مدل از ۱۴ هزار و ۱۷۱ دستگاه در بهار سال گذشته به ۸ هزار و ۸۸۱ دستگاه در بهار امسال رسیده است. به طور کلی، سایپا در فصل بهار سال جاری تنها این دو خانواده خودرویی را تولید کرده است.

کاهش ۲۷.۷ درصدی تولید پارس‌خودرو در بهار ۱۴۰۴

پارس‌خودرو در سه‌ماهه نخست سال ۱۴۰۴، ۱۷ هزار و ۸۶۳ دستگاه خودرو تولید کرده است که نسبت به ۲۴ هزار و ۷۰۳ دستگاه تولیدی در بهار سال گذشته، کاهش ۲۷.۷ درصدی معادل ۶ هزار و ۸۴۰ دستگاه را نشان می‌دهد.

این شرکت خودروسازی در فصل بهار امسال تنها دو محصول اصلی شامل سهند و خانواده Q200 را به تولید رسانده است. تولید گروه Q200 با کاهش ۲۶.۴ درصدی از ۲۰ هزار و ۵۴۸ دستگاه در سال گذشته به ۱۵ هزار و ۱۲۹ دستگاه در امسال رسیده است. در مقابل، تولید خودرو سهند

با رشد چشمگیر بیش از ۷۰۰ درصدی، از ۳۳۹ دستگاه در بهار سال گذشته به ۲ هزار و ۷۳۴ دستگاه افزایش یافته است.رکود بهاری در خودروسازی؛ کاهش ۱۳.۷ درصدی تولید

شایان ذکر است که پارس‌خودرو در بهار سال گذشته، علاوه بر محصولات اصلی، هزار و ۲۳۰ دستگاه کوییک معمولی و دو هزار و ۵۸۶ دستگاه ساینا S نیز تولید کرده بود؛ اما در بهار امسال تولید این دو مدل به طور کامل متوقف شده است.

کاهش شدید تولید خودرو در خرداد ۱۴۰۴؛ کمترین تیراژ در یک سال اخیر

بررسی آمار تولید ماهانه خودرو نشان می‌دهد که خردادماه ۱۴۰۴ به‌عنوان ضعیف‌ترین ماه تولید خودرو در یک سال گذشته (به جز فروردین) ثبت شده است. خودروسازان کشور در این ماه تنها موفق به تولید ۵۱ هزار و ۷۲۵ دستگاه خودروی سواری شدند، در حالی که در ماه قبل یعنی

اردیبهشت، این رقم ۸۳ هزار و ۶۴۰ دستگاه بوده است. این کاهش تولید معادل افت ۳۸.۱ درصدی و کاهش ۳۱ هزار و ۹۱۵ دستگاه نسبت به ماه قبل است.

در جزئیات عملکرد خودروسازان بزرگ، ایران‌خودرو تولید خود را از ۵۳ هزار و ۵۰۴ دستگاه در اردیبهشت به ۳۵ هزار و ۳۴۳ دستگاه در خرداد کاهش داده است؛ افتی معادل ۱۸ هزار و ۱۶۱ دستگاه و کاهش ۳۴ درصدی.

سایپا نیز با کاهش چشمگیر ۴۴.۶ درصدی مواجه شده و تیراژ خود را از ۲۱ هزار و ۲۹۰ دستگاه در اردیبهشت به ۱۱ هزار و ۷۸۵ دستگاه در خرداد رسانده است؛ یعنی کاهش ۹ هزار و ۵۰۵ دستگاه.

پارس‌خودرو هم تولید خود را از ۸ هزار و ۸۴۶ دستگاه در اردیبهشت به ۴ هزار و ۵۹۷ دستگاه در خرداد کاهش داد که معادل ۴۸ درصد افت و کاهش ۴ هزار و ۲۴۹ دستگاه است.

این روند نزولی در تولید خودرو، به‌ویژه کاهش بی‌سابقه در خردادماه، هشدار جدی برای آینده صنعت خودرو در سال جاری به شمار می‌رود. کارشناسان معتقدند کاهش تقاضا، مشکلات در تامین قطعات و عدم وضوح سیاست‌های حمایتی دولت، از عوامل مهم تأثیرگذار بر

تداوم این روند نزولی هستند.

اگر این وضعیت در فصل تابستان نیز ادامه یابد، دستیابی به اهداف تولید سالانه خودروسازان با چالش‌های جدی مواجه خواهد شد و ممکن است صنعت خودرو کشور در سال ۱۴۰۴ با رکود بیشتری روبرو شود.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر