پایگاه خبری هامپوئیل
0

پیگیری صدور مجوزهای سرمایه‌گذاری بی‌نام برای توسعه گردشگری مراغه

پیگیری صدور مجوزهای سرمایه‌گذاری بی‌نام برای توسعه گردشگری مراغه
بازدید 4

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام کرد که صدور مجوزهای بی‌نام برای سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری مراغه در حال پیگیری است.

مریم جلالی روز چهارشنبه پس از بازدید از آثار تاریخی مراغه و در جلسه‌ای برای بررسی مسائل و مشکلات حوزه میراث فرهنگی این شهرستان اظهار داشت: احداث موزه‌بازار و تعیین کاربری جدید برای حمام خواجه نصیر مراغه نیز از جمله برنامه‌های در دست اقدام است.

وی در پاسخ به درخواست شهردار مراغه درباره فعال‌سازی صندوق احیا و بهره‌برداری از آثار تاریخی و فرهنگی این شهر تاریخی گفت: به زودی این صندوق در مراغه فعال خواهد شد.

جلالی همچنین تأکید کرد که وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در دولت چهاردهم با برنامه‌ریزی دقیق عمل می‌کند و دیگر فرصتی برای توصیف ظرفیت‌ها یا بیان گلایه‌ها نیست؛ باید برنامه‌ها با اولویت‌بندی و روی کاغذ پیاده شوند.

او با اشاره به اهمیت همکاری میان سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، این حوزه‌ها را به عنوان عوامل بنیادین فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی معرفی کرد که باید به یکدیگر کمک کنند. منابع مالی لازم برای این برنامه‌ها از طریق بودجه استانی، اعتبارات ملی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تامین خواهد شد.

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سرمایه‌گذاران را سربازان جنگ اقتصادی نامید و بر اهمیت تکریم آنان تأکید کرد. او با اشاره به رویکرد دولت چهاردهم در رفع موانع پیش‌روی سرمایه‌گذاران، این اقدامات را مصداق تقویت وفاق ملی دانست.

وی همچنین تصریح کرد که بازبینی حرایم آثار تاریخی در دست اجراست و تأکید کرد: «هیچ‌یک از سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جدا از هم نیستند. حتی در حوزه صنایع دستی نیز برنامه‌هایی برای احیای بافت‌های تاریخی در نظر گرفته شده است.»

مریم جلالی با اشاره به ضرورت اولویت‌بندی مسائل گفت: «صرفا توجه به ظرفیت‌ها کافی نیست، باید بتوانیم آن‌ها را به درستی اولویت‌بندی کنیم. برای نمونه، در پاسخ به مطالبه شهرستان مراغه برای راه‌اندازی سایت چندزبانه معرفی ظرفیت‌ها، اولویت با تقویت سایت “مراغه‌گرد” است که باید نگاهی جامع به میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری داشته باشد.»

هویت تاریخی ایران در ۱۰ شهر در معرض تهدید

معاون استاندار آذربایجان‌شرقی و فرماندار شهرستان مراغه در جلسه‌ای اعلام کرد که مراغه به عنوان یکی از ۱۰ شهر دارای بافت تاریخی کشور، نیازمند توجه و حمایت بیشتری است. وی با اشاره به وجود ۳۰۰ اثر ثبت ملی در این شهر، بر لزوم حفظ و احیای این آثار تأکید کرد.

مرتضی مینویی همچنین بیان کرد که بیشتر آثار تاریخی مراغه به دوره ایلخانی بازمی‌گردد و این بناها از جمله آثار نادر و ارزشمند کشور محسوب می‌شوند. وی افزود: «آثار ملی مراغه بخشی از هویت فرهنگی کشور ما را تشکیل می‌دهند، اما متأسفانه این آثار به اندازه کافی مورد توجه و حمایت قرار نگرفته‌اند.»

کاهش سرمایه‌گذاری، نتیجه‌ی قوانین پیچیده

فرماندار مراغه با اشاره به علاقه‌مندی مردمان فرهنگ‌دوست این شهرستان به حفظ و بهره‌برداری از آثار تاریخی، تأکید کرد که قوانین دست و پاگیر مانع از اقدامات مؤثر بخش خصوصی در این زمینه شده است.

مرتضی مینویی گفت: «مردم مراغه آمادگی دارند تا با مرمت و بهره‌برداری از ظرفیت‌های تاریخی خود گام‌های بزرگی بردارند، اما متأسفانه قوانین محدودکننده مانع از پیشرفت در حوزه گردشگری و حفظ آثار تاریخی شده است.»

وی افزود: «مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی نگاهی متفاوت و حمایتی نسبت به آثار مراغه دارد، اما به دلیل محدودیت منابع مالی، اقدامات لازم در خور شأن این آثار برداشته نشده است.»

فرماندار مراغه همچنین به مشکلات سرمایه‌گذاران در حوزه گردشگری اشاره کرد و گفت: «برخی از روستاهای بکر گردشگری مراغه به عنوان روستای نمونه گردشگری ثبت شده‌اند، اما از سوی دیگر، اداره صمت این مناطق را به عنوان مناطق معدنی معرفی کرده است. این تضاد باعث شده سرمایه‌گذار بخش گردشگری در میانه راه با مشکلات جدی روبه‌رو شود.»

شهرنشینی در مراغه سابقه 2 هزار ساله دارد

شهردار مراغه با اشاره به قدمت بیش از ۲ هزار ساله این شهرستان گفت: «تمامی مشکلات مراغه در حوزه میراث فرهنگی را نمی‌توان در یک جلسه حل کرد، اما باید به مسائل مهمی مانند رصدخانه مراغه به طور ویژه توجه شود.»

شهرام مروتی افزود: «رصدخانه مراغه یکی از آثار تاریخی ارزشمند در سطح ملی است و از حدود ۲ سال پیش، شهرداری مراغه با صرف بیش از ۳۵۰ میلیارد ریال، اقدام به ساماندهی محوطه آن کرده است.»

وی با تأکید بر اینکه این اثر می‌تواند در سطح جهانی مطرح شود، گفت: «مرمت و بهسازی رصدخانه مراغه باید با هدف بازگرداندن آن به کارکرد اصلی خود در سطح ملی پیگیری شود، اما این مهم تنها با اعتبارات شهرداری امکان‌پذیر نیست.»

مروتی همچنین به وضعیت معبد مهر مراغه اشاره کرد و گفت: «این اثر تاریخی فاخر با کمبود زیرساخت‌های لازم برای گردشگران مواجه است. از آنجا که معبد مهر خارج از محدوده شهری قرار دارد، شهرداری مراغه نمی‌تواند به صورت مستقیم به آن رسیدگی کند.»

«مروتی» با اشاره به نیاز مدرسه نور دانش مراغه به سرمایه‌گذاری، اظهار داشت: صندوق احیا و مرمت آثار تاریخی باید به مراغه هدایت شود تا این بازوی سرمایه‌گذاری وزارت میراث فرهنگی بتواند یکی از آثار فاخر مراغه را بازسازی کند.

وی افزود: با وجود تصویب پایگاه ملی منظر فرهنگی و تاریخی مراغه در سال گذشته، تاکنون اقدام خاصی انجام نشده است و با تخصیص اعتبارات محدود، پیشرفت کار ممکن نیست.

شهردار مراغه همچنین با بیان اینکه در طرح تفصیلی و جامع شهری، مساحت بافت تاریخی مراغه ۱۶ هکتار در نظر گرفته شده است، گفت: میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان‌شرقی اصرار دارد که این شهرستان دارای ۴۰۰ هکتار بافت تاریخی است که این موضوع موجب ایجاد محدودیت‌ها و نارضایتی‌هایی میان اهالی شده است.

«مروتی» همچنین اعلام کرد: شهرداری مراغه آماده است هزینه‌های مربوط به مطالعات بافت تاریخی شهر را تامین کند تا از این طریق محدودیت‌ها و نارضایتی‌های مردم کاهش یابد.

وی به نیاز اساسی شهرستان به ایجاد بازارچه صنایع دستی نیز اشاره کرد و پیشنهاد داد که این بازارچه در یکی از خانه‌های تاریخی شهر، مانند خانه تاریخی «نبئی»، تأسیس شود.

ّپیش از این جلسه، معاون وزیر میراث فرهنگی از بافت تاریخی مراغه و مجموعه‌ای از آثار همچون مدارس نور دانش و ملامعزالدین، حمام خواجه نصیر و چندین سرای تاریخی از جمله «خواجه ملکم»، «روح‌زنده»، «خامنه» و «متولار» بازدید کرد.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر