پایگاه خبری هامپوئیل
0

دبیر ستاد ملی جمعیت: لازم است دیدگاه‌های ذهنی مردم درباره فرزندآوری دگرگون شود

دبیر ستاد ملی جمعیت: لازم است دیدگاه‌های ذهنی مردم درباره فرزندآوری دگرگون شود
بازدید 12

دبیر ستاد ملی جمعیت اظهار داشت: مسئله جمعیت بیش از هر چیز به جنبه‌های فرهنگی مرتبط است و تغییر نگرش افراد می‌تواند کلید اصلی حل مشکل کاهش فرزندآوری باشد.

به گزارش پایگاه خبری هامپوئیل، «شکیبا محبی‌تبار» در مراسم اختتامیه همایش ملی بررسی راهکارهای افزایش جمعیت که شنبه شب در دانشگاه مراغه برگزار شد، بیان کرد: بازسازی ذهنی از مهم‌ترین روش‌ها برای جوان‌سازی جمعیت است. با توجه به این که مردم ما به خانواده و فرزند علاقه‌مند هستند، شرایط در کشور ما نسبت به برخی کشورها مساعدتر است.

وی افزود: بازسازی ذهنی نیازمند یک منطق قوی است و این امر تنها از طریق دانشگاه‌ها قابل اجرا است. این همایش می‌تواند آغازی خوب برای منطقه شمال‌غرب کشور باشد.

محبی‌تبار همچنین به سلامت جسمی و روانی مردم آذری‌زبان اشاره کرد و گفت: بدون شک، آذری‌های کشور از باهوش‌ترین، سالم‌ترین و پرتلاش‌ترین اقوام محسوب می‌شوند و نباید نرخ رشد جمعیت در میان آنها کاهش یابد.

وی ادامه داد: بسیاری از نخبگان، دانشمندان و پیشروان پیشرفت کشور از قوم آذربایجان هستند و امیدوارم جوانان این منطقه، چهره جوان جمعیت شمال‌غرب کشور را حفظ کنند.

دبیر ستاد ملی جمعیت با تاکید بر اینکه موفقیت در حوزه جوان‌سازی جمعیت حتمی است، خاطرنشان کرد: در دو سال گذشته، روند نزولی نرخ رشد جمعیت کنترل شده و در ۱۶ استان کشور به تدریج به سمت افزایش حرکت کرده است.

محبی‌تبار با اشاره به اینکه فرانسه بین ۳.۵ تا ۴ درصد از تولید ناخالص ملی خود را به حمایت از جوان‌سازی جمعیت اختصاص می‌دهد، گفت: این رقم در کشور ما تنها ۰.۳ درصد است.

وی با تاکید بر اینکه پیری جمعیت به یکی از نگرانی‌های بزرگ بسیاری از کشورهای جهان تبدیل شده، خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورها دغدغه حفظ و پشتیبانی از جمعیت مسن خود را برای توانمندسازی کشورشان دارند، در حالی که ایران به دنبال حفظ جوانی جمعیت است.

محبی‌تبار همچنین تصریح کرد که قدرت و توانایی یک کشور تنها با نگه داشتن جمعیت سالمند جبران نمی‌شود و افزود: موفقیت ایران در افزایش نرخ رشد جمعیت امری قطعی است.

دبیر ستاد ملی جمعیت بیان کرد که مقالات علمی ارائه شده در اولین همایش ملی بررسی راهکارهای افزایش جمعیت می‌توانند به طرح‌ها و لوایح مجلس شورای اسلامی شکل دهند. او همچنین یادآور شد که شهید سیدالشهدای خدمت، پیش از شهادت، خواستار بررسی انتقادی قانون جوانی جمعیت توسط دانشگاهیان شده بود.

محبی‌تبار با اشاره به تفاوت‌های زیست‌بومی در مناطق مختلف کشور، تاکید کرد که موضوع جوان‌سازی جمعیت باید به صورت بومی و منطقه‌ای مورد بررسی قرار گیرد. او افزود که در ستاد ملی جمعیت، یک طرح اقدام ملی در دست اجرا است که بر مسائل ۳۰۰ شهر کشور متمرکز است.

وی همچنین اشاره کرد که مراغه با ویژگی‌های خاص خود، شرایط مناسبی برای شروع این طرح دارد و این شهر می‌تواند به عنوان یک الگو برای حل مسئله جمعیت با رویکرد بومی و منطقه‌ای عمل کند و نتایج آن در پایان ارزیابی خواهد شد.

اولین همایش ملی بررسی راهکارهای افزایش جمعیت و تأثیر آن بر نسل آینده، امروز در دانشگاه مراغه برگزار شد. در این همایش، ۲۰ مقاله به صورت سخنرانی و ۸۰ مقاله به صورت پوستر پذیرفته شد.

در آیین اختتامیه، از پوستر جشنواره فرهنگی و هنری رونمایی و از فعالان حوزه جمعیت در دانشگاه مراغه تقدیر به عمل آمد.دبیر ستاد ملی جمعیت: لازم است دیدگاه‌های ذهنی مردم درباره فرزندآوری دگرگون شود

 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر