پایگاه خبری هامپوئیل
0

دیوار حفاظتی دور رصدخانه مراغه کشیده می‌شود

دیوار حفاظتی دور رصدخانه مراغه کشیده می‌شود
بازدید 7

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مراغه از تخصیص ۲۰ میلیارد ریال اعتبار استانی برای محوطه‌سازی رصدخانه خواجه نصیرالدین طوسی خبر داد و گفت: حدود ۱۵۰ متر از دیوارکشی محوطه این رصدخانه با همین اعتبار آغاز شده است.

به‌گزارش پایگاه خبری هامپوئیل، جواد محرم‌پور بیان کرد که دیوار حائل بین محوطه رصدخانه و سایت مجاور در حال احداث است. این اقدام پس از صدور سند ملکی برای ۲.۵ هکتار از محوطه رصدخانه به نام میراث فرهنگی صورت گرفته است.

وی افزود: ساخت ساختمان نجوم و اخترفیزیک در این مکان، به دلیل مشکلات مربوط به تامین زمین، نزدیک به دو دهه به تعویق افتاده بود که با صدور سند در تیرماه سال جاری این مشکل برطرف شد و اکنون می‌توان پروژه‌های مربوطه را به‌طور رسمی آغاز کرد.

محرم‌پور همچنین به موضوع پلانتاریوم ژاپنی اشاره کرد که در سال ۱۳۸۳ با یک میلیون دلار از محل اعتبارات ملی خریداری شد ولی به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم، تا به امروز بلااستفاده مانده است. وی افزود: اکنون که مشکلات زمینی رصدخانه برطرف شده، امکان نصب این پلانتاریوم نیز فراهم خواهد شد.

در ادامه، محرم‌پور از امضای تفاهم‌نامه‌ای بین پژوهشکده تاریخ علم دانشگاه تهران و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری خبر داد که بر اساس آن، موزه علم نجوم در رصدخانه مراغه راه‌اندازی می‌شود. این موزه شامل ماکت‌های ابزارهای نجومی در مقیاس واقعی خواهد بود که در مجاورت رصدخانه نصب خواهند شد.

او همچنین بیان کرد که تنظیم شناسنامه ابزارهای نجومی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و معرفی ابزارهای علمی قدیمی به عموم از دیگر اهداف این پروژه است. صدور سند برای ۱۸ هکتار دیگر از محوطه رصدخانه نیز در دست پیگیری است.

رصدخانه مراغه یکی از مهم‌ترین مراکز علمی تاریخ ایران است و تلاش برای احیای آن می‌تواند جذابیت‌های گردشگری و علمی منطقه را دوچندان کند.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر