پایگاه خبری هامپوئیل
0

مراغه: بهشت تولید آلوچه خشکباری ایران

مراغه: بهشت تولید آلوچه خشکباری ایران
بازدید 19

آلوچه از محصولات مهم باغی شهرستان مراغه است که به عنوان قطب تولید میوه در آذربایجان شرقی شناخته می‌شود.

بر اساس گزارش پایگه خبری هامپوئیل، آلوچه‌های تولیدی مراغه به‌جای مصرف تازه در بهار، در تابستان برداشت شده و پس از فرآوری به شکل خشکبار، در غذاهای خورشتی و تهیه لواشک و مارمالاد مورد استفاده قرار می‌گیرند. در مراغه ۱۸ نوع آلوچه کشت می‌شود که بیشتر آن‌ها از نوع شلیل بوده و عمدتاً برای تولید خشکبار به کار می‌روند. از جمله ارقام متنوع آلوچه‌های مراغه می‌توان به شلی آلچا، قره شلی، فنری شلی، شر شلی، گوجه سلطان، قطره طلا، سردرود، سید آلچاسی، ساری آلچا و زرآلچا اشاره کرد.

آلوچه شلیل مراغه به دلیل رنگ و طعم ویژه، همچنین خاصیت مناسب برای خشکبار و وجود ویتامین‌های A، B، C و مواد معدنی مانند کلسیم، پتاسیم و آهن، از محصولات محبوب و صادراتی این منطقه محسوب می‌شود. این محصول پس از برداشت، به‌صورت تیزابی و آفتاب خشک به‌صورت فله‌ای به دیگر شهرستان‌ها و استان‌های کشور ارسال می‌شود.

با توجه به اینکه بسته‌بندی و فرآوری بهتر این محصول می‌تواند به افزایش درآمد کشاورزان کمک کند، مدیر جهاد کشاورزی مراغه اعلام کرد که برداشت آلوچه از اول مرداد آغاز شده و تا ۱۵ شهریور ادامه خواهد داشت.

هادی خرسندی پیش‌بینی کرده که امسال حدود ۲۸ هزار تن آلوچه از ۱,۵۰۰ هکتار باغ‌های مراغه برداشت شود. به گفته او، بیش از ۷۰ درصد آلوچه‌های مراغه به صورت خشکبار به خارج از منطقه صادر می‌شود. مصرف آلوچه، علاوه بر بهبود سیستم گوارشی بدن، در تقویت دندان‌ها و لثه‌ها نیز مؤثر است و منبع غنی ویتامین B به شمار می‌آید. در ایران هر ساله بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تن آلوچه به‌صورت گوجه سبز و خشکبار تولید می‌شود.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر