پایگاه خبری هامپوئیل
0

آیین علم‌بندی مراغه، میراثی معنوی در قلب آذربایجان

آیین علم‌بندی مراغه، میراثی معنوی در قلب آذربایجان
بازدید 25

به مناسبت سوم محرم و سالروز ورود کاروان امام حسین علیه‌السلام به کربلا، آیین سنتی علم بندی در شهر مراغه برگزار شد. علم بندی در این شهر با بیش از ۳۰۰ سال سابقه دارد و این مراسم به یاد برافراشتن پرچم امام حسین علیه‌السلام و یارانش در سال ۶۱ هجری قمری در کربلا است.

هر سال در روز سوم محرم، آیین علم بندی با شکوه خاصی در محلات، تکیه‌ها و حسینیه‌های مراغه برگزار می‌شود. مراسم با شکوه‌ترین شکل در محله دروازه، یکی از محلات قدیمی شهر، برگزار می‌گردد.

بلندی علم محله دروازه مراغه ۴۰ متر است و بر بلندای آن پرچم نصرمن الله و فتح القریب در حال اهتزاز است.

عاشقان و دلدادگان سالار شهیدان، علاوه بر مراغه، از شهرهای مختلف آذربایجان شرقی و غربی در میدان امام حسین (ع) این شهر گرد هم می‌آیند و با برافراشتن علم عزای حسینی، دهه محرم را در این شهر شروع می‌کنند.

علم عزاداری که در مراغه به یاد شهدای کربلا برافراشته می‌شود، به عنوان نمادی از عزاداری مردم این شهر در ایام عزای شهدای کربلا برافراشته است.

مراسم علم بندی در مراغه با قدمتی بیش از ۳۰۰ سال، به عنوان یکی از آیین‌های مذهبی و سنتی آذربایجان شرقی در فهرست آثار معنوی کشور ثبت شده است.

در این روز، دلدادگان سالار و سرور شهیدان ده‌ها راس قربانی را ذبح می‌کنند و گوشت آن را در میان عزاداران و نیازمندان تقسیم می‌کنند.

شیعیان و علاقمندان سالار شهیدان تا دو روز پس از عاشورا در کنار این علم‌ها، سوگوار شهادت امام حسین (ع) هستند.

علم بندی مراغه به عنوان یکی از آیین‌های مذهبی و سنتی آذربایجان شرقی، در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسیده است و امسال نیز در فهرست رویدادهای گردشگری کشور ثبت شده است.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر