پایگاه خبری هامپوئیل
0

510 هزار گام به سوی جهش تولید در دیمزارها

510 هزار گام به سوی جهش تولید در دیمزارها
بازدید 28

مدیرکل غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی درباره طرح جهش تولید در دیمزارها اعلام کرد که قرارداد با 510 هزار بهره‌بردار در سراسر کشور امضا شده است و بیش از ۵ میلیون و دویست هزار هکتار به این طرح افزوده شده است.

به گزارش خبرگزاری بسیج، در جلسه روز ملی انتقال یافته‌های تحقیقاتی کشت دیم در آذربایجان شرقی، فرامک عزیز کریمی اظهار داشت که موسسه تحقیقات دیم کشور مسئول انتقال یافته‌های علمی بخش کشاورزی به دیمزارهای کشور است.

او افزود که در کل کشور حدود 8.5 میلیون هکتار دیمزار وجود دارد، که حدوداً 2.5 میلیون هکتار آن هر ساله کشت می‌شود و مابقی در استراحت آب قرار دارد.

کریمی به تأکید بر اهمیت دیمزارها به دستور مقام معظم رهبری اشاره کرد و اظهار داشت که طرح جهش تولید در دیمزارها، به عنوان نمونه‌ای برجسته از مشارکت مردم در افزایش تولید، در 25 استان و 284 شهرستان در حال اجرا است.

وی بیان کرد که بیش از یک هزار دهستان در این طرح شرکت دارند و حدود 510 هزار بهره‌بردار در بیش از 5.2 میلیون هکتار طرف قرارداد هستند.

در ادامه، مدیرکل غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی از تأمین نهاده‌ها و بازار محصولات کشاورزی به عنوان یکی از مهم‌ترین چالش‌های حوزه کشاورزی یاد کرد و افزود که حل این چالش‌ها می‌تواند به کشاورزان کمک کند تا تولید خود را به بهترین شکل ممکن ارتقا دهند.

مدیرکل غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: طرح جهش تولید در دیمزارهای استان آذربایجان شرقی، با جذب ۵۰۰ دستگاه ادوات کشاورزی، به طور موثری در حال پیشرفت است و اطمینان داریم که در آینده نیز این پیشرفت ادامه خواهد یافت.

وی با اشاره به برگزاری آیین روز ملی انتقال یافته‌های تحقیقاتی کشت دیم در مرکز تحقیقات دیم کشور، افزود: هر سال محققان و کارشناسان در این مرکز به هم می‌پیوندند تا تجربیات خود را در زمینه بهترین روش‌های کاشت، داشت و برداشت به اشتراک بگذارند.

علم به دنبال پیشرفت پایدار است و با توجه به تغییرات اقلیمی، لازم است که روش‌ها و تجهیزات کشاورزی نیز به‌روزرسانی شوند، که این امر از طریق دانش و تجربه‌های به‌دست‌آمده ممکن است.

عزیزکریمی سهم 3.5 درصدی کشاورزی از سرمایه‌گذاری در کشور را بررسی کرد و تأکید کرد: بدون سرمایه‌گذاری، افزایش بهره‌وری ممکن نیست. او اظهار داشت که طرح جهش تولید در دیمزارها با استفاده از ماشین‌آلات و کودهای مدیریت‌شده به کشاورزان کمک کرده است تا به عملکرد و تولید بیشتری دست یابند و در کنترل آفات نیز پیشرفت‌هایی مشاهده شده است.

مدیرکل غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی به سهم 12 درصدی استان آذربایجان شرقی در اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها در کشور اشاره کرد و اظهار کرد: عملکرد برجسته آذربایجان شرقی در این طرح، نمونه‌ای برای سایر مناطق کشور است.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر