پایگاه خبری هامپوئیل
0

فرصتی دوباره برای جاماندگان سهام عدالت

فرصتی دوباره برای جاماندگان سهام عدالت
بازدید 28

در یک برنامه تلویزیونی، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد درباره موضوع سهام عدالت مشمولان جدید توضیحاتی ارائه کردند.

وزیر اقتصاد در این برنامه اعلام کرد: بر اساس قانون بودجه‌ی سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، دولت موظف است برای مشمولان سهام عدالت تدابیری اتخاذ کند. او افزود که تا به حال تعداد زیادی از مشمولان شناسایی شده‌اند، اما هنوز سهام عدالتی دریافت نکرده‌اند.

به گفته وی، برخی از سهام‌ها مواجه با مشکلاتی مانند وثیقه‌ی بانک‌ها و نهادهای مالی بوده یا به دلیل نیاز به مدیریت متمرکز، فعلاً به شکل سهام عدالتی اختصاص نمی‌یابند. او همچنین اظهار داشت که این مسائل به طور کامل تا پایان سال ۱۴۰۲ بررسی و تصمیم‌گیری خواهند شد.

وزیر اقتصاد اعلام کرد که در آینده نزدیک مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت برگزار خواهند شد و از طریق سامانه‌های الکترونیکی نیز به رای‌گیری خواهد پرداخت. او همچنین بیان کرد که مشارکت سهامداران در انتخابات سهام عدالت می‌تواند تأثیر بسزایی در انتخاب هیأت مدیره داشته باشد و برای سودآوری شرکت‌ها تأثیرگذار باشد.

در انتها، وی به رسانه‌ها توصیه کرد که از هرگونه گمانه‌زنی درباره این مسائل خودداری کنند و منتظر تصمیمات قانونی مربوطه باشند.

همان‌طور که قبلاً اعلام شده بود، بر اساس تصمیمات شورای عالی بورس، مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت باید تا ابتدای شهریور ماه سال جاری برگزار شوند. به این ترتیب، چراغ برگزاری مجامع سهام عدالت یکی پس از دیگری روشن خواهد شد. ولی‌الله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اعلام کرد که شرکت سرمایه‌گذاری استانی گیلان سهامداران خود را برای شرکت در مجمعی که در تاریخ ۱۶ فروردین ماه برگزار خواهد شد، دعوت کرده است. همچنین انتظار می‌رود استان خراسان جنوبی نیز از سهامداران خود برای شرکت در مجمعی دیگر دعوت کند. روش برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت همچنان مشابه دو مجمع قبلی خواهد بود.

جعفری به سوالی درباره پایان رسیدن مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی تا شهریور ۱۴۰۳ پاسخ داد و اظهار کرد: «ما تا حداکثر توانایی خود تلاش خواهیم کرد و جلسات توجیهی با استان‌ها را برگزار کرده‌ایم. در سال ۱۴۰۲، جلسه توجیهی با حدود ۱۰ استان داشتیم و اکنون در حال انجام تمام تلاش‌های لازم برای برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت هستیم.»

در پایان، باید منتظر ماند و دید که آیا برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت در شهریورماه امسال به ایستگاه پایانی خود خواهد رسید یا خیر؟

در خبرهای دیگر، سود سهام عدالت مشمولان در روز‌های ۲۵ و ۲۶ اسفند به حساب افراد واریز گردیده است، اما برخی از افراد هنوز این سود را دریافت نکرده‌اند. به گزارش نبض بازار، سود سهام عدالت مرحله دوم سال جاری واریز شد و در این مرحله به حساب ۴۳ میلیون و ۸۲۵ هزار و ۲۱۰ سهامدار سود واریز شد.

رقم سود سهام عدالت چقدر بود؟

مبلغ سودی که به هر سهامدار پرداخت می‌شود، بسته به میزان سبد سهام عدالت آنها متفاوت است. به عنوان مثال، دارندگان سبد سهام عدالت ۴۹۲ هزار تومانی مبلغ ۴۴۶ هزار تومان سود دریافت می‌کنند، دارندگان سبد سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی مبلغ ۴۸۲ هزار تومان سود دریافت می‌کنند و دارندگان سبد سهام عدالت یک میلیون تومانی مبلغ ۹۰۶ هزار تومان سود دریافت می‌کنند.

دلیل واریز نشدن سود سهام عدالت

به دلایل مختلف، برخی از مشمولان سهام عدالت سودهای خود را دریافت نمی‌کنند. این دلایل عبارتند از:

  •  درج شماره شبای نادرست
  •  حساب بانکی مشترک
  •  راکد بودن حساب
  •  حساب بلندمدت
  •  حساب بانکی مسدود
  •  داشتن حساب ارزی

بیش از یک میلیون سهامدار هنوز با مشکل شماره شبای معتبر مواجه هستند. این افراد می‌توانند با ثبت نام در سامانه جامع اطلاعات مشتریان Sejam.ir، در دوره‌های بعدی از سودهای خود بهره‌مند شوند.

زمان واریز  سود سهام عدالت وارث

مبلغ سود سهام عدالت برای وراث نیز به طور متناسب از زمان تشکیل پرونده پرداخت می‌شود و تا به امروز برای ۳۶۰ هزار نفر از آنها پرداخت شده است. مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه اعلام کرد که بیش از ۴۳ میلیون سهامدار سهام عدالت از پرداخت سود بهره‌مند شده‌اند.

محمد باغستانی با اتمام مرحله دوم واریز سود سهام عدالت، اظهار کرد که به حساب ۴۳ میلیون و ۸۲۵ هزار و ۲۱۰ سهامدار سود واریز شده است. او بیان کرد که شماره شبای نامعتبر، حساب بانکی مسدود، راکد، حساب مشترک (دو امضا)، ارزی و بلندمدت از جمله دلایلی هستند که تاکنون سود به حساب افراد متعلقه واریز نشده است.

باغستانی به سهامداران تضمین داد که نگران دریافت سود سهام عدالت خود نباشند و افرادی که سود خود را دریافت نکرده‌اند می‌توانند با به‌روزرسانی اطلاعات خود در سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام)، در دوره‌های بعدی از سود بهره‌مند شوند.

در ارتباط با واریز سود به وراث متوفیان سهام عدالت، مدیرعامل سمات اعلام کرد که وراث با مراجعه به شعب شرکت‌های کارگزاری یا بانک‌های منتخب و ثبت مدارک خود در سامانه میراث، می‌توانند سود سال‌های گذشته را دریافت کنند.

وی افزود که تاکنون ۳۶۰ هزار پرونده در سامانه میراث تشکیل شده است و برخی از وراث هنوز در سامانه سجام ثبت نام نکرده‌اند که باید این امر را به سرعت انجام دهند تا شرایط برای واریز سود این افراد فراهم شود.

در خصوص زمان واریز مرحله بعدی سود سهام عدالت، اعلام شد که سازمان بورس و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی مکاتبات لازم را برای دریافت کل سود از شرکت‌های سرمایه‌پذیر انجام خواهند داد تا در نخستین فرصت سود این گروه از سهامداران به حسابشان واریز شود.

بانک‌ها و کارگزاری‌های منتخبی نیز اقدامات لازم برای انتقال سهام عدالت به وراث را به صورت رایگان انجام خواهند داد.

برای انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث مدارک زیر مورد نیاز است:

تصویر کارت ملی و صفحه اول شناسنامه متوفی باید به همراه گواهی حصر وراثت ارائه شود. در صورتی که اصل کارت ملی و یا تصویر آن وجود نداشته باشد، می‌توان رسید متقاضی کارت ملی و یا گواهی شماره ملی ممهور به مهر سازمان ثبت احوال را به جای کارت ملی ارائه کرد.

همچنین اگر مادر متوفی در عداد وراث باشد، مستندات مربوط به تعداد فرزندان پدر و مادر متوفی نیز باید ارائه شود.

در صورت وجود وصیت‌نامه رسمی، ارائه اصل یا تصویر آن نیز الزامی است.

وراث برای دریافت سود سهام عدالت باید حداکثر تا روز ۱۷ اسفندماه در سامانه میراث ثبت‌نام کنند. اگر وراث سجامی باشند و شماره شبای معتبر بانکی داشته باشند، سود آن‌ها همزمان با مرحله دوم پرداخت سود سهام عدالت عملکرد سال ۱۴۰۱ به حساب این افراد واریز می‌شود.

با این حال، اگر مشکلی در شماره شبای مشمولان برای دریافت سود سهام عدالت ایجاد شود، آنها می‌توانند به سامانه سهام عدالت و یا سجام مراجعه کرده و مشکل خود را رفع کنند.

در نهایت، تمامی خدمات مربوط به انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث از طریق سامانه «میراث» در ۴ بانک و ۴۴ کارگزاری منتخب به صورت رایگان ارائه می‌شود.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر