پایگاه خبری هامپوئیل
0

خرید خودرو در گرانی: تمایل مردم به سرمایه‌گذاری یا نیاز واقعی؟

خرید خودرو در گرانی: تمایل مردم به سرمایه‌گذاری یا نیاز واقعی؟
بازدید 19

یک فعال در بازار خودرو اظهار کرده است که در شب عید، با وجود گرانی بی‌سابقه، بازار خودرو پررونق بوده است. او افزوده است: “مردم ما به صورت متضاد عمل می‌کنند و زمانی که قیمت خودروها بالا می‌رود، بیشتر خودرو را خریداری می‌کنند نسبت به زمانی که قیمت‌ها پایین است. امسال، از ابتدای سال تا مهرماه، بازار به خوبی پیش می‌رفت و بهترین قیمت‌ها موجود بود، اما هیچ کس خرید نمی‌کرد.”

فیروز نادری، یک فعال در بازار خودرو، درباره وضعیت بازار خودرو در روزهای پایانی اسفندماه به خبرنگار اقتصادآنلاین اظهاراتی داد. او اعلام کرد که بازار خودرو همراه با افزایش قیمت و تورم زیادی روبرو بوده و این گرانی‌ها برای مصرف‌کنندگان قابل توجه است، همچنین خودروسازان نیز راه‌حلی برای این وضعیت پیدا نکرده‌اند.

نادری بیان کرد: “خرید و فروش در بازار شب عید کاهش نیافته و به ویژه برای فروشندگان و کسبه، پررونق بوده است، اما قیمت خودروها امسال بسیار زیاد افزایش یافته و معاملات به قیمت‌های بالا صورت گرفته است. این افزایش قیمت، بی‌سابقه بوده و بازار خودرو هیچ‌گاه چنین افزایش قیمتی را تجربه نکرده است، به طوری که قیمت خودروی پارس به ۶۵۰ میلیون تومان رسیده است.”

وی افزود: “مردم ما به صورت متضاد عمل می‌کنند و زمانی که قیمت خودروها بالا می‌رود، نسبت به زمانی که ارزان است، بیشتر خودرو را خریداری می‌کنند. امسال، از ابتدای سال تا مهرماه، بازار آرام بود و بهترین قیمت‌ها در دسترس بود، اما هیچ کس خرید نمی‌کرد.”

این کارشناس بازار خودرو بیان کرد: “بازار خودرو در کشور ما نامنظم است، یا با افزایش تورم و قیمت‌ها مواجه می‌شویم و یا کارخانه‌ها تلاش می‌کنند با عدم تحویل خودرو، خلاء ایجاد کنند، به عنوان مثال تحویل خودروی پرشیا به بهانه مسئله استاندارد به مدت دو ماه متوقف شده و این مسئله منجر به افزایش قیمت آن خودرو شده و در نتیجه، سایر ماشین‌ها نیز گران شده‌اند.”

نادری اظهار کرد: “افزایش قیمت دلار نیز به عنوان یک عامل، رشد قیمت خودروها در سال جاری بوده است.”

وی ادامه داد: “واردات خودروهای کارکرده به دلیل قیمت پایین‌تر تاثیر زیادی بر بازار خودرو دارد و به نفع مردم است.”

این فعال در بازار خودرو با اشاره به واردات مستقیم خودروهای کارکرده به مناطق آزاد، گفت: “سه ماه است که صحبت‌هایی از واردات خودرو از این مناطق مطرح شده، اما تا کنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است.”

نادری تصریح کرد: “واردات خودروهای کارکرده و مناطق آزاد به نفع خودروساز و دولت نیست، بنابراین اجرای آن انجام نمی‌شود، درآمدی که دولت از صنعت و بازار خودرو دارد بسیار زیاد است و از هر دو طرف سود می‌برد.”

این کارشناس بازار خودرو ادامه داد: “واردات ماشین‌های صفر مستقیماً توسط مردم انجام نمی‌شود و خودرویی که با قیمت یک میلیارد و حداکثراً ۲ میلیارد تومان خریداری می‌شود، به ۴ میلیارد تومان به دست مصرف‌کننده م

ی‌رسد؛ بنابراین اگر مردم خودشان ماشین وارد کنند، بسیار بهتر است.”

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر