پایگاه خبری هامپوئیل
0

تاثیرات حذف دلار از معاملات: فرصت‌ها و چالش‌های پیش رو

تاثیرات حذف دلار از معاملات: فرصت‌ها و چالش‌های پیش رو
بازدید 27

به قلم دکتر مهدی کریمی تفرشی

گره‌خوردن اقتصاد ایران به دلار، عامل اصلی مشکلات اقتصادی از جمله تورم در کشور شده است. با قطع پیمان‌های پولی دوجانبه با کشورها، می‌توان بند ناف مبادلات تجاری را از دلار قطع کرد. این اقدام، اگر به درستی انجام شود، می‌تواند مسیری برای دور زدن تحریم‌ها و شکوفایی اقتصادی ایران در آینده باشد، البته با شرط حل مشکلات داخلی اقتصاد ایران.

فرآیند حذف دلار از معاملات به طور تدریجی صورت می‌گیرد و کشورها به ترتیب از استفاده از دلار در معاملات خود دوری می‌جویند. البته، پایداری ارز انتخاب شده به جای دلار نیز امری بسیار حیاتی است. این فرآیند نمی‌تواند به طور یک‌باره و با سرعت انجام شود، زیرا بازار جهانی به طور واقعی و با واکنش نشان خواهد داد.

ضعف ارزش دلار ممکن است برای کشورهایی که تحت تحریم قرار دارند، مفید باشد و ایران یکی از آن‌هاست. کاهش مبادلات دلاری به عنوان یک اقدام سیاستی مثبت است، اما با حذف دلار از معاملات تجاری، مشکل روند نزولی ارزش پول ملی حل نمی‌شود.

تا زمانی که نرخ تورم داخلی بیشتر از تورم خارجی باشد، کاهش ارزش پول ملی نسبت به سایر ارزهای جهان، امری طبیعی خواهد بود. گره‌خوردن اقتصاد کشور به دلار در کنار ادامه تحریم‌ها، نتیجه‌ی آن عارضه تورم است نه عامل آن.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر