پایگاه خبری هامپوئیل
0

بلای مصرف بالای بنزین؛ تقصیر چه کسی است؟

بلای مصرف بالای بنزین؛ تقصیر چه کسی است؟
بازدید 17

افزایش مصرف بنزین در کشور سبب شده است تا مشکلات ناترازی این سوخت مهم پیچیده تر شود.

به گزارش هامپوئیل، یکی از مسائلی که کشور با آن روبرو است، ناترازی در مصرف بنزین می‌باشد. به گفته بسیاری از کارشناسان، خودروهای تولید داخلی بیشترین مقدار مصرف را دارند.

یک کارشناس اقتصاد انرژی اظهار داشت: خودروهای بنزینی داخلی مصرف بسیار بالایی دارند و برای کنترل این مصرف، بهترین راهکار تجدیدنظر در روش ساخت آن‌هاست. محمد صادق مهرجو، کارشناس اقتصاد، درباره راه‌حل‌های مقابله با این مشکل اظهار نظر کرد: نیاز است که تدریجاً تولیدکنندگان خودرو به‌سوی توسعه زیرساخت‌های خودروهای برقی حرکت کنند. زیرا خودروهای بنزینی تولید داخلی هیچ مزیت رقابتی نسبت به محصولات دیگر ندارند و متأسفانه، به دلیل تحریم‌ها، به واردات وابسته شده‌ایم. همچنین، خودروهایی همچون پراید و ۴۰۵ از بازار خارج شده و در حال حاضر نوبت به سمند است، در حالی که خودروهایی مانند کوئیک و ساینا با مصرف بالای بنزین در داخل تولید می‌شوند.

وی افزود: این خودروها به لحاظ مصرف سوختی استاندارد را ندارند و در واقع با انجام مونتاژ، به وسیله‌ی خودروهای چینی تبدیل به آنها شده‌ایم. بهتر است که به سمت توسعه زیرساخت‌های خودروهای برقی پیش برویم زیرا آیندهٔ حمل و نقل سبک به خودروهای هیبریدی و برقی تعلق دارد.

مهرجو بیان کرد: در حال حاضر، خودروهای هیبریدی بسیار مورد استقبال قرار گرفته‌اند و در کشورهای اروپایی استفاده گسترده‌ای دارند، اما ما کمتر خودروی صرف بنزینی داریم. باید به جای واردات بنزین، به سمت واردات خودروهای برقی و هیبریدی حرکت کنیم تا مصرف بنزین را کاهش دهیم.

او افزود: در ۱۵ سال گذشته، تنها در دو سال ۹۹ و ۱۴۰۰ به دلیل شیوع ویروس کرونا مصرف بنزین کاهش یافته و رشد مصرف متوقف شده‌است، حتی به مرحله‌ای رسیده‌ایم که به جای مصرف کننده، صادر کننده بنزین شده‌ایم. در این سال‌ها، موجودی بنزین زیادی داشتیم و هزینه‌های ذخیره‌سازی بسیار بالا بود که مجبور به فروش آن با قیمت‌های پایین‌تر بودیم.

این کارشناس انرژی بیان کرد: این مسئله با بهره‌برداری از منابع نفتی خلیج فارس برطرف شده بود، اما تا حدودی راه‌حل موقت بود و استفاده از منابع تجدیدپذیر به عنوان جایگزین مناسب‌تر است. افزون بر این، ناترازی برق نیز به چالش کشیده شده‌است که از آن می‌توان بهبود زیرساخت‌های تولید برق را تقویت کرد.

مهرجو افزود: با توجه به مزیت‌های استراتژیکی کشور در زمینه‌هایی نظیر باد، آفتاب، زمین‌گرمایی، و دریای عمان و خلیج فارس، باید از این منابع برای رفع ناترازی بنزین بهره برد. همچنین، توسعه زیرساخت‌های تولید برق از هر نوع منبع تجدیدپذیر، به کاهش مصرف بنزین و کاهش آلودگی هوا کمک م

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر