پایگاه خبری هامپوئیل
0

رتبه اول مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور

رتبه اول مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور
بازدید 31

موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در مراغه به عنوان برترین مؤسسه ملی در میان ۲۱ پژوهشکده، مرکز علمی و مؤسسه‌ی فعال سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی شناخته شده است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور، در مراغه اعلام کرد که این موسسه به دلیل مشارکت فعال در افزایش تولید و بهبود عملکرد محصولات زراعی دیم، توجه به چالش‌های آینده کشاورزی، تولید فناوری‌های نوین، و حضور موثر در زمینه‌های تولید و همکاری با معاونت‌های اجرایی، به عنوان برترین مؤسسه کشاورزی کشور شناخته شده است.

دکتر روستایی رئیس موسسه افزود: در مراسم تجلیل از برگزیدگان بخش کشاورزی و منابع طبیعی در هفته پژوهش، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با شعار “پیشران تولید، بهره‌وری، و امنیت غذایی”، از موسسه تحقیقات کشاورزی دیم به عنوان مؤسسه برتر کشاورزی کشور تجلیل کرد.

دکتر مخبر دزفولی، رئیس فرهنگستان علوم؛ دکتر کاظم خاوازی، قائم مقام وزیر و معاون امور برنامه‌ریزی و اقتصادی؛ و دکتر خیام نکویی، معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی نیز در این مراسم حضور داشتند.

رئیس موسسه اظهار کرد: محققان این موسسه با معرفی ارقام متنوع از محصولات زراعی دیم و ترویج کشت آن در ۲۱ استان، موفق به افزایش ۳۰ درصدی تولید در دیمزارها شده‌اند.

وی افزود: تاکنون ۱۰۸ رقم از محصولات زراعی دیم این موسسه معرفی و در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

دکتر روستایی توضیح داد: در سال زراعی جاری، این موسسه با تولید بیش از ۸۶۰۰ تن بذر پایه از محصولات زراعی دیم، در پروژه جهش دیمزارها به تامین هسته‌های بذری مورد نیاز دیم کشور کمک کرده و میزان تولید بذرهای پرورشی را به نسبت ۶۱ درصد افزایش داده است.

وی اظهار کرد: این مقدار بذر پایه با مدیریت مناسب می‌تواند بیش از ۸۵ درصد دیمزارهای کشور را پوشش دهد.

رئیس موسسه ادامه داد: ارقام این موسسه نسبت به ارقام بومی و قدیمی، در عملکرد ۱۵ تا ۳۰ درصدی برتری دارند و بسیاری از این ارقام دارای مقاومت و تحمل مناسب در مقابل بیماری‌ها هستند.

موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور با مرکزیت در آذربایجان شرقی و شهرستان مراغه، دیمزارهای ۲۵ استان کشور را در زمینه‌های فنی کاشت، داشت و برداشت محصولات زراعی دیم تحت پوشش قرار داده است.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر