پایگاه خبری هامپوئیل
0

آذربایجان شرقی به استقبال برف و باران می رود

آذربایجان شرقی به استقبال برف و باران می رود
بازدید 29

تبریز – ایرنا – رئیس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان آذربایجان شرقی اعلام کرد که از آغاز فعالیت سامانه بارشی از روز سه‌شنبه در این استان باخبر شده و اظهار داشته است که با آغاز این سامانه، بارش برف و باران در این منطقه پیش‌بینی می‌ شود.

“محمد امید فر”، رئیس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان آذربایجان شرقی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا روز یکشنبه اعلام کرد که فعالیت سامانه بارشی در استان تا روز پنج‌شنبه ادامه خواهد یافت و شدت فعالیت این سامانه در روز چهارشنبه بیشتر خواهد شد.

وی تاکید کرد که سامانه بارشی بیشترین تأثیر خود را در نیمه جنوبی استان خواهد گذاشت و علاوه بر بارش برف و باران، وزش بادهای گاهی نسبتاً شدید و کاهش محسوس دما از پنج تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد در این منطقه قابل پیش‌بینی است.

امید فر اعلام کرد که با تداوم پایداری شرایط جوی تا پایان روز دوشنبه، احتمال افزایش آلاینده‌ها و کاهش کیفیت هوا در شهرهای صنعتی استان وجود دارد. وی همچنین افزود که دمای هوای تبریز در حال حاضر ۱۴ درجه سانتی‌گراد بالای صفر است که نسبت به روز مشابه گذشته چهار درجه گرمتر شده است.

رئیس گروه پیش‌بینی اداره هواشناسی اطلاعاتی از کمینه دمای هوای استان ارایه داد که بر این اساس ورزقان با کمینه دمای یک درجه زیر صفر و بناب با بیشینه دمای  ۱۵ درجه سانتی‌گراد بالای صفر گزارش شده اند.

مدیریت بحران استان آذربایجان شرقی نیز با توجه به ورود سامانه بارشی در اطلاعیه‌ای ضمن هشدار  به احتمال لغزندگی جاده‌ها، ابگرفتگی معابر شهری، وقوع تندباد و خسارت به سازه‌های سبک و تاسیسات کشاورزی حساس به دما نیز اشاره کرده است.

در این اطلاعیه بر ضرورت احتیاط در سفرهای برون‌شهری، لغو فعالیت‌های کوهنوردی، عدم اتراق در حریم رودخانه‌ها، و آمادگی دستگاه‌های خدمات رسان و امدادی از جمله شهرداری‌ها، هلال‌احمر و پلیس نیز تاکید شده است.

آذربایجان شرقی با ویژگی‌های سردسیر و کوهستانی، از لحاظ تقسیم‌بندی اقلیمی در دسته بندی مناطق نیمه‌خشک قرار می گیرد.

این استان همچنین به علت تنوع توپوگرافیک خود از اقلیم‌های متنوعی برخوردار است.

آب و هوای این استان سرد و خشک است و تحت تاثیر بادهای سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر