پایگاه خبری هامپوئیل
0

رتبه چهارم کشور در اقتصاد دیجیتال به آذربایجان شرقی تعلق دارد

رتبه چهارم کشور در اقتصاد دیجیتال به آذربایجان شرقی تعلق دارد
بازدید 28

بنا به اعلام مراغه-ایرنا- در گفتگو با مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان‌شرقی، محمد فرزاد، اظهار داشته است که این استان با داشتن رتبه چهارم در شاخص اقتصاد دیجیتال، در تولید ناخالص داخلی کشور سهمی به میزان ۶.۹ درصد دارد.

در حاشیه آغاز عملیات اجرایی پروژه ملی فیبر نوری منازل و کسب‌وکارهای مراغه، محمد فرزاد افزوده است که بر اساس هدفگذاری دولت، تا پایان دوره سیزدهم باید سهم اقتصاد دیجیتال کشور به ۱۰ درصد افزایش یابد. او همچنین به تلاش‌های انجام شده در استان برای توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز برای افزایش این شاخص اشاره کرده و به توسعه شبکه فیبر نوری به عنوان یکی از اقدامات اساسی در این زمینه تاکید کرد.رتبه چهارم کشور در اقتصاد دیجیتال به آذربایجان شرقی تعلق دارد

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان‌شرقی، محمد فرزاد، با تأکید بر نقش اساسی فیبر نوری در افزایش ضریب اقتصاد دیجیتال، اعلام کرد که زیرساخت فیبر نوری امکان ارتباطات امن، با سرعت بالا، با کیفیت عالی و با هزینه کم را برای جامعه فراهم می‌کند و توسعه پیشرو آن در دستور کار قرار دارد.

فرزاد به وضعیت استفاده از فیبر نوری در سطح استان نیز اشاره کرد و اعلام کرد که در حال حاضر شبکه فیبر نوری شرکت مخابرات، ۷۰ هزار و ۱۴۴ خانوار را پوشش داده است، که باعث ارتقاء استان در این زمینه به رتبه چهارم در کل کشور گردیده است.

وی همچنین همکاری با بخش خصوصی در راستای توسعه اینترنت فیبر نوری را به عنوان ابزاری برای افزایش تعداد مشترکان اینترنت FTTX (فیبر تا خانه) دانست و افزود که همکاری با شرکت‌های خصوصی مانند “مبین نت”، “رایتل” و “آسیا تک” در استان به منظور افزایش تعداد مشترکان اینترنت شبکه فیبر نوری در حال اجرایی شدن است.

 اجرای ۶۱.۳ کیلومتر فیبر نوری در مرحله نخست

معاون استاندار آذربایجان شرقی و فرماندار مراغه در ابتدای اجرای مرحله اول این پروژه اعلام کردند: تا پایان دی ماه، با اجرای ۶۱.۳ کیلومتر فیبر نوری، ۵۵ هزار خانوار در شهر مراغه از اینترنت پرسرعت شبکه فیبرنوری بهره‌مند خواهند شد.

داود اسدیان، با اشاره به مرحله دوم که بلافاصله پس از اتمام مرحله اول و با طول ۶۲.۸ کیلومتر آغاز می‌شود، اعلام کرد که تمام منازل و کسب‌وکارهای شهر مراغه از این پروژه بهره‌مند خواهند شد و به اینترنت با کیفیت، امن و با سرعت بالا دسترسی خواهند داشت.

وی تأکید کرد که شبکه فیبرنوری بر اساس مصوبه هیئت دولت و با حمایت دولت در حال توسعه است و مراغه به عنوان اولین شهرستان پس از تبریز است که طرح ملی فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها را اجرا می کند.

اسدیان تأکید کرد که توسعه شبکه فیبرنوری و اینترنت “FTTX” در زمینه‌های آموزش، مدیریت شهری و تجارت الکترونیک تأثیرگذار است و افزود که این شبکه فیبرنوری از نیازهای اساسی منطقه است و با حمایت دولت و مشارکت شرکت‌های خصوصی، به عنوان یکی از اولین شهرستان‌ها به اجرای عملیات اجرایی پرداخته است.

بر اساس گزارش ایرنا، اجرای پروژه فیبرنوری در این شهرستان توسط مجریان طرح و با حمایت وزارت ارتباطات و شهرداری مراغه، در دو مرحله قابل اجرا بوده و تمام منازل و کسب‌وکارها در شهر مراغه به پوشش این شبکه فیبرنوری خواهند پیوست.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر