پایگاه خبری هامپوئیل
0

بهره‌برداری از ۲۹ کیلومتر آزادراه مراغه – هشترود با حضور وزیر راه و شهرسازی

بهره‌برداری از ۲۹ کیلومتر آزادراه مراغه - هشترود با حضور وزیر راه و شهرسازی
بازدید 39

با حضور وزیر راه و شهرسازی، استاندار آذربایجان‌شرقی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران کشوری و استانی، آیین بهره‌برداری از بخشی از آزادراه مراغه-هشترود، در محدوده کیلومتر ۱۳ تا ۴۲، برگزار شد.

هوشنگ بازوند، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، روز سه‌شنبه ۲۱ اسفند در این مراسم از تلاش‌های استاندار و نمایندگان آذربایجان‌شرقی برای تسریع در تکمیل پروژه‌های عمرانی استان قدردانی کرد و گفت: امروز هم‌زمان با حضور وزیر راه و شهرسازی، دو آزادراه با مجموع سرمایه‌گذاری ۱۴ هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری خواهد رسید.

کاهش تصادفات جاده‌ای با افتتاح ۲۹ کیلومتر از آزادراه مراغه – هشترود

هوشنگ بازوند، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، در مراسم افتتاح آزادراه مراغه – هشترود، بر اهمیت این پروژه تأکید کرد و گفت: این مسیر یکی از پرحادثه‌ترین جاده‌های کشور بود که افتتاح آن نقش مهمی در کاهش تلفات جاده‌ای خواهد داشت. همچنین، این آزادراه اتصال سه استان آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی و کردستان را تسهیل می‌کند و موجب توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه خواهد شد.

وی همچنین به اهمیت این مسیر در کریدور حمل‌ونقل کشور اشاره کرد و افزود: کریدور تمرچین – سرخس، که مرکز اقلیم کردستان عراق را به تهران متصل می‌کند، در هماهنگی با این پروژه تکمیل خواهد شد و به‌عنوان مکمل محور ریلی غرب به شرق کشور عمل خواهد کرد.

در این مراسم، سید فرید موسوی، نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر در مجلس شورای اسلامی، بهره‌برداری از این آزادراه را نتیجه سال‌ها تلاش و پیگیری مستمر دانست و گفت: تکمیل این پروژه با وجود چالش‌های فراوان، نشان از صبر و پشتکار مردم این منطقه دارد. از سال ۱۳۹۵ به‌طور مستمر پیگیر حل مسائل مربوط به این پروژه بوده‌ام.

وی با اشاره به آمار تصادفات در این مسیر طی پنج سال گذشته، تصریح کرد: بین سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۲، در این جاده ۴ هزار و ۶۱۹ تصادف رخ داده که ۲ هزار و ۲۱۹ مورد آن ناشی از سبقت غیرمجاز بوده است. این حوادث منجر به ۳ هزار و ۳۸۵ مورد مصدومیت و ۲۳۰ مورد فوتی شده‌اند.

با بهره‌برداری از این بخش از آزادراه مراغه – هشترود، انتظار می‌رود ایمنی تردد در این مسیر افزایش یافته و مشکلات ناشی از تصادفات کاهش یابد.

لزوم توسعه زیرساخت‌ها برای جلوگیری از مهاجرت در هشترود و چاراویماق

فرامرز شاهسواری، نماینده مردم هشترود و چاراویماق در مجلس شورای اسلامی، در مراسم افتتاح بخشی از آزادراه مراغه – هشترود، نبود زیرساخت‌های مناسب را عامل اصلی مهاجرت ساکنان این دو شهرستان عنوان کرد. وی تأکید کرد: راه‌های روستایی و شهری این منطقه وضعیت نامناسبی دارند که این مسئله به یکی از چالش‌های اساسی در نگهداشت جمعیت و جلوگیری از مهاجرت تبدیل شده است.

شاهسواری همچنین وضعیت اتوبان زنجان – تبریز را نامطلوب توصیف کرد و گفت: این مسیر یک شاهراه بین‌المللی با ظرفیت‌های اقتصادی گسترده است، اما متأسفانه در وضعیت نامناسبی قرار دارد که این امر مشکلات متعددی را برای شهرستان‌های چاراویماق و هشترود به وجود آورده است.

آزادراه مراغه – هشترود به‌عنوان یک طرح ملی، به‌صورت مشارکتی اجرا می‌شود که ۲۰ درصد منابع آن از سوی قرارگاه خاتم‌الانبیا، ۲۰ درصد از طریق بانک سپه و ۶۰ درصد نیز توسط دولت تأمین شده است.

برای احداث ۲۹ کیلومتر از این آزادراه، ۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است که بخشی از سهم دولتی آن، معادل چهار هزار میلیارد ریال، از طریق تبصره ماده ۵۶ و با عاملیت بانک ملی و مشارکت بانک‌های تجارت و رفاه تأمین شده است.

این آزادراه دارای چهار خط عبوری رفت و برگشت و عرض ۲۶.۴ متری است. پروژه شامل دو بخش است: «یک قطعه ۶ کیلومتری در سمت شرق آزادراه زنجان – تبریز» و «چهار قطعه دیگر به طول مجموع ۱۰۴ کیلومتر در غرب این آزادراه». افتتاح این پروژه، نقش مهمی در کاهش تصادفات جاده‌ای و بهبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل در منطقه خواهد داشت.

اتصال آزادراه مراغه – هشترود به شبکه حمل‌ونقل کشور؛ توسعه زیرساختی و تسهیل تردد

قطعه ۶ کیلومتری این آزادراه، شهر هشترود را مستقیماً به آزادراه زنجان – تبریز متصل کرده و چهار قطعه دیگر نیز نقش کلیدی در تسهیل تردد ساکنان شهرستان‌های مراغه، بناب، ملکان، عجب‌شیر، میاندوآب، سقز، بانه و نقده به مرکز کشور ایفا می‌کند.

مطالعات مربوط به مسیر قطعه‌های یک تا پنج این آزادراه مصوب شده است و ۲۹ کیلومتر افتتاح‌شده در مراسم امروز، بخش‌هایی از قطعه‌های دوم و سوم را شامل می‌شود. این اقدام گامی مهم در تکمیل شبکه آزادراهی منطقه و بهبود شرایط حمل‌ونقل است.

عملیات اجرایی این ۲۹ کیلومتر شامل ۶.۳ میلیون مترمکعب خاک‌برداری و ۲.۲ میلیون مترمکعب خاک‌ریزی بوده که ارزش روز آن بالغ بر ۷۲ هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود. در این پروژه همچنین ۲۸۵ هزار مترمکعب زیراساس، ۱۴۵ هزار مترمکعب اساس، ۲۲۵ هزار تن آسفالت، ۹۶ هزار مترمکعب بتن‌ریزی، ۸.۵ هزار قطعه نیوجرسی، ۲۱۵ هزار متر خط‌کشی و ۲۲ هزار کیلوگرم علائم و تجهیزات ارتباطی به کار رفته است.

در صورت تکمیل ۱۳ کیلومتر ابتدایی قطعه دوم (از کیلومتر صفر تا ۱۳)، سه کیلومتر انتهایی قطعه سوم و سه کیلومتر ابتدایی قطعه چهارم (از کیلومتر ۴۲ تا ۴۸)، ارتباط این آزادراه با شهر مراغه برقرار خواهد شد. این اتصال موجب تسهیل هرچه بیشتر تردد، کاهش تصادفات و رونق اقتصادی منطقه خواهد شد.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر