آیا می دانید پول شما هر ماه در کجا هزینه می شود؟ آیا شما با کمتر از درآمدی که دارید زندگی می کنید؟
اگر پاسخ به این سوالات منفی باشد، با مشکلات زیادی در مدیریت بودجه کسب و کار خود مواجه خواهید شد.
احتمالاً جزو آن دسته افرادی هستید که در اواسط ماه، درآمد ماهیانه یا بودجه خود را به پایان میرسانید، اما هنوز نمیدانید چگونه. در این مرحله، مهمترین مسئله ثبت هزینههایی است که به آنها درآمدتان را اختصاص میدهید.
یکی از بخشهای مهم مدیریت مالی، استفاده بهینه و عقلانی از درآمد و سرمایه خود است. به عبارت دیگر، باید برای همه زمینههای زندگی خود برنامه مالی داشته باشید.
حتی اگر کسب و کار شما دارای درآمد زیادی باشد، اگر نحوه مدیریت آن را ندانید، تمام این ثروت هدر خواهد رفت.
افراد موفق استراتژی مناسبی برای رسیدن به امنیت مالی دارند و هر ماه ۱۰ درصد از درآمد خود را به پسانداز اختصاص میدهند.
همواره باید توجه داشت که درآمد کسب و کار باید بیشتر از بدهیها و هزینههای آن باشد. برای پرداخت بدهیها، اولویتها را در نظر بگیرید.
بنابراین، سواد مالی خود را افزایش دهید. ذهنیت فردی که از هوش مالی برخوردار نیست، باید با کار بیشتر به درآمد بیشتری دست یابد. اما افراد موفق، هنر یا مهارت مدیریت منابع مالی دارند و میتوانند در زمان کمتر به درآمد بیشتر دست یابند. ثروت خود را سرمایهگذاری میکنند، با سود ایجاد شده از یک سرمایهگذاری درست، دوباره سرمایهگذاری میکنند و یا به عبارت دیگر درآمد انفعالی ایجاد میکنند.
سواد مالی به شما کمک میکند تا هوشمندانه درآمدزایی، هوشمندانه خرج کردن درآمد خود و هوشمندانه سرمایهگذاری کنید.
به یاد داشته باشید که تنها افرادی میتوانند به امنیت مالی دست یابند که ذهنیت ایجاد کار هوشمندانه را دارند.
شما باید به دنبال راههای تامین هزینههای خود باشید. ابتدا باید از خود بپرسید که چه مقدار درآمد برای پوشش هزینههایتان نیاز دارید؟ همچنین باید تحلیل کنید که کدام محصولات یا خدمات سودآور هستند و کدامها با زیان فروخته میشوند.
اطمینان حاصل کنید که بازار هدف خود را بهدرستی شناختهاید. شما باید بدانید که خریداران شما چه کسانی هستند و محصولات یا خدمات شما چه نیازهایی را برطرف میکنند؟
عدم تشخیص بازار هدف میتواند هزینهها را افزایش دهد و درآمد را کاهش ببخشد.
سرمایه اولیه مورد نیاز خود را به دقت بررسی کنید، زیرا ممکن است مدتی طول بکشد تا کسب و کار شما به درآمد پایداری برسد.
کارآفرینان موفق بر سودآوری فعالیتهای خود تمرکز دارند و از ریسکهایی که ممکن است منجر به ضرر مالی شوند دوری میکنند.
اکثر کارآفرینان فکر میکنند که برای افزایش سود، فقط باید فروش خود را بیشتر کنند که در کوتاه مدت کار سختی است. در حالیکه سودآوری کسب و کار موفق به جستجوی روشهای افزایش درآمد، افزایش فروش و کاهش هزینهها است.
پس قبل از شروع هر کسب و کاری، ابعاد مالی آن را بسنجید و اطمینان حاصل کنید که درآمد حاصله هزینههایی را که میکنید پوشش خواهد داد و از سودآوری آن مطمئن شوید.
باید مشخص کنید که هماکنون چه مقدار سرمایه نیاز دارید و در پنج سال آینده چه مقدار دیگر لازم خواهید داشت.
نکته مهم نحوه برنامهریزی برای پرداخت به بستانکاران (در صورت وجود بدهی مالی) و یا تولید سود برای سرمایهگذاران است.
همیشه به یاد داشته باشید که برنامه مالی برای کسب و کار همگام با فضای رقابتی آن کسب و کار تغییر میکند و نیاز است در بازههای زمانی مختلف مجدداً بررسی کنید و در صورت لزوم تغییراتی را برای آن در نظر بگیرید.
صاحب یک کسب و کار باید میزان فروش ماه، فصل و سال خود را تخمین بزند. برنامه مالی باید تمام هزینههای عمومی و مالی کسب و کار مانند هزینه اجاره ملک، آب و برق، حقوق و دستمزد کارکنان را پوشش دهد.
نظرات کاربران