پشت پرده بلاگرهایی که از حجاب هم کاسبی میکنند چیست؟ اصلا حجاب معنا دارد؟
به گزارش خبرنگار اقتصادی هامپوئیل ، در سالهای اخیر، برخی از بلاگرها در ایران افراط و تفریط در تبلیغ و ترویج مصرفگرایی را نشان دادهاند که منجر به تغییرات اساسی در فرهنگ مردم شده است.
برخی از افراد امروز بیشتر از گذشته به سراغ پزشکان زیبایی، استفاده از لوازم آرایشی، خرید پوشاک و موارد مشابه میروند. آنها این کارها را به دلیل تصور اینکه اگر محصولاتی که یک بلاگر تبلیغ کرده است نداشته باشند، در میانه اجتماعی محروم قرار میگیرند، انجام میدهند.
اخیراً در حوزهای که اغلب از آن جامعه مذهبی فاصله دارد، برخی افراد با عنوان “بلاگر حجاب” فعالیت خود را شروع کردهاند.
این افراد سعی میکنند کارهایی را انجام دهند که با نظر خانوادههای مذهبی سازگار باشد. اما این وضعیت سوالاتی را به وجود میآورد؛ آیا فعالیت این بلاگرها به فرهنگ مردم مذهبی کمک میکند و خردهفرهنگها را اصلاح میکند، یا این بلاگرها تنها سعی در بهرهمندی از این فضا برای منافع شخصی خود دارند؟ در برخی از صفحات این بلاگرها، شاهد تبلیغاتی هستیم که به گونهای غیرمناسب برخوردار است، به عنوان مثال، تبلیغ محصولات آرایشی با آرایش غلیظ یا تبلیغ محصولات خارجی با قیمتهای بسیار بالا.
با توجه به این مسائل، ما با سمیه فریدونی، یکی از اساتید جامعهشناسی، گفتوگو داشتهایم تا ببینیم آیا بلاگر حجاب یا لایف استایل حجاب چه شاخصهایی دارد.
او تأکید دارد که جذابیت وجودی انسان بیشتر از جذابیت ظاهری اهمیت دارد و تعریف حجاب باید به گونهای باشد که کمک کند قبل از هر چیزی به عنوان یک انسان دیده شویم. این استاد جامعهشناس همچنین به اشتباه در انتخاب عنوان “بلاگر حجاب” یا “لایف استایل حجاب” اشاره کرده و بیان کرده است که این افراد در واقع تبلیغکننده کالاهای حجاب هستند و هدف آنها ترویج فرهنگ حجاب نیست، بلکه سعی در تبلیغ مصرف کالاهای حجاب دارند.
در نهایت، این استاد جامعهشناس به اهمیت تعریف صحیح حجاب و بررسی اینکه آیا بلاگرها به فرهنگ حجاب کمک میکنند یا تنها بهرهمندی از این فضا را در پیش گرفتهاند، اشاره کرده و به نکتهای مهم اشاره کرده است؛ حجابی که برای بعضی از بلاگرها مطرح میشود، ممکن است مفهومی کجفهمی باشد و برداشت اشتباهی از آن در جامعه ایجاد کرده و واقعیتاً حجابی که این بلاگرها معرفی میکنند، مفهوم حقیقی حجاب را نداشته باشد.
نظرات کاربران