از ۲۶ دی ماه شرایط فروش لاستیک دولتی تغییر کرده و پس از این تاریخ، ثبت اسناد تنها از طریق منوی انتقال مالکیت و مکان و نرمافزار تلفن همراه با درج شماره شاسی و موتور امکان پذیر خواهد بود.
گزارش خبرنگار اقتصادی هامپوئیل اعلام کرده است که از تاریخ ۲۶ دی ماه، شرایط فروش لاستیک دولتی دگرگون شده و پس از این تاریخ، ثبت اسناد تنها از طریق منوی انتقال مالکیت و مکان و نرمافزار تلفن همراه به همراه درج شماره شاسی و موتور امکانپذیر خواهد بود.
مراحل ثبت نام لاستیک دولتی
- به وبسایت https://kala.ntsw.ir/Account/Login مراجعه کرده و موافقت خود با شرایط دریافت فیش رزرو را اعلام کنید.
- در مرحله بعد، اطلاعات هویتی خود از جمله کد ملی و شماره تلفن را وارد نمایید.
- کد اعتبارسنجی که به شماره موبایل شما ارسال شده است را وارد کنید.
- اطلاعات مربوط به خودرو خود، از جمله شماره شاسی و شماره موتور را وارد کنید.
- اندازه، سایز فاق، و پهنای لاستیک مورد نظر خود را انتخاب کنید.
- استان و شهر محل سکونت خود و تعداد لاستیک مورد نیازتان را وارد کنید.
- پس از ارسال، حواله به شما ارسال خواهد شد. با حواله چاپ شده، کارت ملی، کارت ماشین و برگ سبز به نمایندگیهای مجاز مراجعه کنید تا لاستیک دولتی را دریافت کنید.
لاستیک دولتی به چه کسانی تعلق میگیرد؟
دولت اکنون فرصتی برای صاحبان خودرو فراهم کرده است تا با قیمتی مناسبتر لاستیک خود را خریداری و لاستیکهای فرسوده را جایگزین کنند. لاستیک دولتی عموماً با قیمتی که از ۱۰ تا ۳۵ درصد ارزانتر از لاستیکهای آزاد به فروش میرسد و هر فرد میتواند در سال ۴ حلقه لاستیک را خریداری کند.
در سال ۱۴۰۲، قیمت لاستیک با افزایش قابل توجهی همراه بوده و در برخی مواقع کمبود لاستیک باعث مشکلات برای صاحبان خودرو شده است. به همین دلیل، تقاضا برای خرید لاستیک دولتی که با قیمت مناسبتری عرضه میشود، بیشتر شده است.
هر فرد مجاز است در سال حداکثر ۴ حلقه لاستیک را خریداری کند. با توجه به اینکه ثبت نام لاستیک دولتی با شماره ملی انجام میشود، تعداد حلقههای خریداری شده بهطور خودکار در سیستم ثبت میشود و هیچ فردی نمیتواند بیش از ۴ حلقه لاستیک را خریداری نماید. همچنین، با توجه به اینکه عمر مفید لاستیک خودروهای سواری معمولاً بیش از یک سال است، اغلب افراد نیازی به خرید بیش از ۴ حلقه لاستیک در یک سال نخواهند داشت.
اگرچه لاستیک دولتی به شماره ملی تعلق میگیرد، اما برای خرید آن باید حتماً صاحب خودرو باشید و کارت ماشین و کارت سبز خودرو را تحویل دهید. بنابراین، شرایط خاصی برای خرید لاستیک دولتی وجود ندارد و تمامی صاحبان خودروهای سنگین، نیمه سنگین و سواری میتوانند در سال ۴ حلقه لاستیک دولتی برای خودروی خود خریداری نمایند.
خرید لاستیک دولتی به دو روش حضوری و اینترنتی انجام میشود. در آذرماه سال جاری، خبرهایی درباره توقف فروش اینترنتی لاستیک منتشر شد که پس از آن، رئیس جدید انجمن صنفی صنعت تایر ایران اعلام کرد که این تصمیم موقتی است. وی اظهار داشت: تقاضا به گونهای بود که ظرفیت پست برای آن کافی نبود و بنابراین فروش اینترنتی موقتاً متوقف شد و بعد از جابهجایی خریدهای قبلی، سایت دوباره باز خواهد شد.
قبلاً، اتاق اصناف ایران اعلام کرده بود که تمامی فعالان صنف عمده و خرده فروشی لاستیک باید کد نقش بگیرند. بر این اساس، در زمان فروش تایر سواری به مصرفکننده، شماره شاسی و شماره موتور خودرو نیز از خریدار دریافت و در سند خرده فروشی ثبت شود. کد نقش، کد شناسایی است که به تمام واحدهای اقتصادی که در زنجیره تجارت فعالیت میکنند، اختصاص داده میشود.
یکی از روشهای خرید لاستیک دولتی، مراجعه حضوری به نمایندگانی است که توسط شرکتهای تولیدکننده لاستیک در ایران معرفی شدهاند. برای این کار، میتوانید وارد وبسایت تولیدکنندگان لاستیک شده و فهرست نمایندگیهای فروش آنها را مشاهده کنید. در این فهرست، نام صاحب نمایندگی، شماره تلفن و آدرس آن ذکر ش
ده است.
با وجود اینکه برخی افراد برای اطمینان بیشتر از خرید حضوری استقبال میکنند، اما سختیهای مراجعه حضوری باعث شده که بسیاری از افراد به خرید اینترنتی متمایل شوند. روش ثبتنام اینترنتی لاستیک دولتی سریعتر است و میتوانید در هر ساعتی از شبانهروز برای این کار اقدام کنید. ثبتنام لاستیک دولتی از طریق وبسایت رسمی هر تولیدکننده انجام میشود و میتوانید اطلاعات بیشتری را از وبسایتهای هر کدام از تولیدکنندگان تایر مراجعه کنید.
توزیع لاستیک دولتی رایگان
مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران درباره طرح تشویقی پرداخت الکترونیک اظهار داشت: این طرح با هدف ترویج فرهنگ پرداخت الکترونیکی و تشویق شهروندان به استفاده از دروازههای پرداخت الکترونیکی به مرحله اجرا رسیده است. تاکسیرانانی که بیشترین تراکنش پرداخت را در قالب لاگ هوشمند ثبت میکنند، شناسایی و به نفرات برتر لاستیک هدیه داده خواهد شد.
وی در ادامه اظهار کرد: پس از پایان هر دوره، لیست برندگان توسط کمیته فنی مشخص و اسامی آنها اعلام خواهد شد.
مالکی در پایان تأکید کرد: هوشمندسازی و برنامهریزی هدفمند شبکه تاکسیرانی از جمله مهمترین رویکردهای سازمان در دوره جدید مدیریت شهری است. بر این اساس، طرحی با نام «لاگ هوشمند» به منظور شناسایی ناوگان فعال جهت ارائه خدمات بهتر به شهروندان آغاز شده است.
نظرات کاربران