یکی از اعضای اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد که کشور با یک گنگی در زمینه خودروهای برقی مواجه است. او افزود: وزارت صمت تمایل دارد به واردات خودروهای برقی و تولید آنها در داخل کشور بپردازد و این موضوع را دنبال میکند؛ اما وزارت نیرو این ایده را پذیرفته و پای به کار نمیگذارد؛ زیرا ادعا میکند که برق کافی موجود نیست؛ بنابراین برای ساماندهی و تصمیمگیری نهایی در این زمینه، لازم است که یک کارگروه ملی با اختیارات بالا تشکیل شود.
در گفتگو با یک خبرنگار از هامپوئیل، سعید تاجیک، مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، درباره فرآیند تولید و ورود خودروهای برقی به بازار خودروی ایران اظهاراتی داشت. او افزود: “در شرایط کنونی، برنامه جهانی این است که تا سال ۲۰۳۰ میلادی از خودروهای فسیلی کنار بگذریم و تمامی خودروها به صورت برقی تولید شوند. اما واقعیت این است که حتی در کشورهای توسعه یافته نیز نگرانیها وجود دارد و این برنامه را به شکلی منفی مورد بررسی قرار میدهند، احتمالاً به دلیل اینکه این مسئله به نظرشان به شکل یک هیجان تکنولوژیکی به نظر میرسد که ممکن است در طول زمان تغییر کند.”
وی افزود: “یکی از چالشهای دیگری که در دنیا برای خودروهای برقی وجود دارد، این است که برای استخراج مواد مورد نیاز باتریهای خودروهای برقی مانند لیتیوم و کبالت، از معادن استفاده میشود که این فرآیند میتواند به محیطزیست آسیب بزند.”
تاجیک ادامه داد: “در سال گذشته، تقریباً ۱۳ درصد از تمامی خودروهای تولید شده در جهان، خودروهای برقی بودهاند.”
یکی از اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، درباره استفاده از خودروهای برقی در ایران اظهاراتی داشتند. او اعلام کرد: “درباره خودروهای برقی در ایران، با چالش برق مواجه هستیم؛ زیرا حدود ۱۲ هزار مگاوات ناترازی برق در ساعات پیک مصرف داریم. اگر برنامهریزی مناسبی برای توسعه زیرساخت خودروهای برقی انجام نشود، استفاده از این تکنولوژی برای کاهش مصرف برق کارآمد نخواهد بود.”
وی توضیح داد: “وزارت صمت به دنبال ایجاد یک زیرساخت بومی برای خودروهای برقی است که شامل تامینکنندگان قطعات، شبکه خدمات پس از فروش و مراکز آزمایش میشود.”
وی اظهار کرد: به نظر میرسد که در کوتاهمدت، مدلهای هیبریدی خودروها که هم از برق و هم از بنزین استفاده میکنند، به بازار وارد میشوند که میتوانند مصرف سوخت خودروهای جدید را به نصف کاهش دهند، به این معنا که از حدود ۸ لیتری که در حال حاضر مصرف میشود به زیر ۴ لیتر کاهش یابد.
مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران اظهار داشت: در حال حاضر، زیرساختهای کامل برای خودروهای کاملاً برقی وجود ندارد. مشکل دیگری که وجود دارد، استانداردسازی دستگاههای شارژ است؛ یعنی پورتهایی که به خودرو متصل میشوند، متفاوت است و باید در کشور استانداردسازی شود.
عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: برق تولیدی در کشور ما برق پاکی نیست؛ بیش از ۸۰ درصد از آن از سوختهای فسیلی مشتق میشود که خود ممکن است آلاینده باشند، و در برخی از شهرستانها مصرف مازوت نیز رواج دارد. بنابراین، مصرف مازوت برای تولید برق، منجر به کاهش آلودگی هوا نخواهد شد؛ علاوه بر این، یکی از عوامل اصلی آلودگی هوای شهرهای بزرگ، به ویژه تهران، ذرات معلق است که به طور مستقیم از اگزوز خودروها به هوا منتقل میشود و عوامل دیگری نیز در این زمینه تاثیرگذارند. رییس سازمان محیطزیست نیز بیان کردند که با الکتریفیکاسیون بیش از ۱۰ درصد، آلودگی هوا قابل کنترل نخواهد بود.
تاجیک تأکید کرد: در حال حاضر، وزارت صنعت، معدن و تجارت به دنبال الکتریفیکاسیون خودروها است، اما وزارت نیرو از این روند حمایت کافی نمیکند؛ در واقع، کشور با یک انشعاب در این زمینه مواجه است؛ وزارت صنعت، معدن و تجارت بسیار علاقهمند است و این موضوع را پیگیری میکند، اما وزارت نیرو پشتیبانی کامل از این فرآیند را ندارد؛ بنابراین، برای ایجاد تغییرات موثر، نیاز به ایجاد یک کارگروه ملی با اختیارات بالا است.
او تأکید کرد: یک متولی واحد و یک کارگروه مستقل برای خودروهای الکتریکی در کشور لازم است، اگر متولی این امر وزیر صنعت، معدن و تجارت باشد، باید از اختیارات کاملی برخوردار باشد و باید یک سیاستگذاری یکپارچه انجام شود مشابه کارهایی که در حوزهی سیانجی در سال ۱۳۸۶ انجام شد و بهعنوان یک برنامهی عملی اجرا شد.
عضو اتاق بازرگانی تهران در پایان اظهار داشت: خودرو برقی یک روند جهانی است و ما باید به سوی آن حرکت کنیم؛ دولت باید به خودروسازان بیان کند که چه درصد از محصولات خود را برای تولید خودروهای الکتریکی و هیبریدی اختصاص دهند.
نظرات کاربران