یک فعال بازار خودرو، آمار واردات خودرو را بعد از ۷ سال ممنوعیت، مطلوب میداند و میگوید اگر آییننامه واردات خودروهای کارکرده ابلاغ شود، شرکتهای قدیمی و بیشتری هم پا به میدان میگذارند و اقدام به واردات خودرو میکنند.
علی خسروانی، یک فعال در بازار خودرو، در بررسی واردات ۸ هزار و ۴۰ دستگاه خودرو در طی ۱۱ ماه از سال جاری به خبرنگار اقتصادآنلاین اظهار داشت: “من به وعدهها اهمیت نمیدهم، اما این آمار نادرست نیست. در سالهای گذشته که واردات آزاد بود، میانگین واردات خودرو حدود ۵۰ هزار دستگاه در سال بوده است، اما امسال، به علت تسهیلاتی که از سوی سازمان استاندارد ارائه شده است، مسیر واردات خودرو باز شده است و در حال حاضر، واردات توسط شرکتها انجام میشود و هنوز واردات خودروهای کارکرده و انجام نشده است.
خسروانی اظهار داشت: “در طول ۷ سال گذشته، واردات خودروها ممنوع بوده و در این مدت، افرادی که در این صنعت فعالیت داشتند، به سمتهای مختلف پراکنده شده یا به شغلهای دیگر روی آوردهاند. در چنین شرایطی، در ۵ ماه ۱۰ هزار دستگاه خودرو وارد شده است و میتوان گفت که این آمار قابل توجهی است. اگر در سالهای گذشته نیز مجوز واردات وجود داشته باشد، در ۵ ماه حدود ۲۰ هزار دستگاه خودرو وارد میشد، اما اکنون پس از سالها ممنوعیت، فقط ۱۰ هزار دستگاه وارد شده است.”
او ادامه داد: “اگر روند واردات خودروها را در نمودار بررسی کنید، مشاهده خواهید کرد که در ماههای گذشته، روند به سمت بالا بوده و این نشان میدهد که اوضاع در سالهای آینده ممکن است بهبود یابد.”
این فعال بازار خودرو از امیدواری به ابلاغ آییننامه خودروهای کارکرده برای افزایش مشارکت در بحث واردات خودرو یاد کرد و افزود: “یکی از دلایل کندی در واردات خودرو این است که شرکتهایی که ۷ سال قبل به عنوان واردکننده اصلی خودرو شناخته میشدند، هنوز به جدیت در حوزه واردات فعال نشدهاند، زیرا خودشان درگیر مونتاژ هستند و این کار انرژی و سرمایه زیادی را میطلبد و همچنین واردات خودرو با منافع آنان در تضاد است. بنابراین ابلاغ آییننامه خودروهای کارکرده میتواند این روند را تسهیل و افراد را به فعالیت در این زمینه ترغیب کند.”
خسروانی درباره نگرانیها درباره وضعیت خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی نیز اظهار کرد: “من نمیگویم که وضعیت خدمات پس از فروش خودروها در کشور عالی است، اما وضعیت خدمات این خودروها نسبت به میانگین وضعیت کنونی بدتر نخواهد بود. خودروهای وارداتی نو و غالبا با کیفیت هستند، بنابراین مسئله خدمات در آنها اورژانسی نیست و مانند خودروهای ده ساله که اکنون دارای خطراتی هستند، این موضوع مرتبط نیست.”
او ادامه داد: “شرکتهای واردکننده معمولاً قطعات را خود وارد و در شبکه تامین میکنند. بازار هم پس از آنکه مشاهده میکند که خریداران نیاز به قطعات و خدمات دارند، خود را هماهنگ میکند و طبیعتاً هر جایی که مشتری باشد، فروشنده هم ایجاد میشود و سعی میکنند قطعات خودرو را وارد و مراکز تعمیرگاهی برای ارائه خدمات فراهم کنند.”
نظرات کاربران