رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی اعتقاد دارد که تصویب استفاده از خودروی ساینا به عنوان تاکسی قانونی، ممکن است به عنوان یک پیشرفت معتبر در نظام حمل و نقل شهری در نظر گرفته شود.
به گزارش هامپوئیل، در ابتدای هفته اول ماه بهمن، مرتضی ضامنی، مدیرعامل اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور، اعلام کرد که فرآیند اخذ مجوز استفاده از خودروی ساینا به عنوان تاکسی به پایان رسیده است. پیش از قانونی شدن استفاده از ساینا برای تاکسی، بسیاری از کارشناسان حوزه حمل و نقل این خودرو را مناسب برای استفاده تاکسی نمیدانستند.
میثم مظفر، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی، اعتقاد دارد که اگر استفاده از خودروی ساینا به عنوان تاکسی قانونی شود، این مسئله به عنوان یک عقبگرد در نظام حمل و نقل محسوب میشود.
وی اظهار میکند: در کشورهای پیشرفته، تاکسی دارای بهترین استانداردهای کیفیت و شرایط خودرویی نسبت به سایر خودروهای عمومی است. اعتقاد داشتن به این که یک خودروی کمکیفیت و ارزان را به عنوان تاکسی مورد استفاده قرار دهیم کاملاً اشتباه است.
مظفر به نرخ بالای تاکسیهای برقی و احتمال عدم استقبال رانندگان تاکسی از این خودروها نیز اشاره میکند: دولت باید تسهیلات و یارانههایی را در نظر بگیرد تا نرخ نهایی برای خودروهای تاکسی را کاهش دهد. اگر دولت با این معضل آلودگی هوا روبرو شده و ۵۰ درصد بهای خودروهای برقی را برای تاکسی در شهرهای بزرگ تحمیل کند، این کار گزافهای نیست. اگر مشکل آلودگی هوای تهران و سایر شهرها به اندازهای جدی است که به بیماریهایی که از آنها ناشی میشوند و فوتهای زیادی که به علت آلودگی هوا اتفاق میافتد، ارزش داده شود، دولت باید به طرزی پیشگیرانه سرمایهگذاری کند و هزینههای آن را اعتبار ندهد؛ بلکه به سمت سرمایهگذاری در زمینه سلامت متمرکز شود.
این عضو شورای شهر تهران با تأکید بر این که بازگشت به خودروهای کمکیفیت مثل ساینا بسیار غلط است، میافزاید: در سال ۹۳، نرخ تویوتای هیدرولیک در سازمان تاکسیرانی ۷۰ میلیون تومان بود و به حداکثر ۲۵ میلیون تومان بلاعوض پرداخت میشد. باید تفکری را ایجاد کنیم که سرمایهگذاری در برقیسازی سازمان تاکسیرانی یک راه مؤثر برای ارتقای رفتارهای تاکسیران، کیفیت زندگی، کاهش آلودگی هوا و انتقال به سوختهای فسیلی محدود است. این اقدامات همگی به عنوان سرمایهگذاری در مسائل ملی کشور محسوب میشوند و باید به تغییر در نگاه اقتصادی اجتماعی کشور انجام شوند. پیشنهادم این است که دولت ۵۰ درصد نرخ تمام شده خودروهای برقی را برای استفاده تاکسی تحمیل کند و عواید گمرکی این خودروها را صفر کند؛ به این معنا که نرخ این خودروها برای صاحبان تاکسی به حداقل برسد.
ساینا یکی از خودروهای محبوب و شناخته شده در ایران است. با طراحی ساده و کلاسیک، ساینا قابلیتها
و ویژگیهای اصلی یک خودروی اقتصادی و کاربردی را به همراه دارد. با قیمت مناسب و اقتصادی خود، ساینا به عنوان یک گزینه محبوب برای افرادی که به دنبال خودروی کاربردی و اقتصادی هستند، شناخته میشود. همچنین، با ویژگیهایی مانند مصرف کم سوخت، قطعات یدکی آسان یافتن و سرویس و نگهداری آسان، ساینا توجه و تمایل بسیاری از خریداران را به خود جلب کرده است.
نظرات کاربران