به گزارش روابطعمومی شهرداری و شورای اسلامی شهر مراغه و به نقل از خبرگزاری فارس، مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران از نوسازی ۱۶۰ کیلومتر از شبکه ریلی کشور با ریلهای طویل خبر داد و گفت: با تعویض ریلهای ۱۸ متری و جایگزینی آنها با ریلهای ۱۰۸ متری، سرعت حرکت قطارها از ۸۰ کیلومتر به ۱۲۰ کیلومتر در ساعت افزایش مییابد.
جبارعلی ذاکری روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت، در بازدید از روند اجرای طرح نوسازی خطوط ریلی در ایستگاه سراجو شهرستان مراغه اظهار کرد: این طرح در قالب ۱۱ بلاک و در مسیرهای شمالغرب، شمالشرق و مسیر اصفهان در حال اجراست و نقش مهمی در ارتقای ایمنی و کیفیت شبکه ریلی خواهد داشت. هماکنون عملیات نصب ریلهای طویل در ۶۰ کیلومتر از خطوط ریلی آذربایجان شرقی در حال انجام است.
همچنین در این بازدید، سیدمصطفی داوودی، معاون فنی راهآهن کشور، با اشاره به مزایای اجرای طرح گفت: افزایش سرعت حرکت قطارها، بهبود کیفیت جوشکاری، کاهش هزینهها و تسریع در اجرای پروژه از مهمترین دستاوردهای این اقدام است.
علیرضا سیلمانی، مدیرکل راهآهن آذربایجانشرقی نیز اعلام کرد: اجرای این طرح با اعتبار ۸۰ میلیارد تومان از خردادماه آغاز شده و در پنج بلاک از مسیرهای ریلی استان در حال اجراست. به گفتهی وی، برای نخستین بار عملیات ساخت و نصب ریلهای طویل به صورت کارگاهی در ایستگاه سراجو مراغه انجام میشود که نقطه عطفی در روند نوسازی خطوط ریلی استان محسوب میشود.
تحول در صنعت حملونقل ریلی ایران با اجرای پروژه نوسازی ریلهای طویل وارد مرحلهای تازه شده است؛ پروژهای که نه تنها سرعت قطارها را افزایش میدهد، بلکه گامی مهم در ارتقای ایمنی، کاهش هزینهها و بهبود کیفیت خدمات محسوب میشود. استفاده از ریلهای طویل در مقایسه با ریلهای سنتی ۱۸ متری، مزایای متعددی دارد که در کشورهای پیشرفته سالهاست بهعنوان یک استاندارد اجرایی شناخته میشود.
ریلهای ۱۰۸ متری به دلیل کاهش تعداد درزهای جوشکاری، مقاومت بیشتری در برابر تنشهای مکانیکی و ارتعاشات ایجاد میکنند. این موضوع باعث میشود قطارها با لرزش کمتر، ایمنی بیشتر و البته سرعت بالاتری حرکت کنند. در واقع، افزایش سرعت از ۸۰ به ۱۲۰ کیلومتر در ساعت، تنها بخشی از دستاورد این تغییر است؛ چرا که عمر مفید خطوط ریلی نیز به شکل چشمگیری افزایش خواهد یافت.
اهمیت استراتژیک طرح
ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی خود، همواره بهعنوان پل ارتباطی شرق و غرب شناخته میشود. توسعه شبکه ریلی کشور و ارتقای سرعت و کیفیت قطارها میتواند نقش ایران را در ترانزیت کالا و جابهجایی مسافران بینالمللی تقویت کند. بهویژه در شرایطی که کریدورهای بینالمللی مانند شمال-جنوب و شرق-غرب اهمیت فزایندهای پیدا کردهاند، نوسازی زیرساختهای ریلی میتواند به افزایش سهم ایران در حملونقل منطقهای منجر شود.
بعد اقتصادی و اشتغالزایی
اجرای این پروژه علاوه بر بهبود کیفیت خدمات ریلی، آثار اقتصادی قابلتوجهی نیز دارد. به گفته مسئولان، تولید و نصب ریلهای طویل برای نخستین بار بهصورت کارگاهی در ایستگاه سراجو مراغه انجام میشود. این موضوع بهمعنای ایجاد فرصتهای شغلی جدید، کاهش وابستگی به واردات و افزایش توان داخلی در ساخت تجهیزات ریلی است. همچنین کاهش هزینههای تعمیر و نگهداری خطوط، صرفهجوییهای مالی بلندمدتی را برای شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران به همراه خواهد داشت.
تأثیر بر مسافران و حملونقل بار
مسافران ریلی یکی از اصلیترین بهرهمندان این طرح هستند. حرکت قطارها با سرعت بالاتر و ایمنی بیشتر، زمان سفر را کاهش داده و تجربهای راحتتر برای مسافران رقم خواهد زد. علاوه بر این، قطارهای باری نیز میتوانند با سرعت و ایمنی بیشتری کالاها را جابهجا کنند که در نهایت موجب بهبود زنجیره تأمین داخلی و افزایش رضایت بازرگانان و صنایع کشور خواهد شد.
نگاهی به آینده
مدیرعامل راهآهن ایران در سخنان خود تأکید کرد که این پروژه تنها نقطه آغاز است و در آینده بخشهای بیشتری از شبکه ریلی کشور تحت پوشش نوسازی قرار خواهند گرفت. اگر این روند ادامه یابد، میتوان امیدوار بود که سرعت قطارهای ایران در آینده نه تنها به ۱۲۰ کیلومتر محدود نشود، بلکه با توسعه فناوری و استفاده از ریلهای مدرنتر به سرعتهای بالاتر نیز برسد.
با توجه به تجربه موفق بسیاری از کشورها، ایران نیز میتواند در مسیر توسعه قطارهای پرسرعت گام بردارد. هرچند در حال حاضر فاصله زیادی تا سرعتهای بالای ۲۵۰ کیلومتر وجود دارد، اما نوسازی زیرساختها و بهرهگیری از دانش فنی روز، مسیر را برای آیندهای روشنتر در حملونقل ریلی کشور هموار خواهد کرد.
پروژه نوسازی ریلهای طویل، یک سرمایهگذاری زیربنایی و آیندهنگرانه برای ایران است. این طرح نه تنها سرعت قطارها را یک و نیم برابر میکند، بلکه بهبود ایمنی، کاهش هزینهها و افزایش عمر خطوط ریلی را نیز به همراه دارد. همچنین با توجه به اجرای آن در استان آذربایجان شرقی و بهویژه ایستگاه سراجو مراغه، میتوان انتظار داشت که این منطقه به یکی از قطبهای توسعه حملونقل ریلی کشور تبدیل شود.
اجرای این پروژه، بار دیگر اهمیت توجه به توسعه حملونقل عمومی، کاهش وابستگی به خودروهای شخصی و تقویت نقش ریلی در اقتصاد ملی را یادآور میشود. بیتردید، نوسازی ریلهای ایران گامی مهم در مسیر دستیابی به اهداف توسعهای کشور و افزایش جایگاه ایران در شبکه حملونقل جهانی خواهد بود.




نظرات کاربران