پایگاه خبری هامپوئیل
0

مرمت برج مدور مراغه بر عهده چه کسی است؟

مرمت برج مدور مراغه بر عهده چه کسی است؟
بازدید 7

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در گزارشی به وزیر میراث فرهنگی در مورد طرح سرمایه‌گذاری پیرامون برج مدور مراغه اعلام کرد: «پس از تامین اعتبار، برج مدور و گنبد کبود باید توسط میراث فرهنگی مرمت شده و برای خدمات فرهنگی مورد استفاده قرار گیرد.»

«احمد حمزه‌زاده» در بازدید وزیر میراث فرهنگی از این برج‌ها در روز پنج‌شنبه شب افزود: در اطراف این بناهای تاریخی، چندین کاربری شامل رستوران، هتل بوتیک و دو مرکز اقامتی در خانه‌های تاریخی خریداری‌شده توسط سرمایه‌گذار ایجاد خواهد شد تا این منطقه به یک مجموعه کامل تاریخی، گردشگری و فرهنگی تبدیل شود.

در همین بازدید، «سید فرید موسوی»، نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد که این پروژه در مرکز شهر مراغه واقع شده است. وزیر میراث فرهنگی نیز بلافاصله از مدیرکل میراث فرهنگی درباره زمان‌بندی مرمت این برج‌ها سوال کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی اعلام کرد: برای مرمت برج‌ها، به ویژه پوشش سقف یکی از آن‌ها، دو فصل کاری نیاز است.

به گفته «احمد حمزه‌زاده»، در حال حاضر بهترین زمان برای توزیع اعتبارات و تبادل موافقت‌نامه‌هاست. او افزود که خوشبختانه مشکلات اداری این پروژه که به دلیل اختلاف‌نظر میان شرکت سرمایه‌گذار و میراث فرهنگی استان به تأخیر افتاده بود، پس از سال‌ها حل شده است.

وی توضیح داد که جلسات متعددی در این خصوص برگزار شده و ایرادهای فرهنگی طرح برطرف گردیده است. همچنین با توجه به دغدغه‌های فرهنگی «نادر ابراهیمی»، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذار، کمبودهای موجود رفع و طرح در جلسه شورای فنی تأیید شده است.

حمزه‌زاده تأکید کرد که موافقت اولیه برای سرمایه‌گذاری نیز صادر شده و در صورت تأمین منابع مالی از طریق تسهیلات بانکی، مراحل اجرایی پروژه به‌زودی آغاز خواهد شد.

در این میان، «موسوی»، نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر، با پیشقدمی اعلام کرد که از طریق بانک گردشگری و صندوق توسعه ملی می‌توان منابع مالی به میزان ۱۵۰ میلیارد تومان برای ساخت ۱۲ هزار مترمربع زیربنا با رعایت ضوابط میراث فرهنگی و در زمینی به مساحت ۱۵ هزار مترمربع تامین کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی نیز افزود که حریم ارتفاعی این طرح باید به میزان ۷.۵ متر رعایت شود تا با استانداردهای فرهنگی همخوانی داشته باشد.

«ابراهیمی»، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذار، با تاکید بر اینکه تاکنون حتی یک ریال از اعتبارات دولتی استفاده نشده است، بیان کرد که این پروژه با دقت کامل در شورای فنی بررسی شده و تسهیلات مورد نیاز به دلیل جنبه‌های فرهنگی کاربری‌های آن درخواست شده است.

حاضران در بازدید از برج‌های تاریخی مراغه به تخریب این آثار به مرور زمان اشاره کرده و بر ضرورت مرمت فوری آن‌ها تأکید کردند. در همین راستا، وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، «صالحی امیری»، نیز بر اهمیت تشکیل جلسه و بررسی دقیق موضوع تأکید کرد.مرمت برج مدور مراغه بر عهده چه کسی است؟

وی با اشاره به اینکه در این خصوص قول قطعی نمی‌دهد، افزود: مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی هفته آینده به مراغه سفر خواهد کرد تا این مسائل به‌طور کارشناسی بررسی شوند.

صالحی امیری همچنین بر پتانسیل‌های تاریخی مراغه تأکید کرد و گفت: «باور داریم که اگر آثار تاریخی مراغه، از جمله رصدخانه خواجه نصیرالدین طوسی، به درستی احیا شوند، این شهرستان می‌تواند به یکی از مقاصد اصلی گردشگری جهان تبدیل شود.»

او به اهمیت آثار تاریخی مراغه اشاره کرد و افزود: «برخی از بناهای مراغه ۲۰۰ سال پیش از بناهای اصفهان ساخته شده‌اند. همچنین دوره ایلخانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و مراغه به عنوان نقطه‌ای که آغاز ایران جدید و شکل‌گیری دولت-ملت در آنجا رخ داده، جایگاه مهمی در تاریخ کشور دارد.»

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری روز پنج‌شنبه برای افتتاح نمایشگاه بین‌المللی صنایع دستی تبریز به استان آذربایجان شرقی سفر کرد. پس از یک روز کاری پرمشغله، او در ساعات شب به مراغه رسید و تا دیرهنگام از آثار تاریخی این شهر کهن، از جمله رصدخانه مشهور آن، بازدید به عمل آورد.

شایان ذکر است که برج مدور مراغه یکی از آثار برجسته دوره سلجوقی است که در فاصله ۱۰ متری شمال گنبد کبود مراغه قرار دارد. این گنبد به عنوان دومین مقبره از پنج قبر معروف مراغه شناخته می‌شود، اما هویت فرد مدفون در آن همچنان ناشناخته است.

برج مدور، با پلانی مدور و شامل دو طبقه سردابه و فضای اصلی، با استفاده از مصالحی مانند سنگ‌های آهکی، آجر خشتی و ساروج ساخته شده است. بر روی کتیبه‌ای به خط کوفی که بر برج قرار دارد، تاریخ ساخت آن به سال ۵۶۳ هجری قمری درج شده است، اما هیچ اطلاعاتی درباره بانی و فرد مدفون در برج وجود ندارد.

درب ورودی برج با نقوشی که شباهت بسیاری به نمای اصلی گنبد سرخ مراغه دارد، تزئین شده است. این شباهت نشان‌دهنده تکامل هنر معماری مینایی در فاصله زمانی کوتاه بین ساخت این برج و گنبد سرخ است.

این اثر ارزشمند تاریخی در سال ۱۳۱۰ شمسی با شماره ۱۳۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر