پایگاه خبری هامپوئیل
0

افزایش چشمگیر تولید گندم با رویکرد تحقیقاتی

افزایش چشمگیر تولید گندم با رویکرد تحقیقاتی
بازدید 9

رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور اعلام کرد: با وجود شروع سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ با خشکی و افزایش دما در پاییز و زمستان، تولید گندم با استفاده از دستاوردهای تحقیقاتی موسسه به بیش از ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تن رسیده است که نسبت به تولید حدود پنج میلیون تن در سال گذشته افزایش چشم‌گیری را نشان می‌دهد.

«مظفر روستایی» افزود: افزایش دما در زمستان امسال باعث شد تا برخلاف شرایط عادی، رشد رویشی مزارع گندم در برخی مناطق گرمسیر افزایش یابد. اما وقوع دمای پایین در اسفند ماه به برخی مزارع خسارت وارد کرد و سرمازدگی در مناطق محدودی مشاهده شد.افزایش چشمگیر تولید گندم با رویکرد تحقیقاتی

او ادامه داد: کاهش شدید بارش و توزیع نامناسب آن در استان‌های بوشهر، بخش‌هایی از فارس، قزوین، خراسان رضوی و مناطق دیگری از کشور، منجر به بروز خشکسالی‌های شدید شد. در نتیجه، بیش از ۵۰۰ هزار هکتار از مزارع دیم به شدت از خشکی آسیب دیدند.

«روستایی» همچنین با اشاره به متوسط بارش ۲۳۰ میلی‌متر تا تیرماه ۱۴۰۳، افزود: استفاده از یافته‌های تحقیقاتی این موسسه در اجرای پروژه جهش تولید در عرصه‌های زراعی، به افزایش کارایی بارش‌های بهاره (آب سبز) و مدیریت بهینه نهاده‌ها در مزارع کمک کرد.

او اضافه کرد: افزایش تولید یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن گندم در دیم‌زارها نسبت به سال گذشته، نشان از ظرفیت بالای این مزارع در تامین امنیت غذایی کشور دارد. این دستاورد، با پشتیبانی‌های بیشتر، می‌تواند حتی افزایش چشمگیری نیز داشته باشد.

«روستایی» با تاکید بر اهمیت تامین بذرهای مناسب گندم دیم و ارائه دستورالعمل‌های فنی کاشت، داشت و برداشت، به اجرای دوره‌های آموزشی برای بهره‌برداران و کارشناسان، و برپایی مزارع تحقیقی-ترویجی در سراسر کشور اشاره کرد. او افزود: با اجرای پروژه جهش تولید، میانگین تولید گندم دیم در سال جاری به ۱۷۲۰ کیلوگرم در هکتار رسیده که ۲۰ درصد بیشتر از سال گذشته است.

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور اعلام کرد: طرح جهش تولید در دیم‌زارها در سال زراعی جاری، در سطحی بیش از پنج میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اجرا شد. این طرح، با همکاری معاونت زراعت، سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها، کارشناسان و کشاورزان، توانست تولید گندم دیم در کشور را حدود ۲۰ درصد افزایش دهد.

«روستایی» بیان کرد: رعایت دستورالعمل‌های فنی موسسه، استفاده از ارقام جدید و به‌کارگیری بسته‌های زراعی، از جمله مصرف کود پایه در کشت پاییزه و تعیین تاریخ و عمق مناسب کاشت، از عوامل کلیدی افزایش تولید در دیم‌زارها به شمار می‌روند. او افزود: استفاده کشاورزان از این دستورالعمل‌های فنی در سال‌های آینده می‌تواند عامل افزایش و پایداری تولید در این مزارع باشد.

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور همچنین اعلام کرد: کشاورزان با استفاده از ارقام بهبود یافته این موسسه، میانگین تولید گندم را از ۱۴۳۷ کیلوگرم در هر هکتار به ۱۷۲۰ کیلوگرم افزایش داده‌اند.

طرح «جهش تولید در دیم‌زارهای کشور» در سال ۱۳۹۹ با محوریت موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور، مستقر در مراغه، تدوین شد. این طرح بر پایه دانش فنی و پژوهش‌های علمی شکل گرفت و در پاییز همان سال، با توافق وزارت جهاد کشاورزی و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به اجرا درآمد. هدف از این طرح، افزایش بهره‌وری محصولات زراعی دیم و گسترش سطح زیر کشت دیم برای برخی محصولات از جمله گیاهان علوفه‌ای و دانه‌های روغنی بود.

از دیگر اهداف طرح، می‌توان به افزایش تولید گندم و نخود، گسترش سطح زیر کشت جو در اراضی آیش، و افزایش سهم کشت غلات در دیم‌زارها اشاره کرد. همچنین، برای دانه‌های روغنی، افزایش سطح زیرکشت و بهره‌وری در تولید هدف‌گذاری شده بود.

موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور، با بخش ستادی در مراغه و معاونت در کرمانشاه، دارای پنج ایستگاه تحقیقاتی اصلی در مناطق مختلف کشور است. این ایستگاه‌ها نماینده اقلیم‌های مختلف کشور هستند: ایستگاه مراغه نماینده اقلیم سرد، ایستگاه قاملو در کردستان نماینده اقلیم بسیار سرد، ایستگاه سرارود در کرمانشاه نماینده اقلیم معتدل سرد، ایستگاه گچساران در کهگیلویه و بویراحمد نماینده اقلیم گرمسیری، و ایستگاه شیروان در خراسان شمالی نماینده اقلیم معتدل سرد و خشک است.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر