پایگاه خبری هامپوئیل
0

معرفی دو ژنوتیپ جدید جو با مقاومت به سرما

معرفی دو ژنوتیپ جدید جو با مقاومت به سرما
بازدید 17

رئیس مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور اعلام کرد که امسال دو رقم جدید بذر جوی مقاوم به سرما برای کاشت پاییزه معرفی شده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی، مظفر روستایی در مراغه اظهار داشت که ارقام جوی “آیدین” و “باریش” پس از ۱۷ سال کار تحقیقاتی در این مؤسسه معرفی و نام‌گذاری شده‌اند.

وی افزود: این ارقام دارای ویژگی‌هایی همچون عملکرد بالای دانه، زودرسی، سازگاری با تنش‌های سرمایی، خشکی، گرمای آخر فصل، و مقاومت به خوابیدگی و ریزش هستند.

روستایی همچنین اشاره کرد که عملکرد این ارقام در مناطق مختلف حدود ۲ تن در هکتار است و در مراحل آزمایشی با یک یا دو بار آبیاری تا ۵ تن محصول نیز برداشت شده است.

وی افزود: ارقام جوی “باریش” و “آیدین” از تلاقی ارقام داخلی تولید شده و برای مناطق سرد و معتدل سرد کشور معرفی شده‌اند. تاکنون ۲۰ رقم جو در این مؤسسه معرفی شده و بذرهای آنها در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور، که مرکزیت آن در شهرستان مراغه قرار دارد، در ۲۱ استان دیم‌خیز کشور فعالیت‌های تحقیقاتی انجام می‌دهد و به معرفی ارقام جدید و سازگار با شرایط مختلف می‌پردازد.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر