پایگاه خبری هامپوئیل
0

کدام رشته‌های صنایع دستی در مراغه به صورت رایگان آموزش داده می‌شوند؟

کدام رشته‌های صنایع دستی در مراغه به صورت رایگان آموزش داده می‌شوند؟
بازدید 35

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراغه اعلام کرد که امسال در این شهرستان آموزش‌های رایگان صنایع دستی در رشته‌های مختلفی از جمله سراجی سنتی، نقاشی روی سفال، زیورآلات سنتی و معرق چوب ارائه می‌شود.

«جواد محرم‌پور» در بازدید از آزمون نهایی گروهی از هنرآموزان که در این دوره‌های رایگان شرکت کرده بودند، به خبرنگار ایرنا گفت: از دیگر رشته‌های آموزشی می‌توان به طراحی سنتی، حکاکی روی فلز، گلیم‌بافی و تراش سنگ‌های زینتی اشاره کرد.

وی افزود که علاوه بر شهر مراغه، این دوره‌های آموزشی رایگان در شهر خداجو و دو روستای «طالبخان» و «آشان» نیز برگزار شده است. در مرحله اول، حدود ۹۰ هنرجو شرکت کرده‌اند که امروز آزمون نهایی آن‌ها با حضور ناظر استانی برگزار می‌شود.

محرم‌پور همچنین توضیح داد که اگر هنرجویان در آزمون‌های کتبی و عملی موفق شوند، کارت مهارت برای آن‌ها صادر خواهد شد. وی هدف از این کلاس‌ها را حمایت از هنرجویان و ایجاد اشتغال برای آن‌ها عنوان کرد و افزود که شرکت‌کنندگان در این دوره‌ها حدود ۱۰۰ ساعت آموزش رایگان دریافت کرده و مهارت لازم برای تولید و عرضه صنایع دستی را کسب می‌کنند.

مراغه از شهرهای مستعد در زمینه صنایع دستی

مراغه از جمله شهرستان‌های بسیار مستعد آذربایجان‌شرقی در زمینه صنایع دستی محسوب می‌شود. کارشناس اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی، «کاظم وزیر آبادی»، با اشاره به این موضوع، اظهار داشت که مراغه در رشته‌های مختلف صنایع دستی از پتانسیل‌های بالایی برخوردار است. وی افزود که در سال گذشته، تعدادی از آثار هنرمندان مراغه موفق به دریافت مُهر اصالت ملی شدند که این امر نشان‌دهنده سطح بالای صنایع دستی در این شهرستان است.

«وزیر آبادی» همچنین به کیفیت بالای کلاس‌های آموزش صنایع دستی در مراغه اشاره کرد و گفت که این شهرستان پس از تبریز، بیشترین اعتبار و تعداد هنرجویان در دوره‌های رایگان آموزش صنایع دستی را به خود اختصاص داده است. او اضافه کرد که به دلیل ظرفیت‌های موجود در مراغه، رشته تراش سنگ‌های قیمتی تنها در تبریز و مراغه آموزش داده می‌شود.

وی بر رایگان بودن این آموزش‌ها تأکید کرده و گفت: “هنرجویان تنها ملزم به تهیه وسایل مورد نیاز خود هستند و نباید هیچ مبلغی بابت آموزش از آن‌ها دریافت شود.”

وزیر آبادی همچنین خاطرنشان کرد که سهمیه مراغه برای آموزش‌های رایگان صنایع دستی حدود ۲۰۰ نفر است، اما با توجه به ظرفیت‌های بالقوه‌ای که در این شهرستان وجود دارد، امکان گسترش بیشتر این آموزش‌ها وجود دارد.

بر اساس گزارش ایرنا، مراغه دارای ۳۵۰ هنرمند با پروانه تولید در بخش صنایع دستی و هنرهای سنتی است. صنایع دستی محبوب این شهرستان شامل گلیم‌بافی، حکاکی روی فلز، منبت، معرق، زیورآلات سنتی، چرم‌دوزی، سازهای سنتی و رودوزی سنتی است.

علاوه بر این، استعدادهای چشمگیری در گوشه و کنار این شهرستان وجود دارند که به صورت خودجوش به تولید صنایع دستی مشغول هستند. به عنوان نمونه، در برخی از کارگاه‌های خانگی شهر مراغه، تارهای مرغوبی تولید می‌شود که به بازارهای سراسر کشور عرضه می‌گردد.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر