پایگاه خبری هامپوئیل
0

راز افزایش بیست درصدی تولید گندم در هشترود چیست؟

دلایل افزایش ۲۰ درصدی تولید گندم در هشترود چیست؟
بازدید 36

مراغه- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی هشترود اعلام کرد که در سال زراعی جاری، تولید گندم در این شهرستان، که به انبار غله آذربایجان‌شرقی شهرت دارد، حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش داشته است. وی اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارها را یکی از دلایل اصلی این افزایش تولید دانست.

اردشیر عسگری روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بارش به موقع نزولات جوی و استفاده از ارقام پرپتانسیل نیز، به همراه اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارها و انتقال دانش فنی به عرصه‌ها، دلیل اصلی این افزایش بوده است.

وی افزود: اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارها میانگین عملکرد گندم را افزایش داده است. وی تاکید کرد که بخش قابل توجهی از گندم شهرستان از اراضی دیم برداشت می‌شود و تاثیر اجرای این طرح را نمی‌توان نادیده گرفت.

مدیر جهاد کشاورزی هشترود اعلام کرد که حجم تولید گندم شهرستان در سال زراعی جاری به ۱۶۰ هزار تن رسیده است. وی افزود که طی این سال زراعی، ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی دیم و ۱۲۰۰ هکتار از اراضی آبی شهرستان زیر کشت گندم قرار گرفتند و عملکرد گندم در اراضی دیم افزایشی بوده است.

عسگری با اشاره به اینکه در این شهرستان از ارقام گندم «هشترود»، «باران» و «صدرا» استفاده می‌شود، اظهار داشت: توسعه کشت گیاهان تناوبی در اراضی آیش نیز یکی از اهداف طرح جهش تولید در دیم‌زارها است. این طرح با ایجاد تناوب زراعی بهینه، به افزایش و پایداری تولید کمک کرده و این هدف در هشترود تا حد زیادی محقق شده است.

مدیر جهاد کشاورزی هشترود بیان کرد که افزایش ضریب نفوذ ارقام جدید و توسعه دانش فنی برای دانش‌بنیان کردن کشاورزی دیم در این شهرستان در افزایش تولید گندم موثر بوده است.

وی همچنین افزود: بذر اصلاح‌شده و کود باکیفیت نیز در افزایش تولید نقش بسزایی دارند. در ابتدای سال زراعی، پنج هزار تن بذر اصلاح‌شده و نزدیک به ۱۱ هزار تن انواع کود شیمیایی شامل اوره و سوپر فسفات در بین کشاورزان شهرستان توزیع گردید.

هشترود، انبار غله آذربایجان شرقی، تا ۱۵ شهریور به خرید گندم ادامه می‌دهد

مدیر جهاد کشاورزی هشترود اعلام کرد که خرید تضمینی گندم در این شهرستان تا ۱۵ شهریور ادامه خواهد داشت. تاکنون حدود ۵۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده است و پیش‌بینی می‌شود این میزان تا پایان دوره خرید به بیش از ۱۲۰ هزار تن برسد.

عسگری، مدیر جهاد کشاورزی هشترود، با بیان این خبر گفت: “خرید تضمینی گندم در چهار سیلو با ظرفیت کلی ۱۴۰ هزار تن و چهار مرکز خرید تعاونی روستایی در روستاهای ذوالبین، آتش‌بیگ، ملاجیق و نظرکهریزی انجام می‌شود.”

به گزارش ایرنا و به نقل از سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، هشترود به عنوان بزرگترین تولیدکننده گندم در استان شناخته می‌شود و به همین دلیل به آن “انبار غله آذربایجان شرقی” می‌گویند.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر