پایگاه خبری هامپوئیل
0

پایداری خودکفایی گندم نان؛ چه چالش‌هایی در پیش رو داریم؟

پایداری خودکفایی گندم نان؛ چه چالش‌هایی در پیش رو داریم؟
بازدید 19

مراغه: معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، از خودکفایی ایران در تولید گندم نان در سال گذشته خبر داد و گفت که این خودکفایی در سال جاری نیز پایدار مانده است.

دکتر سیدمجتبی خیام نکویی در حاشیه آیین رونمایی از ارقام جدید موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور به خبرنگار ایرنا گفت: “با اتکا به دانش و تخصص، شاهد روند رو به رشد تولید گندم در کشور هستیم. این روند ادامه خواهد یافت و تا سال 1405 با حمایت از کشت دیم مبتنی بر دانش، میزان تولید گندم تا 6 میلیون تن از 4 میلیون هکتار سطح زیر کشت در اراضی دیم افزایش خواهد یافت.”

“خیام نیکویی”، معاون وزیر جهاد کشاورزی، از دستاوردهای چشمگیر موسسه تحقیقات کشاورزی دیم در ارتقای تولید گندم دیم کشور خبر داد. وی با اشاره به موقعیت ملی این موسسه در مراغه، رسالت آن را مدیریت اراضی دیم از طریق معرفی ارقام جدید سازگار با اقلیم‌های مختلف و ارائه توصیه‌های به‌زراعی عنوان کرد.

نکویی با اشاره به فعالیت‌های سه ساله اخیر این موسسه، به معرفی ارقام پرمحصول گندم اشاره کرد و گفت: خوشبختانه تلاش‌های این موسسه منجر به معرفی ارقامی با پتانسیل عملکرد تا 5 تن در هکتار شده است.

وی با تاکید بر نقش کلیدی استفاده از ارقام جدید و رعایت توصیه‌های به‌زراعی در دستیابی به این سطح از تولید، ابراز اطمینان کرد که شاهد افزایش قابل توجه تولید گندم در دیمزارهای کشور خواهیم بود.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تقویت موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور را مهمترین راهبرد این سازمان برای تامین پایدار و اقتصادی گندم در شرایط کم‌آبی و خشکسالی عنوان کرد.

خیام نکویی با اشاره به فعالیت‌های این موسسه، اظهار داشت: تحقیقات و یافته‌های این مرکز راه را برای دستیابی به کشاورزی دیم پایدار هموار می‌کند و کشاورزان را در شرایط کم‌آبی و خشکسالی قادر به تولید محصول با راندمان بالا خواهد کرد.

وی پیش‌بینی کرد که با تمرکز بر تغذیه گندم، تامین و مصرف به موقع کودهای باکیفیت مانند اوره و فسفات، و همچنین استفاده از بسته‌های دانش، تا سال ۱۴۰۵ شمسی، عملکرد گندم دیم به طور میانگین به 1800 تن در هکتار برسد.

لازم به ذکر است که طرح جهش تولید در دیم‌زارهای کشور نیز در سال 1399 با اتکا به دانش فنی مبتنی بر پژوهش در موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور و با مرکزیت مراغه تدوین شده است.

در پاییز سال مورد بحث، وزارت جهاد کشاورزی و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) با یکدیگر توافق کردند تا طرحی را برای ارتقای کشاورزی دیم در سراسر کشور به اجرا درآورند.

هدف از این طرح، افزایشِ بهره‌وری همه محصولات زراعی دیم و همچنین گسترش سطح زیر کشت برخی از اقلام خاص مانند گیاهان علوفه‌ای و دانه‌های روغنی بود. این طرح با در نظر گرفتن امکانات و شرایط موجود در هر منطقه دیم‌خیز کشور، به اجرا درخواهد آمد.

هدف از این طرح ملی، ارتقای سطح کشاورزی دیم در ایران بود. این طرح شامل افزایش متوسط تولید گندم و نخود، افزایش سطح زیر کشت و راندمان تولید جو در اراضی آیش و همچنین افزایش سهم کشت غلات در این اراضی می‌شد. برای دانه‌های روغنی نیز افزایش سطح زیر کشت و راندمان تولید در نظر گرفته شده بود.

موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور متولی اجرای این طرح ملی بود. ستاد مرکزی این موسسه در مراغه قرار دارد و معاونت آن در کرمانشاه فعالیت می‌کند. این موسسه دارای پنج ایستگاه تحقیقاتی اصلی در مناطق مختلف کشور است که هر کدام به عنوان نماینده یک اقلیم خاص عمل می‌کنند.

  • ایستگاه تحقیقاتی مراغه، نماینده اقلیم سرد کشور است.
  • ایستگاه تحقیقاتی قاملو در کردستان، نماینده اقلیم بسیار سرد است.
  • ایستگاه تحقیقاتی سرارود در کرمانشاه، به عنوان نماینده اقلیم معتدل سرد فعالیت می‌کند.
  • ایستگاه تحقیقاتی گچساران در کهکیلویه و بویراحمد، نماینده اقلیم گرمسیری است.
  • و در نهایت، ایستگاه تحقیقاتی شیروان در خراسان شمالی، نماینده اقلیم معتدل سرد و خشک است.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر