پایگاه خبری هامپوئیل
0

مراغه در مسیر تبدیل شدن به الگوی “شهر سالم” در منطقه

مراغه در مسیر تبدیل شدن به الگوی "شهر سالم" در منطقه
بازدید 18

مراغه – ایرنا – جلسه نهایی ارزیابی برنامه شهر سالم و ایمن مراغه با حضور ارزیابان بین‌المللی در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد و به طور واقعی تحسین گردید. اما، خبر صدور گواهینامه و پیوستن این شهر قدیمی به شبکه شهرهای سالم و ایمن جهان به آینده موکول شد.

به گزارش ایرنا، ارزیابانی نظیر «دکتر ماها العداوی»، مدیر واحد ارتقای سلامت در دفتر سازمان جهانی بهداشت در منطقه مدیترانه شرقی، و «دکتر ثمر الفکی»، مشاور سازمان جهانی بهداشت در منطقه مدیترانه شرقی، همراه با «دکتر فرشید رضایی»، مدیر آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشت وزارت بهداشت، پس از دو روز ارزیابی در این جلسه حضور داشتند و برنامه شهر سالم مراغه را در برخی موارد از جمله تعهد مسئولان دولتی به این برنامه، منحصر به فرد توصیف کردند.

مسئولان در “شهر سالم” پیشقدم شدند

مشاور سازمان جهانی بهداشت در منطقه مدیترانه شرقی در این جلسه تعهد فرماندار و سایر مسئولان دولتی مراغه به برنامه شهر سالم و ایمن را بی‌نظیر و محکم خواند و اظهار داشت: آنان طی دو روز گذشته، با وجود مشغله‌های کاری، تمام وقت خود را به پیشبرد اهداف این برنامه اختصاص دادند.

«دکتر ثمر الفکی» افزود: مردم محلی، به ویژه دانش‌آموزان، فرماندارشان را از نزدیک می‌شناسند که این نشان‌دهنده پیوند قوی بین دولت و مردم محلی در این شهرستان است. امیدواریم این رویکرد را در دیگر شهرهای متقاضی پیوستن به شبکه شهرهای سالم نیز مشاهده کنیم.

وی تاکید کرد: در مدارس مراغه، علاوه بر دانش‌آموزان، به اعضای خانواده‌های آنان نیز کمک می‌شود و برای دوران فراغت و سلامت عمومی آنان دوره‌های آموزشی برگزار می‌شود که این اقدام بسیار ارزشمند است.

وی اضافه کرد: آنچه بیش از همه به قلب من نشست، مشارکت بالای اجتماعی مردم در این شهر کهن است. زنان و مردان سالمند بسیار فعال هستند و به همین دلیل آرزو دارم دوران سالمندی خود را در مراغه سپری کنم.

«دکتر الفکی» به دست‌اندرکاران برنامه شهر سالم و ایمن اشاره کرد و گفت: شما یک جنبش در شهر ایجاد کرده‌اید و در صورت اعطای این گواهینامه، این موفقیت نقطه شروعی برای شما خواهد بود و باید این تجربه را به سایر شهرها نیز منتقل کنید.

مردم مراغه بر این باورند که در شهر سالم زندگی می‌کنند

رئیس دفتر ارتقاء سلامت سازمان جهانی بهداشت در منطقه مدیریت شرقی، سطح برنامه‌ریزی مبتنی بر شواهد در مراغه را عالی توصیف کرد و اظهار داشت: در طول ارزیابی‌ها، متدولوژی و جامع‌نگری برنامه شهر سالم و ایمن مراغه را مشاهده کردیم.

دکتر ماها العداوی برنامه‌ریزی از پایین به بالا در مراغه را منحصر به فرد دانست و افزود: به عنوان مثال، آموزش و پرورش از فارغ‌التحصیلان سلامت عمومی برای آموزش دانش‌آموزان استفاده می‌کند که نشان می‌دهد سلامت و بهداشت تنها در بیمارستان‌ها محقق نمی‌شود.مراغه در مسیر تبدیل شدن به الگوی "شهر سالم" در منطقه

او افزود: دیروز از مراکز خیریه بازدید کردیم و با سالمندان و افراد دارای اختلالات ذهنی دیدار داشتیم، که نشان می‌دهد برنامه شهر سالم، نگرش‌ها را به مقوله سلامت تغییر داده است.

وی با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاری روی انسان‌ها بهترین نوع سرمایه‌گذاری است، گفت: مراکز فنی و حرفه‌ای در همه جای دنیا وجود دارند، اما پیگیری اشتغال هنرجویان در مراغه، یک اقدام بی‌نظیر است.

موفقیت برنامه شهر سالم در مراغه

رئیس دفتر ارتقای سلامت سازمان جهانی بهداشت در منطقه مدیریت شرقی اظهار کرد که مردم به او گفته‌اند برنامه شهر سالم و ایمن در مراغه به دولت نزدیک‌تر شده است، که این یکی از اهداف اصلی این طرح است.

دکتر العداوی همچنین افزود که امروز در مراغه تعدادی خانم دوچرخه‌سوار را دیده‌اند که با حس امنیت و ایمنی به ورزش مشغول بودند، که این نشانه‌ای دیگر از پیشرفت برنامه شهر سالم و ایمن است که خودشان به آن شاهد بوده‌اند.

وی بیان کرد که هنوز نتیجه نهایی ارزیابی را اعلام نکرده‌اند، اما نسبت به آن امیدوار هستند، زیرا در هر زمینه‌ای که نگاه می‌کنند، پیشرفت برنامه شهر سالم و ایمن مراغه را می‌بینند.

وی در پیامی به دست‌اندرکاران برنامه شهر سالم و ایمن مراغه گفت: به خود افتخار کنید، زیرا کار بزرگی انجام داده‌اید؛ در مراغه همه چیز زیباست، این شهر تاریخی دارای آب سالم، قدمت و مشارکت اجتماعی بالایی است.

دکتر العداوی به این نکته اشاره کردند که مردم و مسئولان این شهر، با توانایی‌های قوی خود و با همکاری، توانسته‌اند با چالش‌ها مقابله کنند، در حالی که در بسیاری از نقاط جهان، این توانایی وجود ندارد.

او بیان کرد که مردم مراغه با اعتقاد به زندگی در یک شهر سالم، به پیشرفت‌هایی که در حال رخ دادن هستند، احساس کرده‌اند، هرچند که هنوز گواهینامه رسمی دریافت نکرده‌اند.

دریافت نشان شهر سالم و ایمن، نقطه شروع مسیر است

معاون استاندار آذربایجان‌شرقی و فرماندار شهرستان مراغه بیان کردند که مردم و مسئولان این شهرستان در کنار هم تلاش می‌کنند تا شهری سالم و ایمن را برپا کنند و آغازگر فرآیند اخذ گواهینامه شهر ایمن و سالم باشند.

مرتضی مینویی، افزود: در روزهای اخیر، تنها بخشی از ظرفیت‌های بی‌بدیل شهر مراغه، که به قدمت تاریخی خود افتخار می‌کند، در معرض دید ارزیابان قرار گرفته است.

دکتر رضایی اظهار داشت که نقشه شهر اسلامی مراغه از ۱۱ سال پیش طراحی شده است و امیدوار است که در آینده، مراغه به عنوان یک شهر سالم اسلامی شناخته شود و فرهنگ غنی کشورمان را به نمایش بگذارد.مراغه در مسیر تبدیل شدن به الگوی "شهر سالم" در منطقه

وی بیان کرد که مراغه در حال حرکت به سمت فرهنگ سلامت است و افزود: اخذ گواهینامه شهر سالم تنها یک نتیجه نیست بلکه یک فرآیند است و مراغه در حال پیشرفت در این مسیر قرار دارد.

وی تأکید کرد که تداوم ارزیابی‌ها هر چندسال یکبار، به تقویت برنامه شهر سالم و ایمن مراغه کمک خواهد کرد و این برنامه به طور مستمر پیشرفت خود را حفظ خواهد کرد.

تاریخچه تاسیس دبیرخانه شهر سالم مراغه

دبیرخانه شهر سالم و ایمن مراغه در سال ۱۳۹۷ با تشکیل هفت کمیته در دانشکده علوم پزشکی مراغه به راه انداخته شد و زیر نظر فرمانداری فعالیت خود را آغاز کرد.

این هفت کمیته شامل نهادهایی چون شهرداری، آموزش و پرورش، هلال احمر، بهزیستی، پلیس راهور، دانشکده علوم پزشکی و سایر نهادها بودند که در پیشبرد برنامه‌های شهر سالم و ایمن مراغه همکاری می‌نمودند.

اخیراً اندیشکده شهر سالم با حضور روسای دانشگاه‌ها و مدیر آموزش و پرورش ایجاد شد که نشان از خلاقیت و نوآوری دبیرخانه شهر سالم و ایمن مراغه است.

مراغه در دوره‌های مختلف ارزیابی منطقه‌ای، استانی و کشوری موفق عمل کرده و اخیراً سازمان بهداشت جهانی مدیترانه شرقی برنامه شهر سالم و ایمن مراغه را تحت بررسی قرار داده و از این برنامه تقدیر کرده است.

همچنین، به گزارش ایرنا، شهر جدید سهند در آذربایجان شرقی به عنوان اولین شهر ایران که نشان «شهر سالم» را از سازمان جهانی بهداشت دریافت کرده، در ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ به صورت ویدیوکنفرانس توسط نماینده سازمان جهانی بهداشت در جمهوری اسلامی ایران به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سپس به فرماندار اسکو تقدیم شد.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر