پایگاه خبری هامپوئیل
0

دو غار تاریخی در مراغه ثبت ملی شدند

دو غار تاریخی در مراغه ثبت ملی شدند
بازدید 26

رییس اداره محیط زیست مراغه در گفتگو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد که غارهای شهرستان مراغه به نام‌های «قره‌ناز» و «چپر» با درجه حفاظتی بالا، در جلسه ویژه کمیته غارشناسی ایران که در سازمان حفاظت محیط‌زیست برگزار شد، مورد بررسی قرار گرفتند.

غلامرضا زارع افزود که در این جلسه نمایندگان از وزارتخانه‌های نیرو، میراث فرهنگی، علوم و تحقیقات، سازمان نقشه‌برداری و زمین‌شناسی، اتحادیه غارنوردان و کوهنوردان، و معاونت محیط طبیعی حضور داشتند و سه غار از جمله «هامپوئیل»، «چپر» و «قره‌ناز» بررسی و ارزیابی شدند. دو غار تاریخی در مراغه ثبت ملی شدند

“زارع” افزود: بر اساس تصمیمات این جلسه، غار “چپر” به دلیل ساختار شکننده و نازکی سنگ‌های سقف آن، زیبایی‌های داخلی و فعالیت‌های معدنی در اطراف، به عنوان غار درجه ۲ با رده حفاظتی بالا تعریف شد تا تنها برای گردشگری بهره‌برداری شود و شناسنامه‌دار شود.

او ادامه داد: غار “قره‌ناز” نیز به دلیل منابع آبی و حساسیت حفاظتی، به عنوان غار درجه یک شناسنامه‌دار شد و از هرگونه مداخله در آن باید خودداری شود و هرگونه فعالیت در داخل و محدوده آن ممنوع اعلام شد.

رییس اداره محیط زیست مراغه با بیان اینکه غار “هامپوئیل” وسیع و ناشناخته است، گفت: این غار نیازمند تحقیقات بیشتر، ترسیم نقشه دقیق و تهیه گزارش تکمیلی است و نیاز به هماهنگی با ارگان‌های ذیربط دارد؛ بنابراین شناسنامه‌دار کردن آن به جلسه بعد موکول شد.

“زارع” افزود که به منظور ترسیم نقشه و گسترش همه سه غار، از توانایی تمامی ارگان‌ها بهره گرفته خواهد شد و مسئولان شهرستانی نیز باید شرایط لازم را ایجاد کنند.

به گزارش ایرنا، مراغه دارای چهار غار شامل “هامپوئیل”، “چپر”، “قره‌ناز” و “چبنلو” است که مشهورترین و مرموزترین آنها “هامپوئیل” است. این غار که بیش از ۲۰۰ میلیون سال پیش به دلیل تغییرات زمین‌شناسی و آب و هوایی ایجاد شده است، جزو جاذبه‌های گردشگری مخفی مراغه است.

دره این غار در ارتفاع واقع شده است و ورودی آن به ابعاد گسترده است؛ این دره دارای چهار چاه عمیق برای علاقمندان به کاوش غاری جذاب است و طبقه پایین آن به رودخانه‌ای نزدیک متصل می‌شود.

غار چپر در محاصره معادن

غار طبقاتی «چپر» در مراغه دارای دو دهانه و ورودی تنگ است و با چهار چاه عمیق شناخته می‌شود. این غار جذاب برای غارنوردان است و طبقه زیرین یا همکف آن به رودخانه‌ای نزدیک متصل می‌شود. اطراف غار، زیستگاه حیواناتی چون گرگ، روباه، شغال، گراز، کبک و خرگوش وجود دارد و گیاهان دارویی و خوراکی نیز در اطراف غار رویش می‌کنند. دو غار تاریخی در مراغه ثبت ملی شدند

غار قره‌ناز در خطر نابودی!

غار قره‌ناز در مراغه، نه تنها در محاذات معدن و در معرض خطر دستبرد قرار دارد، بلکه ایجاد مسیرهای دسترسی در سقف آن برای مردمان و حفاری‌های اطراف، به عنوان یکی از تهدیدهای این آثار طبیعی محسوب می‌شود. دهانه غار ارتفاع مردق‌چای را دارا بوده و به همین دلیل به آن مرتبط است و به عنوان منبع تامین آب‌های زیرزمینی شناخته می‌شود. دو غار تاریخی در مراغه ثبت ملی شدند

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر