پایگاه خبری هامپوئیل
0

هشترود، پیشتاز در تولید گندم استان

هشترود، پیشتاز در تولید گندم استان
بازدید 33

مراغه- ایرنا– فرماندار هشترود اعلام کرد که این شهرستان در سال زراعی گذشته با تولید ۱۳۰ هزار تن گندم، رتبه نخست استان را در تولید این محصول استراتژیک کسب کرده است. وی افزود که امسال به دلیل بارش‌های مناسب، وضعیت اراضی دیم شهرستان بهبود یافته و پیش‌بینی می‌شود حدود ۱۶۰ هزار تن گندم برداشت شود.

هشترود همچنان در تولید گندم در استان آذربایجان‌شرقی پیشتاز است و لقب انبار غله این استان را به خود اختصاص داده است.

فرید قشلاقی، فرماندار هشترود، در آیین تجلیل از کشاورزان نمونه این شهرستان، ضمن اعلام این خبر، از تولید ۸ هزار تن بذر اصلاح شده در سال گذشته در این شهرستان خبر داد. وی افزود: این میزان بذر علاوه بر نیاز داخل شهرستان، به سایر نقاط کشور نیز ارسال شده است.

قشلاقی همچنین از جذب اعتبارات مکانیزاسیون در رتبه نخست استانی خبر داد و گفت: سال گذشته ۱۸ دستگاه کمباین و ادوات دنباله‌بند با اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیارد ریال به این شهرستان اختصاص یافته است.

علاوه بر این، هشترود در ثبت کشاورزی قراردادی نیز پیشرو بوده و ۶۵ هزار و ۴۰۰ هکتار در سامانه مربوطه ثبت قرارداد شده است. همچنین ۲۱ هزار هکتار از اراضی این شهرستان تحت پوشش بیمه محصولات کشاورزی قرار گرفته است.

فرماندار هشترود در ادامه به برخی از مشکلات کشاورزان منطقه اشاره کرد و کمبود اعتبارات آب و خاک، عدم تخصیص اعتبار برای تجهیز و نوسازی اماکن دامی، نبود قیمت توافقی برای خرید جو و عدم اختصاص اعتبار برای مشاغل خانگی را از جمله این مشکلات برشمرد.

برداشت گندم در مناطق گرم استان آذربایجان‌شرقی از جمله خداآفرین آغاز شده است، اما در هشترود و چاراویماق به عنوان شهرستان‌های سردسیر استان، برداشت این محصول هنوز آغاز نشده است.

پیش‌بینی می‌شود در سال زراعی جاری (۱۴۰۳-۱۴۰۲) حدود ۴۵۰ هزار تن گندم در استان آذربایجان‌شرقی تولید و خریداری شود که شهرستان‌های هشترود، سراب و چاراویماق سهم قابل توجهی در این زمینه خواهند داشت.

باید اشاره کرد که اقتصاد این شهرستان بر پایه فعالیت‌های کشاورزی بنا شده است و هر ساله بیش از ۲۳۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی و باغی در این منطقه تولید می‌شود که بخش عمده‌ای از آن را گندم تشکیل می‌دهد.

در روزهای اخیر، دو کشاورز از هشترود به نام‌های «عباس حضرتی» در زمینه تولید و اصلاح بذر و «محمدتقی ممی‌پور» در اجرای کشاورزی حفاظتی، به عنوان کشاورزان برتر کشور شناخته شدند.

همچنین، کشاورزان نمونه دیگری از آذربایجان‌شرقی معرفی شدند: «حیدر مختاری» در تولید گندم، «سیدعزیز نجفی» در تولید علوفه، «معصومه نوری» در بخش صندوق خرد زنان روستایی، «ناصر شیریان» از روستای «درین سو» در تولید نخود دیم، «امیر زمانیان» از روستای «ترخلار» در آبیاری تحت فشار، «عزیز قاری» تولیدکننده گلرنگ دیم در روستای «پارالار» و «عادل محمدی» مجری سایت‌های الگویی از روستای «یله قارشو».

 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر