پایگاه خبری هامپوئیل
0

۵۵ هزار هکتار از مزارع مراغه زیر کشت گندم رفت

۵۵ هزار هکتار از مزارع مراغه زیر کشت گندم رفت
بازدید 28

مراغه – ایرنا – مدیر جهاد کشاورزی مراغه اعلام کرد که سطح زیر کشت گندم در این شهرستان در سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ به حدود ۵۵ هزار هکتار رسیده است.

و افزود که سطح زیر کشت گندم در سال گذشته ۵۰ هزار هکتار بود و علاوه بر افزایش سطح زیر کشت، پیش‌بینی می‌شود که راندمان تولید نیز افزایش یابد.

هادی خرسندی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا به برخی از خدمات ارائه شده به گندمکاران اشاره کرد و گفت: هر سال کود در اختیار گندمکاران قرار می‌گیرد و امسال نیز چهار هزار و ۵۰۰ تن انواع کود ازته، فسفاته و پتاسه برای تغذیه مزارع در پاییز و زمستان تامین و بین کشاورزان توزیع خواهد شد.۵۵ هزار هکتار از مزارع مراغه زیر کشت گندم رفت

به گفته وی، علاوه بر انواع کود، ۸۵۰ تن بذر اصلاح شده گندم دیم نیز برای کشت در پاییز سال جاری بین کشاورزان شهرستان توزیع خواهد شد.

«خرسندی» به نقش موثر اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارها اشاره کرد و افزود: در سال زراعی جاری، ۳۵ هزار هکتار از سطح زیر کشت گندم شهرستان به طرح جهش تولید در دیم‌زارها اختصاص یافته است که نسبت به سال گذشته ۹ هکتار افزایش داشته است.

وی افزود: اجرای این طرح منجر به کشت برخی محصولات زراعی در تناوب با گندم شده و افزایش راندمان و حجم تولید از دیگر نتایج اجرای آن محسوب می‌شود.

وی پیش‌بینی کرد که در سال زراعی جاری، ۷۱ هزار تن گندم از مزارع مراغه تولید خواهد شد. نخود نیز از جمله محصولاتی است که در تناوب با گندم کشت می‌شود و در سال زراعی جاری در سطح سه هزار هکتار کشت شده و پیش‌بینی می‌شود ۲۱۰۰ تن از این محصول برداشت شود.

مراغه، پیشتاز کشاورزی در آذربایجان‌شرقی

مدیر جهاد کشاورزی مراغه به برخی از ظرفیت‌ها و رتبه‌های برتر تولیدی این شهرستان در سطح استان اشاره کرده و اظهار داشت: مراغه در تولید ماهی، عسل، سیب، تخم‌مرغ، گوشت مرغ، شیر و گوشت قرمز رتبه‌های برتری دارد.

این شهرستان در تولید ماهی و سیب رتبه اول، در تولید عسل جایگاه نخست، در تولید تخم‌مرغ و گوشت مرغ جایگاه سوم، و در تولید شیر و گوشت قرمز رتبه چهارم آذربایجان‌شرقی را دارد.

«خرسندی» افزود: در مراغه ۷۴ مزرعه پرورش ماهی با تولید سالانه هزار و ۱۶۰ تن فعال است که ۱۷ درصد از تولید ماهی استان را تامین می‌کند. با راه‌اندازی مزارع شهرک شیلات، تولید آبزی‌پروری افزایش خواهد یافت.

وی همچنین بیان کرد: مراغه با تولید سه‌هزار و ۳۷۰ تن عسل، ۱۸ درصد از عسل استان را تولید می‌کند و با بیش از هزار زنبورستان فعال، رتبه اول استان را در اختیار دارد.

او اضافه کرد: مراغه با تولید سالانه ۳۰۰ هزار تن سیب، ۳۱ درصد از تولید سیب آذربایجان‌شرقی را به خود اختصاص داده و اولین تولیدکننده سیب در استان است.

مدیر جهاد کشاورزی مراغه بیان کرد که این شهرستان با تولید ۱۶ هزار تن تخم‌مرغ، رتبه سوم تولید تخم‌مرغ در آذربایجان شرقی را به خود اختصاص داده و ۱۴ درصد از تولید استان را شامل می‌شود.

آقای خرسندی همچنین اظهار داشت که در مراغه سالانه ۸ هزار تن گوشت مرغ تولید می‌شود و حجم تولید شیر شهرستان به ۴۲ هزار تن و گوشت قرمز به ۵ هزار و ۵۰۰ تن می‌رسد.

وی افزود که مراغه با داشتن شبکه‌های ریلی، زمینی و هوایی و همچنین گمرک، که امکان صادرات مستقیم و صدور پروانه بهداشتی را فراهم می‌کند، می‌تواند فرصتی برای صادرات محصولات کشاورزی و ارزآوری برای کشور باشد.

به گزارش ایرنا، بخش عمده‌ای از اقتصاد مراغه با وجود کاهش منابع آبی و تغییرات اقلیمی، همچنان به کشاورزی وابسته است. به همین دلیل افزایش بهره‌وری و توسعه کشت دیم از نیازهای ضروری این بخش محسوب می‌شود.

با توجه به یافته‌های جدید موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور، امکان تولید اقتصادی در شرایط خشکسالی نیز وجود دارد. بنابراین این باور که تولید در شرایط دیم فقط در سال‌های پرباران ممکن است و در خشکسالی اقتصادی نخواهد بود، درست نیست.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر