پایگاه خبری هامپوئیل
0

نقش کلیدی فرهنگستان در ساختن «ایران قوی»

نقش کلیدی فرهنگستان در ساختن «ایران قوی»
بازدید 23

در مراسم تجلیل به مهندسان برگزیده فرهنگستان علوم، رئیس این نهاد با عنوان “ایران قوی” به این نکته اشاره کرد که حضور ایران در صحنه بین‌المللی می‌تواند نقش تقویت‌کننده‌ای برای ما در مقابل دشمنان ایفا کند و بنابراین، فرهنگستان علوم باید نقش مهمی در این زمینه ایفا کند.

در همین مراسم، محمدرضا مخبر دزفولی بیان کرد که دانشمندان برگزیده همواره پشتیبانی و توجه داشته‌اند و گاهی تشویق معنوی از اهمیت بیشتری برخوردار است، زیرا این امر در ذهن نخبگان به دوام می‌آید.

وی تأکید کرد که علم در حال تحول است و باید با توجه به شرایط زمانی درباره آن قضاوت کنیم. همچنین، به اهمیت توجه به جنبه‌های انسانی علم اشاره کرد.

در ادامه، به اهمیت علم مهندسی اشاره کرده و بیان کرد که بخش قابل توجهی از خلقت به علوم مهندسی مربوط است و خداوند انسان را بهترین خلقت خود می‌داند.

وی بیان کرد که در قرن بیستم تمرکز بر روی علوم تخصصی بوده است، اما در حال حاضر تمایل به دیدگاه کل‌نگری افزایش یافته است و دانشمندان باید درباره مسائل جامعه بحث کنند و به حل مشکلات جامعه توجه کنند.

در پایان، به اهمیت بررسی جدی موضوعاتی همچون جریان مهاجرت اشاره کرده و از فرهنگستان خواسته شده که در این زمینه به چالش‌ها با دقت و جدیت پاسخ دهد.

وی ادامه داد: فرهنگستان، به آینده بزرگ توجه می‌کند؛ ما نیاز داریم که ایران را به یک قدرت قوی تبدیل کنیم. این هدف را تنها با حل مشکلات و برطرف کردن نواقص دانشمندان می‌توان تحقق داد. اگر راه‌حل‌های منطقی ارائه دهیم، سیاستمداران نیز آنها را اجرا خواهند کرد، اما برای اینکار نیاز است تا وقت و انرژی لازم را صرف کنیم.

رئیس فرهنگستان علوم اظهار کرد: ما مسئول آینده کشور هستیم و می‌توانیم تأثیرگذار باشیم. این مسئولیت به ما می‌رسد تا مسیرهای اشتباه را اصلاح کنیم، اما باید اعتماد و انگیزه مردم را نیز تقویت کنیم. ایران ما را به‌هم متحد کرده است و تمامیت ارضی ما را تضمین می‌کند. همه‌چیز در ایران وجود دارد و این واقعیت ما را در مقابل دشمنان تقویت می‌کند؛ بنابراین، فرهنگستان باید نقش خود را در این زمینه بازی کند.

مخبر دزفولی افزود: برای حل مشکلات آموزش عالی، باید به دنبال راه‌حل‌هایی موثر و عملی بوده و پیشنهادهای استراتژیک ارائه دهیم. صنعت مهندسی همواره به کشور خدمت‌های بزرگی ارائه داده است؛ در زمان جنگ، مهندسان بسیاری فعالیت‌های مهمی انجام دادند و پس از آن نیز از ساخت جاده‌ها تا ارتقاء فناوری‌های پیشرفته، تلاش‌های فراوانی انجام داده‌اند.

وی ادامه داد: ما همگی مسئولیت داریم که امید و انگیزه را در جامعه منتقل کنیم؛ در غیر اینصورت، وظیفه‌مان را انجام نداده‌ایم. همه‌ی ما به ایران و تمامیت آن باور داریم و این اعتقادات مشترک ما را از ناامیدی نجات می‌دهد. ما در فرهنگستان به این رویکرد پایبند هستیم.

رئیس فرهنگستان علوم افزود: به جای آنکه مسائل را به صورت کوچک ببینیم، باید به دنبال راه‌حل‌های بزرگ برای کشور باشیم و این امر به عهده‌ی دانشمندان ماست. ما باید این پیوند را برقرار کنیم و فناوری‌های لازم را پیدا کنیم؛ اگر این کار را انجام دهیم، پیشرفت بزرگی در علم، فناوری، فرهنگ و آموزش به وقوع خواهد پیوست. بهتر است که همگی همکاری کنیم و به سوی یک ایران قوی حرکت کنیم.

در جلسه‌ای که فرهنگ فرزانه، استاد برجسته منتخب فرهنگستان علوم در آن شرکت داشت، اظهاراتی درباره وضعیت نگران‌کننده دانشگاه‌ها انجام شد. او اشاره کرد که دانشگاه‌ها با برخی مشکلات روبه‌رو هستند. این مشکلات شامل گسترش بی‌رویه و بی‌برنامه آموزش عالی که منجر به کمبود منابع شده است، عدم توجه به برنامه انسانی در توسعه رشته‌های دانشگاهی، کاهش ورودی در برخی دانشگاه‌ها، کاهش کیفیت برنامه‌های ارشد و دکتری، کمبود تجهیزات آزمایشگاهی، تمرکز غیرمنطقی بر درآمدزایی، جدایی پزشکی از سایر رشته‌ها، و تکرار شدن برخی رشته‌ها، همچنین ضعف ارتباطات علمی ملی و بین‌المللی است.

در ارائه پیشنهادات خود، او به ترمیم بودجه دانشگاه‌ها به گونه‌ای اشاره کرد که تا حدی با دانشگاه‌های خاورمیانه قابل مقایسه باشد. این اصلاحات شامل تجهیز آزمایشگاه‌ها، انجام پژوهش‌های کاربردی، انتقال پارک‌های فناوری به خارج از دانشگاه، ایجاد یکپارچگی علمی در تمام رشته‌ها، تقویت ارتباطات ملی و بین‌المللی، و حذف پژوهشگاه‌های متعلق به سازمان‌های دولتی می‌باشد.

او همچنین اظهار داشت که ایران ۱۰ درصد از نفت جهان را تأمین می‌کند، اما ایران خود نیز یکی از بزرگترین مصرف‌کنندگان انرژی در جهان است، و باید با تعدیل لازم، ۳۳ درصد از مصرف انرژی را کاهش داد تا درآمد صادراتی را به ۶۰ میلیارد دلار افزایش دهیم.

سعید سهراب‌پور، رئیس گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم، همچنین به مناسبت روز مهندسی، به زادروز خواجه‌نصیرالدین طوسی اشاره کرد. وی اظهار کرد که خواجه‌نصیرالدین طوسی، عالم بزرگ ایرانی، علامه حلی و قطب‌الدین شیرازی از شاگردان او بودند و تلاش‌های او باعث شد که مغولان به اسلام گرویدند. او همچنین در حفظ کتاب‌ها و انتقال دانش ایران پیش از مغول به جهان معاصر تأثیرگذار بود.

سهراب‌پور همچنین به وجود گروه‌های تخصصی در فرهنگستان علوم اشاره کرد و اظهار داشت که اعضای پیوسته فرهنگستان علوم در این گروه‌ها فعالیت می‌کنند، که هر گروه شاخه‌های خاصی از علوم را پوشش می‌دهد و اعضای پیوسته و استادان به عنوان اعضای ارشد در این گروه‌ها فعالیت می‌کنند.

در انتها، در جشن گرامیداشت روز مهندسی، سه استاد برجسته مهندسی، دو مهندس برجسته و پنج پژوهشگر جوان برجسته مهندسی که از جمله منتخبان فرهنگستان علوم در سال ۱۴۰۲ بودند، تجلیل شدند.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر