پایگاه خبری هامپوئیل
0

شورای اسلامی شهر مراغه قفل و زنجیر شد!

شورای اسلامی شه مراغه قفل و زنجیر شد!
بازدید 42

در پی دوفوریت تغییر سرپرست شهرداری مراغه در جلسه علنی شامگاه گذشته، جمعی از کارکنان این نهاد به دلیل عدم ثبات در تصمیم‌گیری شورای شهر، درِ اصلی شورا را قفل و زنجیر کردند.

این افراد در تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند، با در دست داشتن پلاکاردهایی با مضمون «عدم ثبات در تصمیم‌گیری، باعث اختلال در کار شهرداری می‌شود» و «شورای شهر باید در تصمیم‌گیری‌های خود وحدت داشته باشد»، اعتراض خود را نسبت به این اقدام شورای شهر نشان داده‌اند.

شورای اسلامی شه مراغه قفل و زنجیر شد!

گفتنی است چهار عضو شورای اسلامی شهر مراغه در حالی شامگاه گذشته دوفوریت تغییر سرپرست فعلی را به رییس شورا تسلیم کردند که کمتر از یک ماه از انتخاب «علی نژاد ابیض» به عنوان سرپرست می‌گذرد.

در پی دوفوریتی که چهار عضو شورای اسلامی شهر مراغه برای تغییر سرپرست شهرداری ارائه کردند، این دوفوریت در جلسه علنی شب گذشته مطرح نشد. با این حال، صبح امروز برخی از صفحات منتسب به اعضای شورا در شبکه‌های اجتماعی از تغییر سرپرست شهرداری خبر دادند و یکی از اعضا نیز آن را تایید کرد.

این اتفاق در حالی رخ داده است که چهار عضوی که این دوفوریت را امضا کرده‌اند، در جلسه شب گذشته نیز تاکید داشتند که این دوفوریت باید طبق قانون شوراها مطرح و سرپرست جدید انتخاب شود. اما سه عضو دیگر از جمله رئیس و نایب رئیس شورا از مطرح کردن آن سر باز زدند.

شورای اسلامی شه مراغه قفل و زنجیر شد!

این اختلاف‌نظر در شورای شهر مراغه پس از برکناری شهردار چهل و هفتم این شهر در تاریخ ۱۲ اردیبهشت امسال آغاز شد. این شورا هفت عضو دارد و یکی از آنان اخیرا بین دو گروه سه نفری جابجا شده است. این جابجایی باعث شده است که حاشیه‌های پارلمان شهری همچنان پررنگ‌تر شود.

شورای اسلامی شه مراغه قفل و زنجیر شد!

تاریخچه پرحاشیه شورای ششم شهر مراغه

شورای ششم شهر مراغه از زمان تشکیل خود در سال ۱۴۰۰ تاکنون، چهار شهردار را عزل و انتخاب کرده است.

این شورا ابتدا در پنجم آبان ۱۴۰۰، «شهرام مروتی» را که شهردار پیشین بود، عزل و «محمد مقتومی» را به عنوان شهردار جدید انتخاب کرد.

اما این انتخاب دو ماه بیشتر دوام نیاورد و شورای شهر در ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲، «مقتومی» را به دلیل «انحراف از بودجه» برکنار کرد.

در ادامه، اعضای شورا «بهمن محمودی» از اعضای خود را به عنوان شهردار جدید انتخاب کردند. اما از آنجایی که محمودی جزو کادر شهرداری نبود، مدیریت شهرداری به صورت موقت به «شهرام مروتی» سپرده شد.

با این حال، محمودی نیز نتوانست از حمایت اعضای شورا برخوردار شود و در نهایت، شورای شهر در جلسه‌ای که روز گذشته برگزار شد، «علی نژاد ابیض» را به عنوان شهردار جدید انتخاب کرد.

این عزل و انتخاب‌های پیاپی در شورای شهر مراغه، باعث نارضایتی مردم و ایجاد حاشیه‌هایی در این نهاد شده است.

شورای اسلامی شه مراغه قفل و زنجیر شد!

شورای شهر مراغه در بلاتکلیفی مدیریت شهری

شورای شهر مراغه که از زمان تشکیل خود در سال ۱۴۰۰ تاکنون، چهار شهردار را عزل و انتخاب کرده است، در روزهای اخیر نیز درگیر حاشیه‌هایی شده است.

پس از کش‌وقوس‌های فراوان، اعضای شورا در نهایت بر سر انتخاب «محمدرضا داعی‌الحسینی» به عنوان شهردار چهل‌وهشتم توافق کردند. اما این توافق نیز با حواشی همراه بود و در نهایت، اعضای شورا تصمیم گرفتند تا «علی نژاد ابیض» را به عنوان سرپرست شهرداری انتخاب کنند.

نژاد ابیض که پیش از این نیز سابقه سرپرستی شهرداری مراغه را داشته است، فردای همان روز از قبول سرپرستی سرباز زد. اما با وساطت بزرگان شهر، وی در نهایت قبول کرد تا سرپرست شهرداری باشد.

دوره سرپرستی نژاد ابیض با دخالت مستقیم اعضای شورای شهر در مسایل شهرداری همراه بود. این موضوع باعث نارضایتی کارکنان شهرداری شد و در نهایت، چهار نفر از اعضای شورا که خودشان نژاد ابیض را به عنوان سرپرست انتخاب کرده بودند، دوفوریت عزل وی را تسلیم رییس شورا کردند.

این دوفوریت در جلسه علنی شامگاه گذشته شورای شهر مطرح نشد و جلسه بدون تصمیم‌گیری در خصوص عزل و انتخاب سرپرست شهرداری خاتمه یافت.

با این حال، یکی از اعضای شورا که از قضا جزو همان چهار نفری است که نژاد ابیض را به عنوان سرپرست انتخاب کرده بود، خبر تغییر سرپرست شهرداری که در یک صفحه شخصی در اینستاگرام منتشر شده بود را تایید کرد.

این موضوع باعث سردرگمی و نگرانی در میان مردم و کارکنان شهرداری مراغه شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر مراغه نیز در واکنش به وقایع روز جاری گفت: متاسفانه در ۲.۵ سال گذشته، ۶ بار شهردار برای مراغه معرفی شده است.

ابراهیم خوشرفتار افزود: معرفی شبانه سرپرست جدید برای شهرداری توسط شورای شهر مراغه از سوی برخی فعالان فضای مجازی شایعه بوده و نژاد ابیض، همچنان سرپرست شهردار مراغه است.

شورای اسلامی شه مراغه قفل و زنجیر شد!

وظیفه اصلی شورای شهر چیست؟

وظیفه اصلی شورای اسلامی شهرها، انتخاب شهردار و نظارت بر عملکرد شهرداری است. شورای شهر همچنین می‌تواند در مورد مسائلی مانند بودجه، عوارض، و طرح‌های عمرانی شهر تصمیم‌گیری کند.

به طور کلی، وظایف شورای اسلامی شهرها به شرح زیر است:

  • انتخاب شهردار: شورای شهر موظف است بلافاصله پس از رسمیت یافتن نسبت به انتخاب شهردار واجد شرایط اقدام نماید.
  • نظارت بر عملکرد شهرداری: شورای شهر موظف است بر حسن اجرای مصوبات شورا و طرح‌های مصوب در امور شهرداری و سایر سازمان‌های خدماتی در صورتی که این نظارت مخل جریان عادی این امور نگردد، نظارت کند.
  • تصویب بودجه: شورای شهر موظف است بودجه سالانه شهرداری را تهیه و تصویب کند.
  • تصویب عوارض: شورای شهر می‌تواند با رعایت سیاست عمومی دولت، لوایح برقراری یا لغو عوارض شهر و همچنین تغییر نوع و میزان آن را تصویب کند.
  • تصویب طرح‌های عمرانی: شورای شهر می‌تواند در مورد مسائلی مانند طرح‌های عمرانی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، و رفاهی شهر تصمیم‌گیری کند.

شورای شهر همچنین می‌تواند در مورد مسائلی مانند حمل و نقل عمومی، محیط زیست، و گردشگری تصمیم‌گیری کند.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر