پایگاه خبری هامپوئیل
0

۱۱۰۰ امید به آینده، با حمایت بنیاد علم و فناوری

۱۱۰۰ امید به آینده، با حمایت بنیاد علم و فناوری
بازدید 52

مدیرعامل بنیاد حامیان علم و فناوری ایران اعلام کرد که این بنیاد در حال حاضر بیش از ۱۰۰۰ دانشجو از ۴۰ دانشگاه مختلف کشور را تحت پوشش خود دارد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز آذربایجان شرقی، محمدحسین امید در هفتمین گردهمایی سراسری خیران آموزش عالی کشور در دانشگاه تبریز اعلام کرد که این بنیاد از پنجمین گردهمایی خیران آموزش عالی کشور شروع به برگزاری پویش‌های مختلف کرده است و یکی از این پویش‌ها، حمایت از دانشجویان است که ابتدا با حمایت از ۲۰ دانشجوی دانشگاه مراغه آغاز شده است.

وی اظهار داشت که سامانه بنیاد در اجرای نیات خیران در حال توسعه است و اکنون ۴۰ دانشگاه از سراسر کشور، دانشجویان نیازمند و متقاضی کمک را به این بنیاد معرفی کرده‌اند و به آن‌ها ماهیانه پنج میلیون ریال کمک مالی ارائه می‌شود.

امید ادامه داد که سال گذشته پویش حمایت از ایده‌های دانشجویی نیز آغاز شده و دو پارک علم و فناوری به عنوان پیشگامان این پویش انتخاب شده‌اند. این پویش به تیم‌های دانشجویی که ایده‌های خود را ارائه کرده‌اند، حمایت می‌کند و به هر یک از این تیم‌ها تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال کمک مالی ارائه می‌شود.

مدیرعامل بنیاد حامیان علم و فناوری ایران اعلام کرد که در گردهمایی‌های امسال، ۱۷ یاریگر برگزیده از دانشگاه‌های مختلف کشور تقدیر می‌شوند. او بیان کرد که از این پس، بنیاد‌های حامی علم و فناوری نیز به شکل روزافزونی حمایت خواهند کرد.

وی به توسعه برنامه‌های ترویج گفتمان وقف و امور خیر در زمینه علم و فناوری اشاره کرد و گفت: نتایج نظرسنجی‌های انجام شده نشان می‌دهد که نیاز بالایی در میان دانشجویان به وجود آمده است.

امیدوار است که حمایت از تیم‌های دانشجویی ادامه یابد تا ایده‌ها به ثروت و فناوری تبدیل شده و کرسی‌های علمی در زمینه‌های مختلفی از جمله محیط زیست و هوش مصنوعی تقویت شود.

همچنین، برنامه‌هایی مانند ارتقای سلامت دانشجویان و اجرای آیین‌نامه ربع رشیدی (که نخستین مجموعه خیریه آموزشی جهان است) مورد توجه قرار گرفته‌اند.

این بنیاد همچنین برگزاری جشنواره فیلم مستند خیران و واقفان حوزه علم و فناوری، تولید مستندهای مرتبط با وقف و خیران، و چاپ کتب درباره حامیان علم و فناوری را نیز در برنامه خود دارد.

رئیس دانشگاه تبریز نیز به اظهاراتی پرداخته که نشان می‌دهد دانشگاه‌های ایران به شدت به بودجه‌های دولتی وابسته هستند، در حالی که در دیگر کشورها، ۵۵ درصد از بودجه دانشگاهی از طریق وقف و بخشش‌های خیران تامین می‌شود. او بیان کرد: این واقعیت نشان می‌دهد که بخش زیادی از پیشرفت‌های علمی، دانشجویی و فناوری دانشگاه‌های جهان بدون کمک واقفان و خیران امکان‌پذیر نبوده است.

صفر نصرالله زاده افزود: باید به همدیگر کمک کنیم و تلاش کنیم تا تمام اقشار جامعه به هر اندازه ممکن در ارائه کمک‌های مالی و معنوی به دانشگاه‌ها و آموزش عالی شریک باشند، تا بتوانیم از بحران مالی و وابستگی شدید دانشگاهی‌ها به بودجه‌های دولتی جلوگیری کنیم.

وی افزود: یکی از مسائل اساسی در پیشرفت علم، حمایت مادی و معنوی است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیشترین کمک‌ها و وقفها به منظور توسعه علم و دانشگاه، مانند احداث دانشکده‌ها، ایجاد کتابخانه‌ها، حمایت از دانشجویان، تحقیقات و فناوری و پیشرفت دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد.

رئیس دانشگاه تبریز ادامه داد: در گذشته، هزینه دانشگاه تبریز بخش قابل توجهی از آثار آذربایجان و تاریخ تبریز را تشکیل می‌داد که با بیش از یکهزار و ۵۰۰ دانشجو، توسط خیران تامین می‌شد.

وی اظهار کرد: دانشگاه تبریز با بیش از ۷۵ سال تاریخ، دارای ۸۰۰ عضو هیئت علمی، ۲۴ هزار دانشجو، ۲ هزار و ۱۰۰ دانشجوی خارجی، ۲۰ دانشکده و ۲ پردیس دانشگاهی است. این دانشگاه یکی از نهادهای برجسته در سطح ملی و بین‌المللی بوده و بر اساس آمار، جزء شش دانشگاه برتر کشور قرار می‌گیرد.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر