به گزارش پایگاه خبری هامپوئیل و به نقل از نصر، نبود زیرساختهای اطلاعرسانی مناسب، باعث شد بسیاری از گردشگران نوروزی امسال، مراغه را بدون یادگاری فرهنگی ترک کنند.
با وجود حضور بیش از ۲۴۷ هزار بازدیدکننده از جاذبههای تاریخی و طبیعی مراغه، کمبود بروشور، نقشه و محتوای معرفی شهر، تجربه گردشگری را برای بسیاری از مسافران ناقص کرد. مسافران در بدو ورود به شهر به دنبال اطلاعات راهنمای سفر بودند، اما اثری از حتی یک برگ معرفینامه درباره اماکن تاریخی، سوغات یا صنایعدستی مشاهده نکردند.
غرفههای عرضه سوغات و صنایعدستی در ورودیهای شهر نیز آنچنان که باید، جذاب و تاثیرگذار نبودند و بیشتر برای رفع تکلیف دایر شده بودند. گرچه در برخی نقاط شهر، QR کدهایی برای راهنمایی نصب شده بود، اما بهدلیل ناآشنایی یا عدم دسترسی، این روش برای بسیاری از مسافران کارایی لازم را نداشت.
در این میان، جمعیت هلالاحمر مراغه با برپایی ایستگاههای پذیرایی، فضای کودکدوست، سفرههای ساده افطار و برنامههای فرهنگی همچون مسابقات نقاشی، تخممرغ رنگی و بازیهای بومی، بخشی از این کمکاری را جبران کرد.
همچنین، راهنمایان گردشگری مستقر در کنار آثار تاریخی، نقش مؤثری در پاسخگویی به نیاز اطلاعاتی مسافران داشتند و با توضیحات دقیق، تجربهای دلنشینتر برای بازدیدکنندگان فراهم آوردند.
اکنون که نوروز سپری شده، این سؤال مطرح است که آیا مسئولان برای تابستان و نوروز آینده برنامهریزی بهتری خواهند داشت؟ لازم است اقدامات لازم برای توسعه زیرساختهای اطلاعرسانی گردشگری از هماکنون در دستور کار قرار گیرد تا مراغه در آینده، خاطرهای کاملتر از خود به جای بگذارد.
نظرات کاربران