پایگاه خبری هامپوئیل
0

گام‌های بلند ایران در مسیر تولید برق هسته‌ای پاک

گام‌های بلند ایران در مسیر تولید برق هسته‌ای پاک
بازدید 8

ایران تا 1420 به تولید سالانه 20 هزار مگاوات برق هسته‌ای دست می‌یابد

به گزارش پایگاه خبری هامپوئیل، معاون برنامه‌ریزی سازمان انرژی اتمی ایران از پیشرفت چشمگیر برنامه هسته‌ای کشور خبر داد و اعلام کرد که تا سال 1420، ایران قادر خواهد بود سالانه 20 هزار مگاوات برق را از طریق نیروگاه‌های هسته‌ای تولید کند. این یعنی حدود 20 درصد برق مورد نیاز کشور از این طریق تامین خواهد شد.

قنادی، معاون برنامه‌ریزی سازمان انرژی اتمی، در همایش ملی زئولیت در مراغه، با بیان این خبر افزود: «برنامه جامع تولید برق هسته‌ای در کشور با جدیت در حال اجراست و ما به زودی شاهد تحولات بزرگی در این حوزه خواهیم بود.»

خودکفایی ایران در تولید رادیودارو

علاوه بر پیشرفت در حوزه تولید برق هسته‌ای، ایران در زمینه پزشکی هسته‌ای نیز دستاوردهای قابل توجهی داشته است. این کشور هم‌اکنون رادیوداروهای مورد نیاز بیش از 250 مرکز پزشکی هسته‌ای را تامین می‌کند که برای درمان حدود یک میلیون بیمار سرطانی در سال مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قنادی با اشاره به تحریم‌های گذشته در حوزه رادیودارو، گفت: «در گذشته برخی کشورها از جمله بلژیک، صادرات رادیودارو به ایران را به صورت یکجانبه قطع کردند، اما متخصصان ایرانی با تلاش شبانه‌روزی توانستند در کوتاه‌ترین زمان ممکن به دانش فنی تولید این محصولات دست یابند و نیاز کشور را در این زمینه برطرف کنند.»

پیشرفت‌های فراتر از برنامه

معاون برنامه‌ریزی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد که این سازمان در بسیاری از زمینه‌ها از جمله تامین نیازهای دارویی و انرژی برق فراتر از برنامه‌های پیش‌بینی شده عمل کرده است.

نهمین همایش زئولیت ایران امروز با حضور پرشور پژوهشگران، فناوران، صنعتگران و دانشجویان در دانشگاه مراغه آغاز شد. این رویداد علمی دو روزه، فرصتی برای تبادل آخرین دستاوردهای پژوهشی در حوزه زئولیت و کاربردهای آن فراهم کرده است.

رئیس دانشگاه مراغه، در مراسم افتتاحیه این همایش، ضمن خوشامدگویی به شرکت‌کنندگان، از پذیرش 134 مقاله از مجموع 153 مقاله ارسالی خبر داد. ایشان افزودند که 24 مقاله به صورت سخنرانی و 110 مقاله به صورت پوستر ارائه خواهد شد.

زئولیت به عنوان یکی از مهم‌ترین مواد معدنی متخلخل، نقش بسیار مهمی در صنایع مختلف از جمله شیمی، غذا، تصفیه آب، پزشکی و کشاورزی ایفا می‌کند. به دلیل اهمیت روزافزون زئولیت، تولید و کاربردهای آن در سال‌های اخیر به شدت مورد توجه قرار گرفته است.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر