پایگاه خبری هامپوئیل
0

کوچ پاییزه عشایر جنوب سهند به مناطق گرمسیر

کوچ پاییزه عشایر جنوب سهند به مناطق گرمسیر
بازدید 7

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مراغه از بازگشت ۶۰۰ خانوار عشایری جنوب سهند به مناطق قشلاقی همراه با ۸۵ هزار راس دام خبر داد.

«آرش پاکمهر»  گفت: کوچ این عشایر از امروز به سمت مناطق قشلاقی شهرستان‌های بناب، ملکان، عجب‌شیر، چاراویماق، هشترود، بستان‌آباد و اسکو در آذربایجان‌شرقی و همچنین میاندوآب و مهاباد در آذربایجان‌غربی آغاز شده است.

وی افزود: این عشایر هر ساله از ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور به ۱۱۷ مرتع ییلاقی سهند شهرستان مراغه کوچ کرده و در مدت سه ماه اقامت خود در ییلاق‌های سهند به تولید شیر، گوشت قرمز و پشم مشغول هستند. وی اضافه کرد: با تلاش شبانه‌روزی خود، این جمعیت ۲ درصدی از عشایر استان، ۲۰ درصد از فرآورده‌های دامی استان را تولید می‌کنند.

پاکمهر همچنین توضیح داد که کوه سهند با ارتفاع سه‌هزار و ۷۱۰ متر و وسعت حدود ۳۰ هزار هکتار در حوزه استحفاظی شهرستان مراغه واقع شده و یکی از مناطق مهم ییلاقی برای گذران تابستان عشایر در شمال‌غرب کشور به شمار می‌رود.

به گزارش پایگاه خبری هامپوئیل، کوه سهند با شکوه خود، ضامن تداوم زندگی بیش از ۲ میلیون نفر از جمعیت اطرافش است. این کوه که به عروس کوه‌های ایران شهرت دارد، به علاوه تأمین آب و هوا، نقش مهمی در حفظ تعادل پوشش گیاهی و جانوری منطقه نیز دارد.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر