پایگاه خبری هامپوئیل بهنقل از ایندپندنت گزارش داد: محققان مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) در مطالعهای جدید، تأثیر استفاده از چتجیپیتی بر تواناییهای شناختی افراد را مورد بررسی قرار دادند.
این مطالعه روی سه گروه از افراد انجام شده است: گروه نخست از چتجیپیتی برای نگارش مقاله استفاده کردند، گروه دوم از موتورهای جستوجو کمک گرفتند، و گروه سوم بدون دسترسی به هیچ منبع خارجی به نگارش پرداختند. محققان برای ارزیابی وضعیت مغز شرکتکنندگان از الکتروآنسفالوگرافی (EEG) بهره گرفتند.
نتایج نشان داد گروهی که از چتجیپیتی استفاده کرده بودند، ضعیفترین ارتباطات مغزی را داشتند و بخش بسیار کمی از محتوای مقاله را به خاطر میآوردند. این یافته نگرانی محققان را درباره تأثیرات بلندمدت اتکا به مدلهای زبانی هوش مصنوعی بر عملکرد مغز، بهویژه در کودکان، افزایش داد.
همچنین مشخص شد گروهی که از هیچ منبع خارجی برای نوشتن مقاله استفاده نکردند، از گستردهترین و قویترین الگوهای فعالیت مغزی برخوردار بودند. محققان تأکید دارند هرچند چتجیپیتی کارآمد و آسان بهنظر میرسد، اما باعث میشود افراد محتوای تولید شده را بهخوبی در حافظه و ساختار ذهنی خود ثبت نکنند.
این پژوهش اهمیت آموزش عمیق و تکیه بر تواناییهای فردی را برجسته میکند و بر لزوم ارزیابی دقیق اثرات بلندمدت اتکا به ابزارهای هوش مصنوعی بر رشد ذهنی و شناختی، بهویژه در کودکان، تأکید دارد.




نظرات کاربران