پایگاه خبری هامپوئیل
0

پایان انتظار ده ساله؛ مرکز تحقیقات دیرینه‌شناسی کشور جان تازه گرفت

پایان انتظار ده ساله؛ مرکز تحقیقات دیرینه‌شناسی کشور جان تازه گرفت
بازدید 26

مراغه – ایرنا – رئیس اداره محیط زیست مراغه اعلام کرد که پس از ۱۰ سال وقفه، تکمیل مرکز تحقیقات دیرینه‌شناسی کشور با استفاده از اعتبارات ملی آغاز شده است.

غلامرضا زارع روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در سال گذشته و بر اساس مصوبه دور اول سفر رئیس‌جمهور به استان آذربایجان شرقی، حدود ۹۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل این مرکز اختصاص یافت.

وی با اشاره به اینکه ساختمان این مرکز تاکنون ۴۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، افزود: امسال نیز ۲۰۰ میلیارد ریال دیگر از محل اعتبارات ملی برای تکمیل این مرکز اختصاص یافته که در حال پیگیری برای تخصیص حداکثری آن هستیم.

رئیس اداره محیط زیست مراغه با قدردانی از تلاش‌های مسئولان محلی و استانی برای تأمین اعتبار جهت تکمیل این مرکز، تأکید کرد: مرکز تحقیقات دیرینه‌شناسی کشور با زیربنایی حدود هشت هزار مترمربع در زمینی به مساحت ۷.۸ هکتار و در مجاورت دانشکده علوم پزشکی در حال ساخت است.

زارع با تأکید بر اینکه این مرکز دارای دو بخش تحقیقاتی و موزه‌ای است، توضیح داد: بخش تحقیقاتی شامل آزمایشگاه‌ها و واحدهای فرآوری و مطالعاتی است، در حالی که بخش موزه‌ای شامل بایگانی و نمایشگاه می‌باشد.

وی افزود: در این مجموعه، تمام گروه‌های فسیلی از جمله ماکروفسیل، میکروفسیل، پالینولوژی، گیاهی و مهره‌داران از سراسر کشور مورد مطالعه، حفاظت و نمایش قرار خواهند گرفت.

هدف از احداث مرکز تحقیقات دیرینه‌شناسی کشورچیست؟

رئیس اداره محیط زیست مراغه، که خود از دیرینه‌شناسان برجسته کشورمان است، در خصوص اهداف احداث این مرکز توضیح داد: ایران با توجه به تنوع فراوان سنگواره‌های (فسیل‌های) مربوط به دوران‌های مختلف زمین‌شناسی و آثار فسیلی متعلق به بازه‌ای از ۶۴۰ میلیون سال پیش تا عهد حاضر، از دیدگاه دیرینه‌شناسان دارای صفحات درخشانی در تاریخ آفرینش است.پایان انتظار ده ساله؛ مرکز تحقیقات دیرینه‌شناسی کشور جان تازه گرفت

زارع اضافه کرد: در کشور ما رکوردهای بی‌نظیری وجود دارد که با جمع‌آوری این ذخایر ملی در مرکز تحقیقات و موزه دیرینه‌شناسی، می‌توان نه تنها از نمونه‌های منحصربه‌فرد حفاظت و آنها را به نمایش گذاشت، بلکه فرصت آموزش نوجوانان و جوانان کشور را نیز فراهم کرد و در عین حال، زمینه‌ای برای توسعه گردشگری زمین‌شناختی ایجاد نمود.

دلیل احداث مرکز تحقیقات دیرینه‌شناسی کشور در مراغه

یکی از دیرینه‌شناسان مراغه در توضیح دلایل انتخاب این شهرستان برای تأسیس مرکز تحقیقات دیرینه‌شناسی کشور گفت: مراغه به دلیل دارا بودن فسیل‌های مهره‌دار، به عنوان یکی از مناطق برجسته و غنی از نظر فسیل در سطح جهانی شناخته می‌شود. این منطقه در میان پنج منطقه مهم جهان با سنگواره‌های پستانداران مهره‌دار جای دارد.

زارع همچنین اضافه کرد: علاوه بر این، مسیر مهاجرت حیوانات صحرایی آفریقا از مراغه عبور می‌کند و نخستین اثر طبیعی-ملی فسیلی کشور نیز در منطقه شرق مراغه، در محلی به نام دره گرگ، ثبت شده است.

به گزارش ایرنا، تراکم بالای سنگواره‌های مهره‌داران که قدمت آن‌ها به هفت تا دوازده میلیون سال پیش بازمی‌گردد، منطقه فسیلی مراغه را به بهشتی برای دیرینه‌شناسان تبدیل کرده است.

این منطقه امکان مطالعه بر روی حیوانات پیشین مانند فیل، زرافه، ببر دندان شمشیری، انواع گاوها، آهو، کرگدن و اسب را برای پژوهشگران فراهم می‌آورد و دنیای پر رمز و راز آن‌ها را به نمایش می‌گذارد.

کارشناسان بر این باورند که «منطقه فسیلی مراغه» از نظر ذخایر دیرینه‌شناسی و مطالعه جغرافیای دیرینه صفحه اوراسیا اهمیت ویژه‌ای دارد. با کاوش‌های جدید و استخراج نمونه‌های تازه از این منطقه، می‌توان به معرفی ظرفیت‌های جهانی آن بیشتر پرداخت.

مسئولان و تحقیقات زمین‌شناسی و فسیل‌شناسی نشان داده‌اند که فسیل‌های کشف‌شده در مراغه به اجداد حیوانات امروزی در آفریقا تعلق دارند، که این موضوع جذابیت مطالعات دیرینه‌شناسی در این کهن‌شهر را دوچندان می‌کند.

این منطقه دارای ظرفیت‌های بالایی برای مطالعه در زمینه‌های مختلفی از جمله اقلیم‌شناسی دیرینه ایران، تکتونیک صفحه‌ای در میوسن پسین و پلیوسن، تعیین جایگاه زمین‌ساختی ایران و ایجاد مرکز تحقیقات و موزه فسیل‌شناسی جهت نمایش رکوردهای فسیلی کشور است.پایان انتظار ده ساله؛ مرکز تحقیقات دیرینه‌شناسی کشور جان تازه گرفت

علاوه بر این، مراغه می‌تواند به عنوان محلی برای ایجاد موزه‌های صحرایی، با هدف گسترش اکوتوریسم و توسعه پایدار منطقه، مورد استفاده قرار گیرد.

ثبت ملی و جهانی این منطقه به عنوان ژئوپارک، می‌تواند از اعتبارهای ملی و کمک‌های مالی و علمی یونسکو بهره‌برداری کند.

همچنین، برگزاری همایش‌ها و کارگاه‌های بین‌المللی می‌تواند به ارتقاء اعتبار علمی و شاخص‌های گردشگری منطقه کمک کرده و در رشد علمی کشور و اجرای اقتصاد مقاومتی در سطح منطقه‌ای و کشوری، گام‌های مؤثری بردارد.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر