پایگاه خبری هامپوئیل
0

نگاهی به بحران آب در مرغداری‌های مراغه

نگاهی به بحران آب در مرغداری‌های مراغه
بازدید 12

کمبود آب در بخش تولید مرغ و تخم‌مرغ، واحدهای فعال این صنعت در شهرستان مراغه را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

به گزارش پایگاه خبری هامپوئیل، عدم تخصیص مناسب آب باعث شده است که برخی از مرغداری‌های گوشتی و تخمی با چندین دهه سابقه فعالیت، نتوانند ظرفیت تولید خود را افزایش دهند یا به توسعه بپردازند.

برای حل این بحران، ضروری است که مدیران جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی جلسه‌ای مشترک برگزار کرده و موانع موجود در تخصیص آب به واحدهای تولیدی بخش کشاورزی، از جمله مرغداری‌ها، را بررسی و برطرف کنند.

مدیر بزرگترین واحد پرورش مرغ در قفس شمال غرب نیز در این باره اظهار داشت: این واحد از سال ۹۶ با ظرفیت ۱۲۰ هزار قطعه راه‌اندازی شده و به مدت سه سال متوالی در استان به عنوان تولیدکننده نمونه معرفی شده است. آقای شهیری افزود: با توجه به امکانات و زیرساخت‌های موجود، درخواست تخصیص آب برای افزایش ظرفیت به ۱۷۰ هزار قطعه ارائه شده، اما هنوز موافقتی در این خصوص صورت نگرفته است.

وی افزود: افزایش تولید در این واحد نه تنها نیاز شهرستان را به خوبی تأمین خواهد کرد، بلکه به طور مستقیم و غیرمستقیم برای تعدادی از افراد شغل ایجاد می‌کند.

مدیر بزرگ‌ترین واحد مکانیزه تولید تخم‌مرغ استان نیز توضیح داد که این واحد با ۱۰ سال سابقه، روزانه شش تن تخم‌مرغ برای تأمین نیاز شهرستان و استان تولید می‌کند. آقای تبیانی ادامه داد: با وجود زیرساخت‌ها و امکانات موجود، درخواست افزایش تولید از چند سال پیش به دلیل مشکلات تخصیص آب هنوز بدون پاسخ مانده است.

وی تصریح کرد که با تخصیص آب، ظرفیت تولید این مرغداری به ۱۳ تن در روز افزایش یافته و به طور مستقیم برای حدود ۱۸ نفر شغل ایجاد خواهد شد.

آقای ملک بقالی، که با ۳۰ سال سابقه در تولید مرغ و تخم‌مرغ فعالیت دارد، اظهار کرد که واحد مرغداری او، که با ظرفیت ۱۶ هزار قطعه کار می‌کرد، به دلیل مشکلات مشابه از پنج سال پیش تعطیل شده است.

وی ادامه داد: با وجود اینکه فضای مناسب و منابع آبی کافی از چاه ۴۲ ساله خود دارد، هنوز نتوانسته است پروانه بهره‌برداری از آب برای مرغداری خود دریافت کند.

آقای رضوان، فعال در روستای موسی درق مراغه، نیز گفت: با سال‌ها تجربه در زمینه پرورش مرغ گوشتی، هنوز موفق به دریافت پروانه بهره‌برداری از آب نشده است. وی افزود: با وجود دریافت تمام مجوزهای لازم از اداره‌ها و دستگاه‌های اجرایی مرتبط، پروانه بهره‌برداری از آب چاه برای مرغداری را هنوز در اختیار ندارد.

مدیر جهاد کشاورزی مراغه نیز تصریح کرد: برای اجرای طرح‌های توسعه و مکانیزه کردن واحدهای مرغداری، صاحبان این واحدها به افزایش ظرفیت و تأمین منابع آبی مناسب نیاز دارند. تخصیص آب برای تحقق این اهداف ضروری است.

آقای خرسندی اظهار کرد که اداره امور آب شهرستان به دلیل عدم تخصیص کافی آب به شهرستان، با طرح‌های توسعه و افزایش ظرفیت مرغداری‌ها موافقت نمی‌کند. وی افزود: پیشنهاد شده است که این موضوع از طریق مدیران استانی و در قالب رفع موانع تولید بررسی و حل شود.

مدیر امور آب مراغه نیز توضیح داد که به دلیل کمبود آب در سفره‌های زیرزمینی، دشت مراغه به عنوان منطقه ممنوعه برداشت آب اعلام شده است. عبدالله فرمانی ادامه داد که تولیدکنندگان بخش کشاورزی می‌توانند نیاز خود را با خرید چاه‌های راکد یا از طریق حمل آب با تانکر تأمین کنند.

وی خاطرنشان کرد: برای رفع مشکل تخصیص آب به بخش کشاورزی مراغه، به ویژه مرغداری‌ها، ضروری است که تعداد و میزان آب مورد نیاز واحدها جمع‌آوری شده و در قالب ستاد تسهیل با حضور مدیران کل جهاد کشاورزی و امور آب استان مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار گیرد.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر